GRU i Sverige

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 mars 2007, 16:34

Jag har inte sett några sådana här böcker. Finns det verkligen böcker som tar upp alla byggnader i en omkretsen? Att det hembygdsföreningar skriver skrifter över k-märkta hus är en sak men alla hus!
Inte heller vet jag hur omfattande Sovjetunionens kartläggning av Sverige var, men om den var omfattande och det fanns information att hämta så använde man sig säkert av den.

Anfall mot Sverige är annars en rolig bok.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 mars 2007, 16:51

Jag tror nog att försvarets rulla (ges den ut fortfarande?) och en telefonbok räckte ganska långt. Intressant är att GRU inte kunde tro att det var äkta så de verifierade uppgifterna med hembesök. Källa: Mig själv med en far i flygvapnet som råkade bo i det enda huset i kvarteret som fick besök av tavelförsäljare under slutet av sjuttiotalet.

Dessutom kunde de inte tro på att kartorna verkligen hade riktig informationen så de sämre långtradarchaffisarna fick stanna och verifiera bärighet på broar och dylikt. Källa: Hörsägen från samma tid.

MVH

Hans

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 12 mars 2007, 17:11

Hej!
Botnia Fotos hembygdsböcker, om bl.a. flere kommuner i Sverige, bygger ju på att samtliga hus i kommunen fotograferas, ägarna intervjuas och uppgifterna går i tryck i en tjock bok. Just detta att samtliga hus är avbildade och uppgifterna om ägarna tryckta som är oroande. Ifall inte folk sedan vill lämna uppgifter då de blir tillfrågade så kommer dessa ju inte i boken. Men som jag uppfattat saken så rör sig täckningen kring 90 %, jag vet för jag har varit med och gjort dessa intervjuer.
Det fina i kråksången är ju att ifall en underrättelsetjänst tänker göra något på en ort så har de boken att tillgå. Agenten bläddrar igenom och hans tränade öga ser genast vilket hus är perfekt ifall de vill hyra för ett visst ändamål. Och så finns uppgifterna om ägarna och allt annat i boken. Jag säger ju inte att GRU skulle vara den enda underrättelsetjänsten som har nytta av dylika böcker. Ifall Mossad planerat något liknande i Sverige som det som gick snett i Lillehammer 1973 så skulle en dylik bok vara en perfekt guide.
Laitman

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 mars 2007, 17:41

Du får ursäkta att jag ironiserar, men hittills har du ju nästan bara beskrivit "problemet" som om lösningen vore något slags censur. Det kom till slut ett förslag som utnyttjade öppenheten, men som Wooster påpekar är det förslaget lite improduktivt...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 12 mars 2007, 19:49

Ser man, man lär sig något nytt varje dag. Svaret om böckerna använts lär vi väl få reda på den dagen då vi i detalj vet hur omfattande spionaget mot Sverige varit. För finns det sådan omfattande material samlat och spionaget varit så stort som många påstår så är jag övertygad om att hembygdsböcker använts.

/Martin

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 12 mars 2007, 20:02

Hej!
Nu förstår jag inte varför det skulle vara improduktivt för det land där spioner med diplomatisk status är stationerade att dessa utvisas eller brända tvingas lämna landet? Nordbloms avslöjanden var nog det svåraste avbräcket Sovjets spionage lidit i Sverige.
Ifall det skulle vara improduktivt för Sverige att agenter hemkallas så skulle väl Sovjet ha gjort det själv titt som tätt!
Inte har jag föreslagit någon censur utan bara fäst uppmärksamhet på problemet.
För övrigt så har väl SÄPO inte varit så effektivt? Enbom visste de inget om förrän han själv kom och bekände och Bergling kunde elimineras bara tack vare att Israel är lite effektivare i dylika sammanhang. Förresten så är jag övertygad om att Mossad vet mycket mer om vad som försigår i de flesta länder än vad dessa länders eget kontraspionage vet.
Laitman

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 12 mars 2007, 20:39

En granne till mig under mina yngre år, som arbetade i flottan, "avslöjade" en tavelförsäljare på sitt egna lilla vis. När han hörde försäljarens brytning och förstod hans ärende började han skrika på ryska och kasta träskor efter mannen, som raskt avlägsnade sig.

Historien förtäljde inte om han verkligen avslöjade en spion eller försämrade relationerna med något slaviskt land helt i onödan. :)

OnTopic, hur väl kartlagda var svensk militär under kalla kriget? Hur mycket visste de själva?


//EMS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 mars 2007, 21:05

Angus skrev:OnTopic, hur väl kartlagda var svensk militär under kalla kriget? Hur mycket visste de själva?


//EMS
Svensk militär var väl kartlagd, under mitt dussin år i hären och med far i flygvapnet kom jag lite för många gånger i kontakt med, ehrrmmm, annorlunda saker för att det skall kunna avfärdas som konspirationsteorier.

Skojig historia f.ö. - träskon d.v.s. - vår Grand Danois finns nog också i något register från den tiden.

