Bilderberggruppen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 13 juni 2007, 19:47

Cyber Joker skrev:När det gäller historia så finns det enligt mitt sätt att se det två kategorier människor. De som tror att historien alltid är rationell och som blint tror på de källor som publiceras officiellt. Den andra kategorin är de som vågar ifrågasätta den officiella historiebilden och som tror att historien inte alltid är baserad på rationella beslut.
Om jag nu måste välja mellan dem som tror blint och okritiskt på den akademiska forskningen och dem som tror blint och okritiskt på konspirationsteoretiska grupper utan verifierbara källor som går emot den akademiska forskningen, så måste jag nog trots allt välja den förstnämnda gruppen ... ;)

Såvitt jag kan se efter att ha läst en hel del från båda lägren, så har dock den akademiska sidan, men vissa olyckliga undantag, astronomiskt mycket högre beredskap att ifrågasätta och låta ifrågasätta sina egna slutsatser.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 13 juni 2007, 20:18

Ja var och en blir lycklig i sin tro. Det är med historia som med religion, säger jag mig tro på andliga väsen typ änglar och påstår mig ha kontakt med Jesus klassas jag som en helt normal kristen. Men skulle jag drista mig till att påstå att jag har kontakt med andra typer av andliga väsen och får budskap från dessa så klassas jag som schizofren och spärras in på dårhus.
8O

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 13 juni 2007, 20:21

Cyber Joker skrev:Ja var och en blir lycklig i sin tro. Det är med historia som med religion, säger jag mig tro på andliga väsen typ änglar och påstår mig ha kontakt med Jesus klassas jag som en helt normal kristen. Men skulle jag drista mig till att påstå att jag har kontakt med andra typer av andliga väsen och får budskap från dessa så klassas jag som schizofren och spärras in på dårhus.
8O
Fast du svarar fortfarande inte på frågorna angående Bilderberggruppen. Om det finns fakta som talar för det du hävdar är det väl bara att dra fram dem? Om inte så förstår jag personligen inte vad det finns för anledning att hävda det du gör om dem.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 13 juni 2007, 20:36

Cyber Joker skrev:... beslöt man på initiativ av Walter J Levy och Henry Kissinger om utlösandet av oljekrisen för att kunna bekosta Vietnamkriget.
Anledningen till att jag avfärdar det du skriver som trams är att jag inte i min vildaste fantasi kan se hur oljekrisen skulle kunna finansiera kriget.

Kan du förklara eller håller du med om att det låter skevt?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 13 juni 2007, 20:56

Cyber Joker skrev:Lustigt att du själv nämner "Skulls and Bones" Hexmaster, själv valde jag att inte fokusera på grupper av frimurarkaraktär. Men visst har sådana sammanslutningar haft infytande på historien, men som du själv nämner så finns det inga faktiska belägg för detta. Frimurarna har ju getts skulden för att ligga bakom både den franska revolutionen 1799 och den rysska 1917.
Hemliga sammanslutningar där inflytelserika män kan mötas utan demokratisk insyn är alltid ett problem.
Problem blir det först, när dessa sammanslutningar fattar beslut om att göra någonting som inte tål insyn. Själv tror jag, att en större sammanslutning inte klarar av att hålla sådana beslut hemliga, medan en mindre sammanslutning inte har "muskler" nog att göra så mycket. Med tanke på allt som t.ex. frimurarna har anklagats för genom åren, finns det väldigt lite belägg. Var och en får själv avgöra, vad det kan tänkas bero på.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 juni 2007, 20:57

Cyber Joker skrev:Ja var och en blir lycklig i sin tro. Det är med historia som med religion, säger jag mig tro på andliga väsen typ änglar och påstår mig ha kontakt med Jesus klassas jag som en helt normal kristen. Men skulle jag drista mig till att påstå att jag har kontakt med andra typer av andliga väsen och får budskap från dessa så klassas jag som schizofren och spärras in på dårhus.
8O
Det där är ju närmast dravel. Kristna (och andra religiösa för den delen) får utstå ganska mycket ifrågasättande av ateister i en never-ending diskussion huruvida gud och högre makter finns. Skulle du dessutom påstå dig ha kontakt med Jesus i en lite djupare mening än att du "känner hans närhet" så skulle en hel del kristna ifrågasätta dig också.

Samtidigt blir du inte inplockad på hispan bara för att du påstår dig ha kontakt med andliga väsen, jesus eller någon annan. Möjligen får du fem minuter i Filip och Fredriks 100 höjdare eller en halvtidstjänst på TV4 plus.

