Polen accepterar inte valobservatörer från OSCE

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Polen accepterar inte valobservatörer från OSCE

Inlägg av Marcus » 22 september 2007, 21:17

Jag läste att Polen inte tillåter observatörer från OSCE att observera parlamentsvalet i oktober, är det någon som känner till varför och/eller kan berätta mer om reaktionerna på detta i Polen? BBC skriver att beslutet blivit "widely criticised in Poland" mer ger ingen mer information.
Poland has said it will not allow the Organisation for Security and Co-operation in Europe to monitor its parliamentary elections next month.
The foreign ministry in Warsaw said Poland did not need observers because it was a well-established democracy.
The OSCE, which often sends monitors to cover polls in its member states, voiced surprise at Poland's move.
[...]
"The OSCE asked Poland to admit observers for the election but Poland rejected the proposal, underlining that Poland is a democracy," Polish Foreign ministry spokesman Robert Szaniawski said.
[...]
A spokeswoman for the OSCE poll monitoring group described the situation as "unusual".
"A monitoring mission has nothing to do with what we think of the state of democratic practices in a country," Urdur Gunnarsdottir was quoted as saying by Reuters news agency.
Poland is one of the 56 members of the OSCE, whose election monitoring headquarters are based in Warsaw.
As well as monitoring elections in undemocratic countries, the OSCE sends teams to nations likes France and the United States, the BBC's Adam Easton in Warsaw says.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7008373.stm

/Marcus

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 september 2007, 12:12

Det verkar som om Polen på sistone har fått ett behov av att visa på något slags självtillräcklighet. I kombination med en tendens att se utomstående kritik som påhopp. Jag tänker t ex på debatten om arkiven från kommunisttiden och tvillingbrödernas beteende i EU och gentemot Ryssland.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 23 september 2007, 12:47

Även om OSCE också övervakar val i länder med en lång demokratisk tradition så kanske det uppfattas som att man inte är en stabil demokrati om ens valprocess ska övervakas av en utomstående organisation.
I Polens fall har man ju dessutom två grannländer, Vitryssland och Ukraina som har fått en hel del kritik i hur valen gått till där. Finns säkert en oro för att om man låter samma organisation övervaka de polska valen så sorteras man in tillsammans grannländerna som en stat med tveksamheter kring hur valen går till och som måste övervakas.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 september 2007, 15:01

Rancid skrev:Även om OSCE också övervakar val i länder med en lång demokratisk tradition så kanske det uppfattas som att man inte är en stabil demokrati om ens valprocess ska övervakas av en utomstående organisation.
Själva vägran är ett tecken på just bristande mognad. En stabil demokrati behöver inte demonstrera detta på det sätt som nu sker. Jag menar inte att Polen är särskilt bristande, men jag tycker att det är ett tecken.
Rancid skrev:I Polens fall har man ju dessutom två grannländer, Vitryssland och Ukraina som har fått en hel del kritik i hur valen gått till där. Finns säkert en oro för att om man låter samma organisation övervaka de polska valen så sorteras man in tillsammans grannländerna som en stat med tveksamheter kring hur valen går till och som måste övervakas.
Vitryssland (framförallt) och Ukraina spelar i en lägre division än Polen i detta avseende. Återigen, man sammanför sig själv med dessa stater genom nuvarande agerande, inte genom att släppa in OSSE.

Mvh Petter

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 23 september 2007, 15:58

Har Sverige besökts av valobservatörer?
Det verkar som om Polen på sistone har fått ett behov av att visa på något slags självtillräcklighet. I kombination med en tendens att se utomstående kritik som påhopp.
Just det karaktärsdraget delar ju Polen med många länder i Europa.

Saken är väl den att polackerna kanske anser att de bör få bestämma själva huruvida valobservatörer är välkomna eller inte. Tillåter man det inte, så får man en lavett i ansiktet. Gör man det så blir det inte bra det heller. Jag skriver inte här om någon vanlig slags "offermentalitet" (även om polacker är bra på det också :) ). Utan om det faktum att många andra anser på något sätt ha rätt att uttala sig vitt och brett om polska förhållanden. Jämför med om den polska regeringen skulle gå ut och ha massa åsikter om hur Reinfeldt sköter Sverige? (Om det har förekommit tar jag tillbaka allt)

Personligen, anser jag att Polen borde ta emot dessa observatörer och visa hur långt man har kommit i demokratiseringsprocessen. Och också få det bekräftat.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 september 2007, 16:36

stanislav skrev:Har Sverige besökts av valobservatörer?
Det verkar som om Polen på sistone har fått ett behov av att visa på något slags självtillräcklighet. I kombination med en tendens att se utomstående kritik som påhopp.
Just det karaktärsdraget delar ju Polen med många länder i Europa.
Word. :)
stanislav skrev:Utan om det faktum att många andra anser på något sätt ha rätt att uttala sig vitt och brett om polska förhållanden. Jämför med om den polska regeringen skulle gå ut och ha massa åsikter om hur Reinfeldt sköter Sverige? (Om det har förekommit tar jag tillbaka allt)
Kritik och synpunkter från och till vänner (dvs andra länder i samma demokratiska krets) är en hörnsten i det europeiska samarbetet (EU och OSSE) som Polen tillhör och vill tillhöra.
stanislav skrev:Personligen, anser jag att Polen borde ta emot dessa observatörer och visa hur långt man har kommit i demokratiseringsprocessen. Och också få det bekräftat.
Håller med, det är just det som gör denna demonstration märklig. Det skickar en konstig politisk signal om lågt självförtroende hos regeringen. Jag är övertygad om att observationerna skulle visa lysande resultat.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 23 september 2007, 17:13

Nej.

