Klimathotet i historisk kontext

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av a81 » 31 maj 2021, 21:54

Jo, klimatkrisen kommer nog att lösas relativt odramatiskt, särskilt i ett land som Sverige som har nästan 100 procent fossilfri elproduktion. Vi behöver "bara" ersätta bilarnas bensin/diesel med el, tanka flygplanen med biobränsle, konsumera lite mindre/klokare och lära oss leva med "fula" vindkraftverk och solpaneler. Utmaningen är större i många "kolländer".

Jag tycker att man kan dra paralleller till de groteskt stora ekonomiska klyftorna som fanns kring sekelskiftet 1900. Med ganska måttliga åtgärder kunde man i Sverige (och jämförbara länder) minska dessa skillnader till mera rimliga nivåer på sådär 40 år (ca 1920-1960). De länder som agerade "lagom" (som Sverige) fick ett mycket bra utfall, extrema lösningar ledde bara till förtryck och dålig livskvalitet (jfr Sovjetunionen). Att agera resolut men lagom kommer att räcka långt när det gäller klimatet också.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2204
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av hilbert » 5 oktober 2021, 12:02

Jaha då har nobelkommitten tagit ställning genom att dela ut nobelpriset til 2 klimatforskare:
Hälften till gemensamt Syukuru Marabe och Klaus Hasselmann för ”fysikalisk modellering av jordens klimat, kvantitativ analys av variationer och tillförlitlig förutsägelse av global uppvärmning”

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av a81 » 4 juni 2022, 18:23

Tror inte att särskilt många ifrågasätter klimatförändringarna, men jag tror att man är villig att offra olika saker.

Min bild är att den yngre generationen gärna minskar sitt klimatavtryck genom att försaka komfort och livskvalitet i vardagen, medan den något äldre generationen hellre skippar onödig konsumtion, långa flygresor, etc., men vill kunna fortsätta bo stort, äta kött och åka bil. Jag tänker att brytpunkten går någonstans mellan "generation X" och "generation Y/millenials", alltså födda före/efter början av 1980-talet ungefär.

Jag menar att en 50-åring kanske hellre "räddar miljön" genom att ha en fyra år gammal smartphone, sluta flyga till Thailand och ha ett lite "kantstött" hem, medan en 25-åring kanske hellre äter mer vegetariskt, skippar bil, bor i lägenhet, etc, men samtidigt byter iPhone varje år och gör backpacker-resor i Asien.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2204
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av hilbert » 28 februari 2023, 14:55

Många klimatforskare känner sig hotade.
Från DN:
Många av de svarande har känslan av att situationen förvärras av att såväl mediekonsumtionen som samhällsdebatten ofta bedrivs på sociala medier – på algoritmstyrda plattformar där användarnas färdiga uppfattningar förstärks. Det bidrar, anser flera, till en polarisering som kan övergå till aggressiva tongångar.

”Jag har upplevt många, många, många röster som ofredar, hetsar, häcklar, förföljer, och även hotar. Det kommer främst från enskilda i näringsliv, politik och allmänhet, men emellanåt även från civilsamhället och kollegor”, svarar en forskare vid Uppsala universitet.
https://www.dn.se/sverige/miljoforskarn ... ig-om-oss/

Och i dagens DN kan man läsa följande:
En FN-rapport 2021 pekar mot att vi är på god väg mot 2,7 graders uppvärmning innan år 2100, vilket bland annat skulle innebära avsmälta isar i Arktis och Antarktis och kraftigt höjda havsnivåer. Det sammanfattades av FN:s generalsekreterare Antonio Guterres: ”Vi närmar oss en katastrof”.

– 2,7 grader, är det verkligen en kris? Det blir lite varmare. Vegetationszonerna flyttar längre norröver. Det är framför allt norra halvklotet som kommer att drabbas av detta – så för oss kommer det ju bara blir bra, är Elsa Widdings kommentar.
Elsa Widding är riksdagsledamot för SD.
Klimatfrågan har hamnat mitt i kulturkriget, något Åsa Wikforss skriver om här:
https://www.dn.se/kultur/asa-wikforss-k ... ulturkrig/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av sonderling » 28 februari 2023, 15:10

Jag menar att en 50-åring kanske hellre "räddar miljön" genom att ha en fyra år gammal smartphone, sluta flyga till Thailand och ha ett lite "kantstött" hem, medan en 25-åring kanske hellre äter mer vegetariskt, skippar bil, bor i lägenhet, etc, men samtidigt byter iPhone varje år och gör backpacker-resor i Asien.
Nog en ganska bra analys a81. Jag har väl berättat om mina vegan diskutioner med yngre medarbetare som rynkar på näsan åt min köttbaserade lunch, mumlar om miljö för att sedan skryta om sin senaste utlandsresa. Jag får aldrig ihop det där hyckleriet.

