Klimatförändringen under de senaste decennierna

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av varjag » 2 augusti 2008, 12:46

Att säga emot den "vedertagna sanningen" i detta fall är lite som att vara emot den katolska kyrkan på medeltiden
:lol: :lol: :lol: Kan Hexmaster vara en av di däringa Jesuiterna? Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av LasseMaja » 2 augusti 2008, 13:32

Stefan Lundgren skrev:Vet inte om jag har fel eller är ute för att cykla, men jag har märkt att vädret har blivit annorlunda sedan 1980-talet.
Vill du hitta spår efter klimatförändringen så är det bättre att se till biologin än till vädret. Man kan följa olika arters utbredning norrut (exempelvis fästing, spansk skogssnigel, ek, lönn) och på så sätt få en bild av ur klimatzonerna ändras. Säker kan man dock inte vara, den konservativt lagde kan ju helt riktigt påstå att det är fullt möjligt att sprida dessa arter manuellt. Det kan ju inte helt bevisas att det inte är miljörörelsen som planerar ek och sprätter fästingar omkring sig.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av dc » 2 augusti 2008, 14:25

LasseMaja skrev:
Stefan Lundgren skrev:Vet inte om jag har fel eller är ute för att cykla, men jag har märkt att vädret har blivit annorlunda sedan 1980-talet.
Vill du hitta spår efter klimatförändringen så är det bättre att se till biologin än till vädret. Man kan följa olika arters utbredning norrut (exempelvis fästing, spansk skogssnigel, ek, lönn) och på så sätt få en bild av ur klimatzonerna ändras. Säker kan man dock inte vara, den konservativt lagde kan ju helt riktigt påstå att det är fullt möjligt att sprida dessa arter manuellt. Det kan ju inte helt bevisas att det inte är miljörörelsen som planerar ek och sprätter fästingar omkring sig.
Nej jag tror inte heller att miljörörelsen planterar om faunan. Det fanns knappast någon miljörörelse på bronsåldern då just nämnda lövträd växte i norr och klimatet var varmare än i dag....

Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att jag inte tar ställning i sakfrågan, men vill se ett vidare perspektiv än bara svart eller vitt. Personligen kan jag tycka att vintararna har blivit mildare de drygt 20 år jag har något vettigt minne ifrån. Däremot vet jag inte om uppvärmingen är naturlig eller ej. Det har bevisligen varit stora variationer i vårt klimat. Om bronsåldern bjöd på medelhavsklimat så hade vi bara några hundra år senare betydligt mer kylslaget.
No one can prevent me from raising towers in babylon

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av pandersson2 » 30 september 2008, 14:07

Skickar in en artikel av Jonny Fagerström. Den innehåller några äldre klimatvarningar.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3401452.ab
”Den globala tendensen mot varmare väder, speciellt serien av milda vintrar har tilldragit sig allmänhetens intresse. Håller en klimatförändring på att ske?” ...US Monthly Weather Review den 29 september 1933.

”Experterna säger att Arktis snart kommer att vara öppet hav” är förutom att vara årets mediaflopp från klimathysteriska Dagens Nyheter (13/6-08), också rubriken i New York Times den 20 februari 1969.

”Forskarexpeditioner har konstaterat att knappast någon havsis finns kvar nära Arktis och att välkända glaciärer har försvunnit helt” är ett annat konstaterande från US Weather Bureau, denna gång från 1922.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Per Andersson » 30 september 2008, 19:30

Jag hoppas att skeptikerna visar sig ha rätt, men 'hopp' är inte tillräckligt att bygga en långsiktig nationell eller internationel policy på.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Magnus L » 30 september 2008, 20:01

Vi säger så här; Håll er till att kommentera och diskutera historiska skeenden av mer...ska vi säga "handfast" natur. Det är ni bättre på. Det här blev lite för svårt. Jag menar, tror ni till exempel att SMHI och övriga "experter" (experter alltså, inte kvällstidningsjournalister) behöver informeras om hur temperaturen varierat lokalt och regionalt (exemplen nån nämner angående tex Medelhavet, Grönland och Norden) så att de när de får nys om dessa helt sensationella och "nya" uppgifter kan avskriva "teorin" om snabba klimatförändringar?

8-)

Fin entre va? :roll:

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Niedzwiadek » 19 oktober 2008, 01:48

Att klimatet förändras är inte säkert, ifall det förändras så är det inte säkert åt vilket håll på den globala termometern, och slutligen om det förändras och dessutom uppåt så är det fortfarande inte säkert att det beror på människans verksamhet.