Jag hade gärna följt en diskussion om Bilderberggruppen - om den bara kunde bygga på lite mer än antydningar. Nu är det närmast så att den lever på sin egen mystik - men i sig inget mer. Och det är ganska symptomatiskt för konspirationsdiskussionerna - det blir lätt cirkelresonemang: Det är en konspiration - den är hemlig. Eftersom den är hemlig finns inga källor som kan bevisa den - och just därför är den sann. Dessutom är den ologisk och irrationell - och just logiken och rationalitetens avsaknad blir därför den logiska och rationella förklaringen till konspirationen.

Varan TV gjorde några sketcher om den fiktive historikern Ted Borg som lade fram den ena bisarra teorierna efter den andra. Det här är ju helt osannolikt, det motsäger ju all annan forskning säger reportern "Javisst, det är just det som är så fantastiskt" svarar Borg.

Samma svar råkar faktiskt Sydsvenskans journalist Andreas Ekström ut för när han intervjuar Stellan Hagman, den i Lund kände "skyltmannen" som anser att han är utsatt för en fruktansvärd konspiration, som pågått mot hans familj i flera hundra år, där en barndomskamrat är den stora boven och där mordet på Olof Palme bara var en avledningsmanöver. Ekström frågar Hagman "Förstår du om jag tycker att det du säger låter konstigt?"
"Ja, absolut." svarar Hagman "Det är verkligen en helt otrolig historia".

http://sydsvenskan.se/lund/article37494.ece

Min poäng, om den inte är tillräckligt klar; kom med lite rena fakta om Bilderberggruppen istället för antydningar och rena försök att kollra bort oss.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 13 juni 2007, 23:30

Blixten skrev:
Cyber Joker skrev:... beslöt man på initiativ av Walter J Levy och Henry Kissinger om utlösandet av oljekrisen för att kunna bekosta Vietnamkriget.
Anledningen till att jag avfärdar det du skriver som trams är att jag inte i min vildaste fantasi kan se hur oljekrisen skulle kunna finansiera kriget.

Kan du förklara eller håller du med om att det låter skevt?
Eftersom oljepriset är satt i dollar per fat och all olja betalas i dollar måste kunderna ha tillgång till dollar. Ökar efterfrågan på en valuta stiger denna i värde och ger därmed det land som utfärdar valutan ett värde överskott det var detta som bekostade Vietnamkriget i efterhand. Valutors värde är i sig ett trolleristycke utan motsvarighet. Det är de åtta privat banker som tillsammans bildar Fedralreserv som garanterar den amerikanska staten dess kreditvärdighet. Det finns ju i verkligheten ingen säkerhet för de papperslappar som amerikanska staten trycker och ger ut. Samma gäller för banker, de kan låna ut långt mer kapital än de har inne. Detta både låter skevt och är skevt. Vi lever i en galen värld! 8O

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 13 juni 2007, 23:42

Cyber Joker skrev: Valutors värde är i sig ett trolleristycke utan motsvarighet. Det är de åtta privat banker som tillsammans bildar Fedralreserv som garanterar den amerikanska staten dess kreditvärdighet. Det finns ju i verkligheten ingen säkerhet för de papperslappar som amerikanska staten trycker och ger ut. Samma gäller för banker, de kan låna ut långt mer kapital än de har inne. Detta både låter skevt och är skevt. Vi lever i en galen värld! 8O
Och vari ligger det underliga med det? Så har väl banker och valuta i stort fungerat ända sedan pengar först kom till - som princip då alltså. Skickade du bankväxlar på 1400-talet "lånade" den utbetalande banken också ut pengar som dom inte hade.

/a

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 juni 2007, 00:22

Men det är ju fortfarande inget bevis på hur Bilderbergsgruppen påverkade oljepriset. Det enda du insunierar är att det spekulerades i USA dollarn runt 1973 och att detta bekostade kriget, det framgår inte att Bilderbergsgruppen låg bakom detta eller hur detta genomfördes.
Om jag har förstått det rätt så ska alltså denna konspiratoriska grupp manipulerat priset på olja utan att någon förstått det, men samtidigt gjort en sådan fatal missbedömning och missat scenariot att ett ökad oljepris direkt skulle drabba USA. Det verkar minst sagt dumt. Som kronan på verket så finns det inga bevis, sannerligen en både lyckad och dum operation.

Att gruppen eller dess framtida deltagare före och efter 1954 hade en fundamental påverkan på EU med hänsyftning på att det inte är omöjligt att utesluta är ungefär lika trovärdigt som att säga att 1000 tals andra gjorde samma sak då även de hade samma kontakter som Retinger. Finns det några bevis på att gruppen har påverkat EU i någon riktning? Flera komissionärer och ledande europeeer har deltagit på konferenserna, men är det skäl nog att påvisa gruppens inflytande på EU?

