GRU i Sverige

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 28 mars 2007, 21:30

Att det var polska studenter som sålde tavlor råder det ingen tvekan om, att de var fattiga är vi också helt överens om. Hur mycket tror du Östblocket behövde dryga ut deras studiekassa med för att exempelvis verifiera fotografier hämtade ur det svenska passregistret med namn ur rullan som sedan slagits upp i telefonkatalogen? Det kan ju mycket väl handla om att man ville verifiera att personen på passfotot verkligen var samma person som enligt telefonkatalogen bodde på flygarstigen 1 och som enligt rullan jobbade på flottiljen i byn... Denna uppgift stämmer troligtvis väl överens med vad man har fått ut från skattemyndigheten och folkbokföringen på pastorsexpeditionen (80-tal). Resultatet är att man har fått ett ansikte på personnumret.

Sedan var det troligtvis inte tavelförsäljaren som skulle strypa honom med pianotråd i garaget i ett skymmningsläge.. Men passfotot skulle säkert komma till användning för den sovjetiska handelsresande i "traktorer" som råkar befinna sig på byns motell med en hel delegation kollegor i syfte att sälja in lite död hos byns försvarsanställda...


Nej visst, jag håller nog med om att det i huvudsak säkert handlar om fikarumsparanoia för det mesta. Men jag tror inte att tavelförsäljarna OM de nu hade en baktanke med besöken skall betraktas som agenter, utan snarare att de arbetade med begränsade uppdrag under studietiden. Jag och andra av mina familjemedlemmar har själva haft besök av tavelförsäljare, mer än en gång. Men att vi skulle ha varit pianotrådsvärdiga mål allehop håller jag som föga troligt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 mars 2007, 11:30

Ämnet berördes lite här: viewtopic.php?t=12110

MVH

Hans

Bianchi
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 mars 2007, 14:18
Ort: Karlsborg

Inlägg av Bianchi » 29 mars 2007, 14:26

Med SÄPO i hälarna - "Författaren har själv ett trettioårigt förflutet inom Sovjetunionens och Rysslands underrättelsetjänster bakom sig.
Han har arbetat som spion i alla de nordiska länderna och var stationerad i Sverige i många år. Med Säpo i hälarna är den första delen i en trilogi som bygger på hans upplevelser i tjänsten." http://www.bokus.com/b/9789197480055.html

Kanske kan hjälpa herrarna en smula, Bra bok för övrigt

Skriv svar