Jag vägrar att förkasta 100 års framgång och ta cykeln för att föra mig framåt med egen fysisk kraft i blåst och regn till jobbet p.g.a aftonblaskan sprider panik med sitt s.k. klimathot.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av varjag » 19 oktober 2008, 06:27

Problemet med klimatdebatten, om man kan kalla den det - tycker jag är att bägge sidorna överdriver, inte sällan groteskt - sina uppfattningar. Antingen förblir klimatet ungefär detsamma det varit de sista 8-10 000 åren. (dom som vägrar köpa växthusteorierna) Eller också blir det märkbart varmare med oförutsedda konsekvenser. (miljönissarna)
Eller går vi mot en ny istid som statistiskt med vad vi vet om de tidigare, bör vara nära förestående. (periodare med 8000-12000 år mellan istiderna).
Debatt? Al Gore har redan förklarat att 'debatten är över'. Vilket speglas bland de grönare bland de gröna - som med trons eld i blicken avfärdar även vettiga tvivel på teserna i deras katekes. Katekes, därför deras inlärda dogmer lite grann påminner mig om Väckelsemöten där varje tvivel måste stampas ut bums.
Oavsett avgaser och föroreningar - måste ju Solen, mera än någon annan faktor - ha att göra med eventuella klimatförändringar på jorden.
Och - som jag skrivit tidigare på annan plats i Forumet; så länge världens befolkning årligen ökar med omkring 60 millioner själar - spelar det ingen roll vad vi gör idag. Innan de trenden, inte bara kan brytas - utan reverseras kommer mänskligheten att nöta alltmer på befintliga resurser - hela vägen till Ragnarök :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av diravi » 20 oktober 2008, 14:39

varjag skrev: Just nu åtnjuter globalwarming-killarna en oerhörd popularitet. Inte olik den på vilken 'Milleniumbug-maffian' red för ett decennium sedan.
Vi vet tyvärr inget - om hur väderförändringarna var f ö r e istiderna. Bara att med vad vi vet om de föregående, är vi ungefär mogna - för nästa :roll: Vilken jag är mera oroad av. Möjligheten (som jag faktiskt tänkt på innan :idea: ) den blev 'bok och film' av en isvinter med 5-10 meters snöfall - skulle snabbare snöpa hela vår civilisation - än något gradvis varmare klimat.
Just nu befinner VI oss i vinterkylan och jag säger om Global Warming - bring it on!

:D Varjag
Håller med dig i stort, och det finns fler jämförelser än milienimbuggisterna, vem minns i dag skogsdöden? När jag växte upp fick jag veta från nyheterna att skogen höll på att dö, och inte skulle finnas kvar på 2000-talet :O

Men detdär med uppvärmn ing och istid(jordens normalstadium) är intressant.

Skulle det råda uppvärmning så är det möjligt att den skulle snabba på en avkylning.
En förutsättning för avkylningen är ökad nederbörd, initierad av ökad avdunstning, initierad av...

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Engan » 20 oktober 2008, 14:55

diravi skrev: Håller med dig i stort, och det finns fler jämförelser än milienimbuggisterna, vem minns i dag skogsdöden? När jag växte upp fick jag veta från nyheterna att skogen höll på att dö, och inte skulle finnas kvar på 2000-talet :O
Glöm inte att vi faktiskt gjort saker för att förhindra detta också. Sedan 70-talet har vi i Sverige minskat våra utsläpp av svaveldioxid med cirka 95 procent! Specifikt till exempel för svensk pappersmasseindustri har man mellan 1978 och 2006 minskat från drygt hundratusen ton svavel till fyratusen. Samtidigt som produktionen ökat. Det går att göra saker!

Nu vet jag inte exakt när du växte upp, men om utsläppen istället hade fått öka i samma takt som de (förmodligen) var på väg uppåt vid den tiden (och om själva ökningstakten fortsatt öka i samma takt) är det kanske inte så orealistiskt att skogen mått jävligt dåligt vid det här laget? Tur att inte alla bara struntade i "alarmisterna" då..

Som tur är fanns det folk som fattade att det kanske inte är så himla smart att möblera om okontrollerat i atmosfären.. finns det tillräckligt med såna nu också?
Senast redigerad av 2 Engan, redigerad totalt 20 gång.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Engan » 20 oktober 2008, 15:20

Lite samma sak med "millenniebuggen".. visst, det fanns gott om nötter som överdrev faran extremt mycket, men samtidigt var det fullständigt sant att om ingenting gjorts hade det kunnat ske väldigt allvarliga saker.

Men nu gjordes det ju saker. De gamla systemen blev uppdaterade och fixade! Enorma mängder arbete och testning utfördes, till en kostnad som uppskattats till runt 300 miljarder dollar (svårt att veta hur mycket av detta som var befogat; det lär vi aldrig få veta). Ändå blev det problem på sina håll (ett exempel som inte var så allvarligt är de norska snabbtågen som vägrade starta, det var ju tur att de inte vägrade stanna istället..)

Hade däremot alla företag och myndigheter bara avfärdat det hela som "alarmism" och inte gjort ett smack hade det nog inte blivit så muntert på sina håll..

