dementera/konfirmera uppgifter

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

dementera/konfirmera uppgifter

Inlägg av metmask » 27 september 2002, 13:31

Jo, men just under finska vinterkriget så stod USA för 95% av allt, har läst en massa om kriget, officiella rapporter från olika länder och alla telegrafer som skickades under finska vinterkriget. Men finska kriget började väldigt sent också och tyskarnas anfall hände innan det också.
vad säger ni om detta påstående, och omdet ligger ngt i det, varför gjorde man det? För som jag fattat det stod den amerikanska hjälåpen för ungefär 10% av sovjetskapacitet, iaf när det gällde pansar.

Adios amigos

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 28 september 2002, 09:32

Har svårt att tro på uppgiften (om jag fattat rätt - USA xstod för 95% av kostnaden för utrustning till Finland, skulle varit en enorm insats, vill minnas att Sveriges ekonomiska bidrag till Finland var större än Finlands eget (var ganska fattigt ).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 september 2002, 18:39

Var det inte utrustning från England, Frankrike och Sverige som var störst! Sen kom det utrustning från andra brödrarländer som Norge och Danmark! 8O (har aldrig hört talas om USA gav stora bidrag till Finland, men jag kan ha fel?)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: dementera/konfirmera uppgifter

Inlägg av JohnT » 28 september 2002, 19:50

metmask skrev:
Jo, men just under finska vinterkriget så stod USA för 95% av allt, har läst en massa om kriget, officiella rapporter från olika länder och alla telegrafer som skickades under finska vinterkriget. Men finska kriget började väldigt sent också och tyskarnas anfall hände innan det också.
vad säger ni om detta påstående, och omdet ligger ngt i det, varför gjorde man det? För som jag fattat det stod den amerikanska hjälåpen för ungefär 10% av sovjetskapacitet, iaf när det gällde pansar.

Adios amigos
Förlåt men jag fattar inte vad han försöker säga,
USA stod ör 95% av allt vadå?
kanske 95% av Amerikanska röda korsets ambulanser men inte 95 procent av vapenköpen eller något annat.
Kanske 95% av den ekonomiska hjälpen i Pengar men jag har inga siffror.

Men bara en sån sak att finska kriget började sent då måste han prata om fortsättningskriget Eller bara allmänt förvirrad?
Scout:
Sveriges ekonomiska bidrag till Finland var större än Finlands eget
Var har du fått det i från ?


/John T.[/quote][/i]

Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bumse » 7 oktober 2002, 16:52

Scout skrev:Har svårt att tro på uppgiften (om jag fattat rätt - USA xstod för 95% av kostnaden för utrustning till Finland, skulle varit en enorm insats, vill minnas att Sveriges ekonomiska bidrag till Finland var större än Finlands eget (var ganska fattigt ).
Läste någonstans (minns ej vart) att varje svensk bidrog med i snitt 8 kronor.

Skriv svar