Wooster påminde om VaranTv, underbar serie och här är Ted Borg för dem som glömt eller inte sett.
http://www.youtube.com/watch?v=jHQrNnKf ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=hPgFwrYS3jc

Ursäkta om jag verkar skeptisk, men direkt när det presenteras några handfasta bevis kommer jag vara den första att ändra åsikt.

/Martin

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 juni 2007, 07:59

Cyber Joker skrev:
Blixten skrev:
Cyber Joker skrev:... beslöt man på initiativ av Walter J Levy och Henry Kissinger om utlösandet av oljekrisen för att kunna bekosta Vietnamkriget.
Anledningen till att jag avfärdar det du skriver som trams är att jag inte i min vildaste fantasi kan se hur oljekrisen skulle kunna finansiera kriget.

Kan du förklara eller håller du med om att det låter skevt?
Eftersom oljepriset är satt i dollar per fat och all olja betalas i dollar måste kunderna ha tillgång till dollar. Ökar efterfrågan på en valuta stiger denna i värde och ger därmed det land som utfärdar valutan ett värde överskott det var detta som bekostade Vietnamkriget i efterhand. Valutors värde är i sig ett trolleristycke utan motsvarighet. Det är de åtta privat banker som tillsammans bildar Fedralreserv som garanterar den amerikanska staten dess kreditvärdighet. Det finns ju i verkligheten ingen säkerhet för de papperslappar som amerikanska staten trycker och ger ut. Samma gäller för banker, de kan låna ut långt mer kapital än de har inne. Detta både låter skevt och är skevt. Vi lever i en galen värld! 8O
Men herregud, det handlar ju om relativa värden! Om vietnamkriget betalats i Baht eller Pound Sterling eller nåt, hade det varit relevant med dollarkursen. Men så länge kostnader för material, soldatlöner, bränsle och så vidare betalas i dollar, har det ju liten betydelse vad den är värd relativt andra valutor. Snarare tvärtom, eftersom ett högt oljepris gör importen dyrare vilket leder till underskott i handelsbalansen, vilket i längden leder till minskade intäkter för staten. Jag köper det inte, det fungerar inte på det sättet de beskriver. Plus, som jag sagt tidigare, Bilderberggruppen hade knappast kontroll över oljeproduktionen i mellanöstern.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 14 juni 2007, 08:29

Cyber Joker skrev: Valutors värde är i sig ett trolleristycke utan motsvarighet.
Jag tror att det är här sjäva tankevurpan är. På mycket kort sikt kan tex dollarn ha ett "magiskt" värde men i långa loppet beror dollarns värde på USAs förmåga att producera datorer och bilar och flygplan och råvaror och russin och allt annat som omvärlden vill köpa. Det är inget trolleri.

Var har du fått det ifrån?

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 14 juni 2007, 10:21

Sancta simplicitas!

Betakta dollarn som ett värdepapper (vilket den är) som har ett nominellt värde av, låt oss säga 5 gr guld. Om efterfrågan på denna valuta får den att stiga till ett värde av 10 gr guld så har utgivaren tjänat 5 gr guld på varje utgiven dollar. Dessa "intjänade" 5 gr guld per dollar kan sedan användas att betala utgivarens utgifter på andra håll (exempelvis Vietnamkriget).
USA har måhända inga större oljereserver själv, men det är angloamerikanska bolag som kontrollerar handeln med oljan. De sju systrarna har kanske forumets debattörer hört talas om??

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2007, 10:28

Cyber Joker skrev:Ja var och en blir lycklig i sin tro.
Du menar alltså att du inte har några källor värda namnet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 juni 2007, 10:35

Cyber Joker skrev:Sancta simplicitas!

Betakta dollarn som ett värdepapper (vilket den är) som har ett nominellt värde av, låt oss säga 5 gr guld. Om efterfrågan på denna valuta får den att stiga till ett värde av 10 gr guld så har utgivaren tjänat 5 gr guld på varje utgiven dollar. Dessa "intjänade" 5 gr guld per dollar kan sedan användas att betala utgivarens utgifter på andra håll (exempelvis Vietnamkriget).
USA har måhända inga större oljereserver själv, men det är angloamerikanska bolag som kontrollerar handeln med oljan. De sju systrarna har kanske forumets debattörer hört talas om??
Guldmyntfoten övergavs före 1973, men OK, man får mer utländsk valuta för en dollar. Att angloamerikanska företag håller i handeln med oljan må vara, men OPEC kontrollerar (till stor del) produktionen.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 14 juni 2007, 10:43

Källan är förutom en del artiklar i allmänna ordalag om Bilderberggruppen är den tyske journalistens Andreas von Rétyi´s bok “Bilderberger - Das geheime Zentrum der Macht”. Huruvida denna källa är värd namnet är kanske upp till läsaren.
Här på Skalman verkar majoriteten bara tro på det de ska tro på ;-)

Skriv svar