MVH

Hans

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 12 mars 2007, 21:25

Så vitt jag kan förstå släppte Botnia Foto sin första hembyggdsbok om ett svenskt område 1995, då var det Gotland det hadlade om, sedan har de flesta utgåvorna gjorts efter millenieskiftet (avser här de svenska). Detta innebär således att de allra flesta är utgivna långt efter kalla krigets slut och det svenska invasionsförsvarets övergång mot ett insatsförsvar. Således borde GRU:s intresse av svenska befattningshavare ha förändrats en del.

Sedan kan man ju säga att antalet nyckelpersoner bosatta på Gotland 1995 måste ha varit begränsat då det inte fanns något flygförband (divisionsnivå) grupperat på Gotland, marinens kvalificerade enheter var inte baserade på Gotland, hvudelen av Gotlands försvar skulle stärkas upp med den så kallade "fastlandskontingenten", måhända att det kanske fanns en och annan Fo-befälhavare och bataljonschef bosatta på ön, men huvudelen skulle tillföras från fastlandet. Av vad jag sedan har kunnat förstå av Botnia Fotos publikationslista är att de främst koncenterar sig på glesbygdstrakter, men face it, de flesta höga militärer idag bor inte i en 1 1/2 plans villa i Vännäs, utan på behagligt avstånd från Högkvarteret i en anonym lägenhet. Eller kanske i en villa i Täby. När kommer hembygdsböckerna över dessa områden?

Jag tror personligen att lyckat underrättelsearbete är det som man INTE läser i tidningarna om. Enbom och Bergling är väl två av de mest mediala spionaffärer som existerat i Sverige, dock så kan man väl nämna Stig Wennerström som ett exempel på fungerande verksamhet. Symptomatiskt har vi nu hamnat i en diskussion kring svenskar som spionerar på Sverige för en främmande makt. Detta är något som är en smula enklare att gå till pressen med, än om man exempelvis förklarar någon "persona non grata". Jag är hyffsat övertygad om att en hel del utländsk ambassadpersonal fick detta besked under 60-90 talet utan någon medial uppmärksamhet alls. Detta tyder ju på att SÄPO har skött sig. Sedan kan man ju vara övertygad om att Mossad vet allt.....

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 mars 2007, 21:57

Stivne skrev:Jag tror personligen att lyckat underrättelsearbete är det som man INTE läser i tidningarna om.
Precis min mening.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 12 mars 2007, 22:35

Hans skrev: Svensk militär var väl kartlagd, under mitt dussin år i hären och med far i flygvapnet kom jag lite för många gånger i kontakt med, ehrrmmm, annorlunda saker för att det skall kunna avfärdas som konspirationsteorier.

Skojig historia f.ö. - träskon d.v.s. - vår Grand Danois finns nog också i något register från den tiden.
Utan att egentligen ha någon militär anknyting i familjen så fick vi också besök av polska tavelförsäljare under 80- och det tidiga 90-talet. Oftast jävligt närgågna typer som kunde dyka upp lite när som helst och var som helst.

När Hans därför skriver om en Grand Danois kan jag inte låta bli att delge följande episod från början av nittiotalet.

På den tiden hade min familj fyra hundar, tre jack russell terriers och en stor Chesapeak Bay Retriever. Chesapeaken är egentligen en fågelhund, men ganska kraftig till modellen. Vår Chesapeak, en underbar hund som hette Buster var dessutom några storlekar för stor (mätte ungefär 75 cm i mankhöjd) och den mest plikttrogne och lojale hund jag någonsin träffat. Kände man honom var han som en stor nallebjörn - men kände man honom inte och hamnade i vägen var han ungefär lika resonlig som en förbannad krogvakt.

Pappa var en sommardag ute i ett förråd och målade en dörr och hade Buster med sig, medan terrierna var inne i huset. Varje gång någon gick förbi huset så skällde alltid jack russlarna innifrån huset och Buster sprang ut på gården för att se vad som hände, tog sig kanske en runda i trädgården och kom sedan tillbaka.

Så när jack russlarna skällde och Buster travade ut tänkte inte pappa på det. Inte heller tänkte han särskilt mycket på att hunden inte kom tillbaks på några minuter och eftersom pappa var inne i sitt målande och hunden aldrig gjorde väsen av sig så glömde pappa snart bort att hunden. Så förflöt en kvart, en halvtimme och slutligen en timme. Först när far var klar med sitt målande kom han på att hunden var borta, och gick ut i trädgården för att leta efter honom.

Hunden stod ute på gårdsplan - och framför hunden stod en man i lite slitna kläder och lutade sig bakåt mot staketet. När mannen fick se pappa gjorde han försiktigt en rörelse, varpå hunden från sin stora bröstkorg gav i från sig ett dovt mullrande. Mannen stelnade till och förde upp händerna i luften. Buster slappnade av lite, men när mannen också slappnade av lite igen hördes mullret ännu en gång och mannen stelnade snabbt till.