Sonderling

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av loop » 28 februari 2023, 19:34

hilbert skrev:
28 februari 2023, 14:55


Elsa Widding är riksdagsledamot för SD.
Klimatfrågan har hamnat mitt i kulturkriget, något Åsa Wikforss skriver om här:
https://www.dn.se/kultur/asa-wikforss-k ... ulturkrig/
Hon är väl en spritt språngande religiös galning?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av koroshiya » 28 februari 2023, 21:25

loop skrev:
28 februari 2023, 19:34
hilbert skrev:
28 februari 2023, 14:55


Elsa Widding är riksdagsledamot för SD.
Klimatfrågan har hamnat mitt i kulturkriget, något Åsa Wikforss skriver om här:
https://www.dn.se/kultur/asa-wikforss-k ... ulturkrig/
Hon är väl en spritt språngande religiös galning?
Som har ett perspektiv som inte är vettigt. Det handlar inte enbart om henne, och vi som art har ett mycket stort ansvar för vad förändringarna kan medföra, för både människor, växter och djur.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Sören F » 6 mars 2023, 18:29

Jag får citera mig själv bland kommentatorer på Klimatupplysningen efter Elsas riksdagsdebut då i oktober:

"Sören F
09:02, 2022-10-21
15
Ja det var mycket vettigt från EW i riksdagen, vad jag kunde bedöma som iofs icke-energipolitiker, men, det mesta förblev ganska obelyst i media.

Däremot kunde man hugga där tyvärr på vissa rent klimatvetenskapliga småtabbar: det onödiga uttrycket _jag_ bedömer vetenskapen – tipsa då hellre att det görs vitt och brett, och även populärvetenskapligt av t ex Koonin. Onödigt också att införa spekulation i en 60-talets kall-klimatkris; det gjorde att man blev tvungen reservera sig (samtidigt som medias bud på klimatprofessors invändning i _sin_ tvärsäkerhet heller inte höll måttet). Tidigare har det huggits på skakig EW-utläggning av kolcykel bakom CO2-stigningen i åtminstone tidiga versioner (vet inte hur det sen blev)."

Nån "religion" eller galenskap är det dock långt ifrån.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2204
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av hilbert » 6 mars 2023, 20:27

Hennes kommentar om att 2,7 graders temperaturhöjning inte är så farligt. strider helt mot vad en stor majoritet av världens klimatforskare har kommit fram till.
Här kan man se konsekvenser vid olika temperaturhöjningar:

https://wwwwwfse.cdn.triggerfish.cloud/ ... 0210_2.jpg

Och här är svenska vetenskapsakademien sammanfattning i klimatfrågan.

https://www.kva.se/app/uploads/2022/09/ ... imatet.pdf

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Sören F » 6 mars 2023, 21:14

Det är prognoser, men språket där överdriver hur säkra vi skulle vara på dessa - och några "världens klimatforskare" som skulle vara eniga finns inte.

Jag är som märks mer inne på prognosen, inte på hur illa en sån prognosticerad uppvärmning skulle vara.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av a81 » 7 mars 2023, 00:22

Det beror väl också på var i världen man menar. Jag tänker att för Sveriges del är kanske inte ett par graders uppvärmning något jättestort problem, men i till exempel Mellanöstern är det kanske katastrof.

Jag tänker att klimatförändringarna här i Sverige framför allt kommer att påverka livsstilen. Jag tror inte att särskilt många barn och ungdomar födda de senaste 20-30 åren i södra och mellersta Sverige är särskilt vana att åka längdskidor. Sveriges identitet som vintersportland kommer att vara svår att upprätthålla.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av Markus Holst » 7 mars 2023, 16:23

Böndernas situation kommer att ändras drastiskt. De kommer att behöva odla andra grödor och lära sig andra typer av jordbruk, kanske till och med torr-jordbruk. Behovet av bevattning kommer att öka kraftigt och stora delar av maskinparken kommer behöva bytas, ut innan de är avskriva, till maskiner lämpade för de nya förutsättningarna. Jordbruksmaskiner som traktorer och tröskor kostar åtskilliga miljoner - vilket skall betala av den enskilde bonden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av a81 » 7 mars 2023, 22:15

Håller med, men jag tror att det som folk i allmänhet mest kommer att märka är att vintersport blir allt svårare att utöva i syd- och mellansverige samt att sommarsemester vid Medelhavet kommer att bli obehagligt varmt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av koroshiya » 8 mars 2023, 19:22

Sören F skrev:
6 mars 2023, 21:14
Det är prognoser, men språket där överdriver hur säkra vi skulle vara på dessa - och några "världens klimatforskare" som skulle vara eniga finns inte.

Jag är som märks mer inne på prognosen, inte på hur illa en sån prognosticerad uppvärmning skulle vara.
Forskarna gör förstås sitt bästa och det finns ingen större anledning för oss att fundera över deras slutsatser.

Ett stort problem för dem är att de faktiskt inte vet hur utvecklingen kommer att se ut. Det finns tecken på att ökningen av växthusgaser för närvarande är mer exponentiell än linjär. Politikerna har påverkat utvecklingen, men inte ändrat trenden.

Blir utvecklingen som man tycks kunna se idag, tror jag att slutresultatet blir värre än i standardscenariot.

Vissa hårdföra regimer som inte behöva köpa propaganda från oljebolagen gör dock sitt bästa, även om de snackar om kol. Kinas mål är att toppa utsläppen 2030, och vara neutrala 2060. Det vore fantastiskt om de kunde lyckas med det.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Klimathotet i historisk kontext

Inlägg av a81 » 10 mars 2023, 23:42

Vi kommer säkert missa 1,5-gradersmålet, men jag tror att vi kommer lyckas ställa om skapligt, vi kanske landar på lite dryg 2 graders uppvärmning. Det kan säkert vara katastrofalt för vissa korallrev och dylikt, men knappast något som leder till någon större kris för människor i allmänhet.

Skriv svar