Den år 1952 nedskjutna svenska militära DC-3:an

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 11 juli 2007, 20:02

För de som är intresserade av hur planet hittades och bärgades rekommenderas denna film varmt:

DC-3:ans sista resa - 149 kronor

http://butiken.svt.se/system/search/product.asp?id=118

Totalt på tre timmar och med datoranimerade sekvenser om hur nedskjutningen gick till.

Jag köpte den för något år sedan och uppskattade den mycket.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 juli 2007, 08:13

Diskussion avseende kvalité på radioprogram sker här.
I övrigt håll er till ämnet.
:)

Skribenten
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 juli 2005, 20:48
Ort: Kommun i Stockholms län

Inlägg av Skribenten » 20 juli 2007, 19:22

MD650 skrev:Diskussion avseende kvalité på radioprogram sker här.
I övrigt håll er till ämnet.
:)
Det är ej enbart ett presenterat historiskt skeende med dess sakinnehåll som måste få granskas (berömmas eller kritiseras) utan också presentationen. Det senare nämnda jag gör i detta fall. Det har Skalmans agent MD 650 missförstått. Sättet att presentera har i hög grad att göra med hur åhöraren uppfattar ett skeende (händelse). Att sign ”hans” talar om ”genus” har snarare med någon slags ungdomlig provokation att göra.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 juli 2007, 21:42

Skribenten skrev:
Det är ej enbart ett presenterat historiskt skeende med dess sakinnehåll som måste få granskas (berömmas eller kritiseras) utan också presentationen. Det senare nämnda jag gör i detta fall.


Och det har ingen nekat dig att göra här.
Skribenten skrev: Det har Skalmans agent MD 650 missförstått.
Det har jag inte missförstått. Det är brukligt att på detta forum dela trådar som börjar spreta. Synpunkter avseende det kan tas via PM till redaktionen.
Tackar även för den titel jag blivit tilldelad och vilket kommer att utgöra ytterligare underlag i min meritförteckning.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2007, 22:18

Man kan nu ladda ner dokumentären.
Länk

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 22 juli 2007, 10:28

Efter att ha lyssnat på rpogrammet så håller jag med om kritiken. Faktamässigt inga större nyheter förrutom interjuven med Tp47 piloten, i övrigt som sagt de mest grundläggande data om händelsen, ganska löst samanhållen av en reporter utan särskillt insikt,

Det jag fann av intresse, liksom i haveriutredningen är de uppgifter som fanns om fallskärmar, men som sedan har mörkats/ försvunnit. I haverirapport görs kalkyler över hur kropparna kan ha rört sig, och gjorde ansastser till efterforskningar hos lokalbefolkningen på Ösel och Dagö, dock ganska fruktlösa. Men om det pågått en marinövning i området som påståts så är risken stor att de omhändertagits och det har mörkats.Dessutom hade ju två avkropparna uppblåsta flytvästsr på sig när de hittades.så risken finns.att de antingen drivit iväg döda eller att de saknade har hoppat.

Men idagsläget kan det nog bli svårt att komma längre förrän FRA släpper sina sista handlingar (ca 2021?),

Skribenten
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 juli 2005, 20:48
Ort: Kommun i Stockholms län

Minnesmärke över de fallna - Östersjön 13 juni 1952

Inlägg av Skribenten » 8 oktober 2007, 20:56

Mina herrar!

Det var ett tag sedan vi hördes av i samband med mitt inlägg från juni om den nedskjutna DC3-an. Under söndag 7:e okt besökte jag Galärvarvskyrkogården på Djurgården i Stockholm. Nu har minnesmärket rests över de stupade flygarna. Följande text finns stenen helt i versaler:

MINNE
OCH
HEDERSBETYGELSE
ÖVER
BESÄTTNINGEN

DC-3 79001 HUGIN

GÖSTA BLAD
BENGT BOOK
IVAR SVENSSON
EINAR JONSSON
BÖRJE NILSSON
ALVAR ELMEBERG
HERBERT MATTSSON

FALLNA ÖVER ÖSTERSJÖN 13 JUNI 1952

På kyrkogården finns minnesmärket över omkomna vid jagarolyckan vid Hårsfjärden 17 sept 1941. Här finns också minnestavla över omkomna vid Estonia katastrofen. Stoftet från drunknade sjömän funna vid lyftet av regalskeppet Wasa har ett minnesmärke. Föreslår ett besök på kyrkgården med många namn som skapade svensk marinhistoria.

Jag planterade en blomma på mina morföräldrars grav. Min morfar var underofficer vid flottan, från 1937 och under krigsåren, vid dåvarande örlogsvarvet och förestod reparationer och nybyggnader som hade att göra med plåt och skrov.

Slutligen vill jag uppmärksamma läsarna om en nyutkommen bok med titeln ”Flygunderrättelsbok”, av Jerk Fehling, som från år 1968 fram till pensionering 1997 var verksam vid FMV huvudavdelning Flygmateriel. Boken handlar om: signalspaning, telekrig, säkerhetstjänst, sovjetiskt flygutveckling och mycket annat. Nedskjutningen av DC3-an tar Fehling också upp. Boken kostar c:a 250:- med ISBN 978-91-85671-13-7.

Ett avsnitt handlar om ett antal mycket oskickliga omorganisationer vid materielverket som dåvarande GD Böhlin lät genomföra från mitten av 1990-talet ofta styrda av mer eller mindre grumliga motiv.

Med hälsning - Skribenten

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Den år 1952 nedskjutna svenska militära DC-3:an

Inlägg av loop » 10 december 2015, 15:28

Hej! Det var länge sedan.
Skribenten har en lustig politisk touche på sina inlägg. Är utelämnandet av Erik Carlsson i sista inlägget en del av detta?

Min fråga rör Erik Carlsson. Var han spion?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Den år 1952 nedskjutna svenska militära DC-3:an

Inlägg av LasseMaja » 11 december 2015, 14:09

Välkommen tillbaka!

Skriv svar