När far gick fram till den förskrämde mannen viftade Buster på svansen och mannen visade en skrynklig lapp där det på knacklig svenska stod att han sålde tavlor. Pappa skakade på huvudet och pekade mot grinden. Och bort i fjärran försvann mannen med en hastighet som åtminstone skulle satt rekord i distriktsmästerskapet 400 meters distansen. Därefter hittade vi inga fler polska tavelförsäljare i trädgården.

Om mannen var spion, på jakt efter stöldbegärligt gods eller helt enkelt ute efter att sälja tavlor fick vi dock aldrig reda på.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 13 mars 2007, 15:09

Den polska underrättelsetjänsten måste vara en av de mer udda i Europa, att man fortfarande idag långt efter att landet blivit demokratiskt, lämnat Warzawapakten, gått in i NATO och EU skickar ut sina tavelsäljarspioner runt om i Sverige är svårt att förstå poängen med.

Vad är man egentligen ute efter?, man vet ju uppenbarligen redan var alla piloter och hemvärnsmän bor efter som det bara är dessa som får besök? Fast det händer att de går fel rätt ofta för även jag får med jämna mellanrum besök av spionerna jag med trots att jag inte är av någon större vikt för Sveriges försvarsförmåga. Jag brukar meddela att jag inte är någon militär så att de inte behöver lägga ned någon energi på att kartlägga angreppsvägar genom min farstu men jag måste säga att de aldrig tappar garden det minsta, de håller masken trovärdigt och försöker på ett väldigt realistiskt sätt få mig att köpa billiga tavlor av tveksam konstnärlig kvalitet.

En naiv vän till mig som arbetar inom flygvapnet brukar påstå att förklaringen till att tavelsförsäljarspionerna fortfarande gästar vårt land beror på att de inte alls är spioner och aldrig varit det utan faktiskt är just tavelförsäljare. Han säger att deras spionrykte är en vandringssägen som spätts på av att folk i försvarsmakten som velat kännas sig lite viktiga blivit väldigt upphetsade när en tavelförsäljare kommit på besök och bevisat deras viktighet.
Men jag tror han bara är avundsjuk för att han inte blivit kartlagd själv av tavelförsäljarna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 13 mars 2007, 15:57

Det har säkert funnits och finns fortfarande tavelförsäljare som säljer tavlor bara för att tjäna pengar. Men som sagt så finns det tillräckliga indicier för att övertyga mig om att vissa tavelförsäljare under det kalla krigets glada dagar var mer än bara tavelförsäljare. Och det besöket jag refererar till var riktat mot min far i FV - att jag sedemera som ung arméofficer aldrig fick något besök kan jag leva med :lol:

MVH

Hans

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 13 mars 2007, 18:05

Hej!
Också om det kalla kriget är slut så planerar väl GRU som förut för eventuella operationer? Den här gasledningen förbi Gotland betyder väl ett ökat intresse för området?
Förresten så kanske det vore på sin plats att skapa en egen tråd för Enbom? Eller vet Martin har hans fall diskuterats på detta forum. En alltigenom mystisk figur, som trots allt kan ha haft rätt i sina påståenden. Jag har nämligen i Krigsarkivet i Helsingfors hittat dokument gällande den i Finland år 1941 till döden dömda och skjutna GRU-spionen Carl Hallén, medlem i Sveriges kommunistiska parti och hemma från Madesjö i Småland, som i förhören uppgav saker angående GRU:s krigstida operationer i Sverige ganska liknande de Enbom kom med.
Laitman

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 13 mars 2007, 18:18

Av ren nyfikenhet bläddrade jag lite i Tore Forsbergs "SPIONER OCH SPIONER SOM SPIONERAR PÅ SPIONER
Spioner och kontraspioner i Sverige "
i går kväll. I boken går Tore igeom ett antal personer som förklarats PNG (persona non grata) under 70-90 talet till följd av SÄPOS arbete. Boken kanske kan ses som en partsinlaga, men faktum är att enbart i boken redovisas ungefär ett 20-tal personer vid namn och funktion. Det är mycket troligt att ett betydligt större antal än så har nosats upp av SÄPO under denna period och lämnat landet utan att de förklarats som icke önskvärda av svenska statsmakten. Som bekant brukade SÄPO invänta Tjekadagen den 20 december för att verkställa utvisningarna... en hel del lämnade nog landet innan detta magiska datum. Men detta gällde ju främst sovjetiska medborgare, under kalla kriget bedrevs ju ett ganska omfattande underrättelsearbeta åt WP av exempelvis Tjeckien, Polen och DDR.

Kring en av SÄPO:s framgångar kan man ju även nämna at man lyckades sätt ett ansikte på myten MArcus Wolf från DDR. Något som väckte stor uppmärksamhet i underrättelsekretsar i västvärlden.

När det gäller Enbom och hans gelikar i förhållande till SÄPO:s prestationer så måste man ju ha i åtanke att Enbom greps 1951, och SÄPO i dagens form uppstod i samband med att polisen förstatligades 1965. Det är således ganska taskig överensstämmelse sett ur ett tidsperspektiv. Svårt att bedömma SÄPO:s effektivitet i en period då de inte existerade i nuvarande organisation.


Mvh

Stivne

Skriv svar