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av tryggve » 20 oktober 2008, 16:48

varjag skrev:Problemet med klimatdebatten, om man kan kalla den det - tycker jag är att bägge sidorna överdriver, inte sällan groteskt - sina uppfattningar. Antingen förblir klimatet ungefär detsamma det varit de sista 8-10 000 åren. (dom som vägrar köpa växthusteorierna) Eller också blir det märkbart varmare med oförutsedda konsekvenser. (miljönissarna)
Problemet som jag ser det är att en lekman (vilket även jag är här, även om jag har en del vänner och bekanta som forskar inom relevanta områden) har ytterst svårt att avgöra just vad som är bra forskning och trovärdiga förutsägelser inom detta. Vilket får till följd att många "tröttnar på klimathysterin".

Finns nog inga enkla lösningar på det...

Dock: själv så ställer jag mig något skeptisk till de som hävdar att det till stor del är så accepterat med klimatförändringen att "ingen forskare vågar säga emot". Det finns väl gott ändå om ekonomiskt starka grupper som skulle ge stöd (oljeindustri o bilindustri bla), samt även politiker som med öppna armar skulle ta emot rön som innebär att man kan tona ned klimathotet och slippa fatta obehagliga beslut att sälja in till väljarna? Eller tänker jag fel?

GLOBAL WAR MUSEUM
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 26 augusti 2008, 23:49
Ort: MUNKEDAL
Kontakt:

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av GLOBAL WAR MUSEUM » 20 oktober 2008, 20:39

Jag har läst alla inlägg som jag tycker är mycket läsvärda.

I början var det en som nämnde solen som faktor, läste en "Illustrerad vetenskap" från -82 för några veckor sedan och det som jag fastnade för är "solfläckarna" som påverkar. Dock så hör man väldigt lite om just solens inverkan på vårt klimat. Därför så blev jag glad att någon här nämnde just solen som faktor.

Jag är en av dem som tror på att denna debatt i media beror på nyhets "torka".

Vi hör hela tiden hur vi människor förorenar med bilar etc men vissa heliga kor tex. Flyget, fartyg är det nästan tyst om.

Flyget kör på oskattat bränsle, fartyg kör sina hjälpmaskiner för att försörja fartyget med el med eget kraftverk istället för att koppla in sig på landström.

Det är rätt mänskligt egentligen, vi ser bilar i ögonhöjd varje dag, fartyg ses som ett pittoreskt inslag när de ligger förtöjda och flyget som ligger på 10.000 meters höjd kan man av ren självbevarelsedrift inte gå runt och titta på hela dan.

Visst har vi referenser som SMHI som samlat in fakta i många år men det har ju skett med olika typer av teknik och kunskap genom århundranden så med den spetsthightec vi har idag kan väl knappast vara äldre än 10-20 år så det är väl den referensramen vi skall förlita oss till.

En liten kul sak hörde jag häromdagen, "vad hemskt det är med växthuseffekten" :) Utan växthuseffekt så skulle vi knappast leva.

Dock vill jag tillägga att jag blivit påverkad av all debatt om miljö så jag har börjat se det som en miljöplåga :lol:

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av loop » 20 oktober 2008, 22:42

Jag är ju gammal miljöaktivist(jag lämnade miljörörelsen under sent 90-tal pga konsumentmaktparadigmet och teknikfientligheten).
Tro mig när jag säger att man var ute i kylan som talade om klimatpåverkan under sent 80-tal. Säldöd och försurning funkade bättre och det var dessutom problem som åtgärdades pga miljörörelsen.

Jag tror fortfarande att vi påverkar klimatet på ett osunt sätt, men den vändning som debatten tagit är konstig. Och jag tror att det beror på samspelet mellan de två otroligt instabila aktörerna marknaden och media. Den ena vågar inte hoppa på nåt om inte den andre gör det och bägge två är livrädda för att missa ett tåg. Alarm och skeptisism säljer bägge två rätt bra.
Det som ger skeptikerna framgång idag är den individualism som har hegemoni. Den köpte miljörörelsen med konsumentmakten och nu står vi här och ska på individ nivå rädda planeten genom konsumentmakt och våra folkvalda som tog tag i försurningen och utsläppen pysslar med annat. Så (feg) politik är det som gör att det idag finns en konstig debatt om detta.

Hoppas ni ser den historiska vinklingen med utveckligen från 80-talet till nu och inte ser det enbart som ett politiskt inlägg.

Jag äger 8 bilar 8-) Och började(och slutade) detta inlägg med ordet jag

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Re: Klimatförändringen under de senaste decennierna

Inlägg av Niedzwiadek » 21 oktober 2008, 00:08

Jag håller med dig i mycket i ditt inlägg loop. Jag anser att vi alldeles säkert påverkar miljön negativt i många hänseenden och detta måste åtgärdas fortast möjligt men just den senaste flugan med att vi värmer upp jorden med koldioxidutsläppen och att dessa orsakar alla möjliga sorters katastrofer ä betydligt överdriven eller rentav påhittad. Jag som många andra ser förändrad solaktivitet, kosmisk strålning eller andra naturliga orsaker för att vårt klimat svänger lite då och då.

Jag undrar om den nya miljörörelsen fyller på något sätt tomrummet som kyrkan och marxismen tidigare lämnat, en kamp för "the greater cause".

Skriv svar