Det finns en stark tradition av att partierna bjuder in gäster från systerpartier i andra länder - precis som svenska partier skickar delegationer till andra länder i samband med val. Framförallt handlar det då om erfarenhetsutbyte - men det har också en funktion som just valobservation (framförallt har svenska delegationer på besök i utlandet fått agera valobservatörer och gett ris eller ros till valförfarandet).

Officiellt tas dock inga valobservatörer emot i Sverige och OSCE eller liknande organisationer skickar inte heller några observatörer.

I samband med nästan varje val kommer det historier om utländska delegationer som uppfattat sig själva som observatörer, en syn Valmyndigheten inte delat - och ganska bryskt meddelat.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 23 september 2007, 17:15

Regimen befinner sig pâ fallrepet. En rad parad- och prestigefrâgor har gâtt snett. Koalitionen har spruckit. Det gick inte sâ bra att regera som man tänkt sig. Den litet nykaxiga polska attityden i det internationella umgänget gav inte förväntat utbyte. Man har t.o.m. kanske gjort sig litet löjliga pâ kuppen. Det här avböjandet skickar en signal om att det fortfarande, faktiskt, finns en beslutsför regering i landet. Just den här regeringen vill gärna se Polen som en "stor" makt och inte som ett land i raden av andra. Mycket tyder kanske pâ att det snart kan komma en annan regering pâ plats, kanske t.o.m. vald via ett högre valdeltagande än den nuvarande.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 25 september 2007, 10:22

Läste i Europaposten (utmärkt gratisprenumeration på http://www.eukomm.se) att Polen inte sluter upp bakom EU:s protestdag mot dödsstraff om inte eutanasi och abort räknas dit. Något halsstarrigt eftersom EU inte har inflytande över dessa frågor utan det är medlemsländernas ensak...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 25 september 2007, 13:52

Wooster skrev:
Nej.

Det finns en stark tradition av att partierna bjuder in gäster från systerpartier i andra länder - precis som svenska partier skickar delegationer till andra länder i samband med val. Framförallt handlar det då om erfarenhetsutbyte - men det har också en funktion som just valobservation (framförallt har svenska delegationer på besök i utlandet fått agera valobservatörer och gett ris eller ros till valförfarandet).

Officiellt tas dock inga valobservatörer emot i Sverige och OSCE eller liknande organisationer skickar inte heller några observatörer.

I samband med nästan varje val kommer det historier om utländska delegationer som uppfattat sig själva som observatörer, en syn Valmyndigheten inte delat - och ganska bryskt meddelat.
Men i BBC-notisen i det första inlägget, sägs det ju, att OSCE skickat observatörer till länder som Frankrike och USA. Jag har också en ganska klar minnesbild, att det rapporterades i finska tidningar för något år sedan om utländska valobservatörer, med något slag av officiell status. Vore det inte konstigt, om Sverige skickade officiella observatörer till andra länder, oberoende av hur (o)demokratiska dessa länder är, om man själv skulle vägra ta emot observatörer?

Att Polen vägrar ta emot observatörer, handlar nog mest om polsk inrikespolitik. Varför inte plocka några populistiska gratispoäng, när det bjuds på sådana?

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 26 september 2007, 17:20

Enligt dagens Le Monde har tvillingarna nu ändrat sig. Förutsatt att OSCE inkommer med en ny och hövligare formulerad begäran antyds att svaret kommer att bli positivt! Är detta moget?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 26 september 2007, 18:28

G:son skrev: Men i BBC-notisen i det första inlägget, sägs det ju, att OSCE skickat observatörer till länder som Frankrike och USA. Jag har också en ganska klar minnesbild, att det rapporterades i finska tidningar för något år sedan om utländska valobservatörer, med något slag av officiell status. Vore det inte konstigt, om Sverige skickade officiella observatörer till andra länder, oberoende av hur (o)demokratiska dessa länder är, om man själv skulle vägra ta emot observatörer?
Angående om OSCE skickat observatörer till Frankrike, USA eller Finland vet jag inget - men jag håller med dig. Det sänder riktigt dåliga signaler att Sverige först skickar egna observatörer och sedan inte tar emot observatörer själv. Om man dessutom blandar in att vi i Sverige faktiskt haft rättegångar där personer fällts för valfusk kan man ju tänka sig att Sveriges hållning skapar visst oförstående utomlands, framförallt i de länder vars val vi vill observera.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 27 september 2007, 18:38

Spaningsledaren skrev:Enligt dagens Le Monde har tvillingarna nu ändrat sig. Förutsatt att OSCE inkommer med en ny och hövligare formulerad begäran antyds att svaret kommer att bli positivt! Är detta moget?
Det beror väll på hur den ursprungliga begäran var formulerad. Vet vi det?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 27 september 2007, 20:27

Niedzwiadek skrev:
Spaningsledaren skrev:Enligt dagens Le Monde har tvillingarna nu ändrat sig. Förutsatt att OSCE inkommer med en ny och hövligare formulerad begäran antyds att svaret kommer att bli positivt! Är detta moget?
Det beror väll på hur den ursprungliga begäran var formulerad. Vet vi det?
Försökte hitta den på http://www.osce.org men gick bet. Eftersom det inte är diplomatiska duvungar som arbetar där är jag övertygad om att hövligheten var oklanderlig. Begäran om ny, hövlig begäran är politiskt snömos för att rädda ansiktet.

Ukraina hade förresten bjudit in OSSE att observera valet i helgen.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 27 september 2007, 23:12

Jag vet ju inte hur retoriken brukar vara i OSSEs kommunikation men jag kan tänka mig att minsta lilla jämförelse med valen i Ukraina eller Vitryssland eller någon dold vink om att Polens demokrati inte är lika "stark" som andra länders så kan jag tänka mig att tvillingarna gick i taket.

Skriv svar