Grekland under Juntan

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Marv
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 april 2002, 13:35

Grekland under Juntan

Inlägg av Marv » 28 augusti 2002, 13:43

Just hemkommen från semester i grekland så känner jag mig
nollad :oops: när det gäller kunskap om juntan under 60-70 talet tror jag den var
skulle vilja veta lite allmmänt om den och dess betydelse

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 28 augusti 2002, 20:55

Jag är ingen större greklandskännare men kan en del om Georgio Papandreou, hans son och PAS/PASOK.

Historien kring kuppen (som ägde rum strax innan valet, 1967) är lite märklig. Tidigare hade kungen, som jag ej minns namnet på, utnämnt regeringarna. Kungen hade dessutom avskedat liberalen Georgio Papandreou från statsministerposten något år innan valet.

Men Georgio Papandreou, som var mycket omtyckt av folket, väntades vinna det fria valet 1967 och det tyckte varken kungen, militären eller NATO-bundisen USA om. Så då genomförde militären en statskupp med understöd av USA och införde diktatur i form av en militärjunta. (Kungen försökte också sig på en statskupp men den lyckades inte.)

Juntan, som leddes av överste Georgios Papadopoulos, påbörjade ett minst sagt blodigt styre. Redan första månaden föll över 7000 greker offer för deras tortyr, dödsmisshandel och mord. Dessa övergrepp fortsatte regelbundet och det var väl främst tortyren som gjorde juntan så ökänd. Förutom ovannämnda grymheter förekom censur, arresteringar och polisiärt förtryck. Grekernas utseende var också viktigt för juntan och därför ville de förbjuda olämpligheter som långt hår (på män) och korta kjolar.

I USA hette det att det som hände i Grekland var "nödvändigt för att stoppa en kommunistisk expansion". Nu var ju förvisso Georgio Papandreuo själv anti-kommunist, men vem orkar läsa på om liberaler, socialdemokrater och övrigt vänsterslödder?

Under (och förmodligen p.g.a.) Cypern-konflikten 1974 bröt militärdiktaturen samman och sedan tog en "normal" högerregering över.


mvh ingmar

Marv
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 april 2002, 13:35

Inlägg av Marv » 29 augusti 2002, 10:33

Tack så mycket för infon :D

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 29 augusti 2002, 11:40

Anledningen till Juntans fall var som du skiver kuppen på Cypern som även CIA anses vara inblandad i.
Det var USAs stöd till juntan som föranledde terroristgruppen 17 Novembers mord på bl.a en CIA agent i grekland , gruppen krossades tidigare i år.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 september 2002, 17:22

wreezig skrev:Anledningen till Juntans fall var som du skiver kuppen på Cypern som även CIA anses vara inblandad i.
Jag vet att du är en smula förtjust i konspirationsteorier... men vad skulle CIA ha haft att tjäna på med en kupp på Cypern?

Både greker och grekcyrioter var under 1960-talet positivt inställda till "Enosis", dvs ett inlemmande av Cypern i Grekland. Det hela accelerade i samband med kuppen då turkiska militära förband marscherade in och ockuperade norra Cypern. 1983 utropades den turkcypriotiska republiken, endast erkänd av Turkiet.

Min poäng är dock att de övriga NATO-länderna i allmänhetinte, och i synnerhet USA, inte alls välkomnade en eskalerad situation där två NATO-länder stod på tröskeln till krig. USA hade ingenting alls att vinna på detta, tvärtom kunde man ha riskerat att förlora en av de viktigaste NATO-medlemmarna eftersom Turkiet knappast skulle ha accepterat en USA-stödd kupp på Cypern. Förhållandet till Storbritannien, med Labourregering, skulle knappast heller förbättrats då Storbritannien stod som garant till författningen (som bl a innehöll minoritetseftergifter) som kuppen otvivelaktigt försökte förkasta.

CIA må ha legat bakom en massa skumraskaffärer, liksom en del irrationella aktiviteter och "min fiendes fiende"-stöd, men ett stöd till kuppförsöket 1974 skulle man inte kunnat tjäna ett dyft på. USA skulle ha begått strategiskt självmord, om man kan säga så.

/Forsberg
Senast redigerad av 1 Mathias Forsberg, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 10 september 2002, 11:54

Wreezig menar du att CIA var inblandade i Juntans fall? Det låter mer normalt för CIA, tillsätta idioter och sedan fälla dem.
mvh

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 oktober 2002, 23:09

loop skrev:Wreezig menar du att CIA var inblandade i Juntans fall? Det låter mer normalt för CIA, tillsätta idioter och sedan fälla dem.
mvh
Ja Wreezig, vad menar du egentligen?

/Forsberg

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 18 oktober 2002, 11:49

CIA:s inblandning i Cypernkonflikten är vad jag vet bara anklagelser från grekcypriotiskt håll. USA har, som Mattias skriver, mer att förlora än att vinna på ett sådant agerande.

Dock skall man veta att dessa båda länder ständigt tävlade om USA:s stöd. Och i fallet Cypern 1974 valde USA att rent diplomatiskt ställa sig på Turkiets sida, vilket gjorde att Grekland lämnade NATO-samarbetet fram till 1980. Men någon CIA-inblandning eller militärt stöd vid kuppen har jag aldrig sett något bevis för.


mvh ingmar

Skriv svar