Krig mellan Kina och Sovjet

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Krig mellan Kina och Sovjet

Inlägg av Galadriel » 26 augusti 2002, 20:50

Jag tror det var 1969 då det utbröt krig (eller var det bara skottlossning?) mellan Kina och Sovjet. Motivet var dels ideologiskt, dels angående några aomtvistade områden som Kina gjorde anspråk på.
* Hur många soldater sattes in från vardera sida och hur länge varade 'striderna'?
* Har det varit fler konflikter mellan dessa länder som har gått till handgripligheter?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 26 augusti 2002, 21:25

Det var en konflikt hösten 1929 i Mancheriet.

Mer info finns på: http://www.battlefield.ru/t18_2.html

Användarvisningsbild
metmask
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 maj 2002, 12:13
Ort: Sandviken

Inlägg av metmask » 30 augusti 2002, 09:46

Jag vill minnas att jag läst att Maos Rödgardister (som "bråkade" för att ställa till allmän oreda så att Mao skulle ta tillbaka makten?!) tog sig ända upp till den Kines/ryska gränsen och att strider bröt ut mellan ryssar och kineser. Jag vet dock inte hur långt in i Sovjet de tog sig, men jag kan tänka mig att en hel del diplomati behövdes efter händelsen. Detta blev nog slutet för Röd gardisterna om jag minns rätt alltså...
För du menade mellan kommunistiska Kina och Sovjet antar jag?

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 31 augusti 2002, 20:38

Japp. Efter 1945 var det jag var ute efter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Minikrig

Inlägg av Robert Sköld » 19 oktober 2002, 04:15

Det var 1969 som det utbört strider mellan sovjet och Kina, har för mig attt det deltog runt 400 kineser och något fler Sovjetmedborgare...men är inte säker,,,om min aning är sann så har jag för mig att ryssarna hade pansar t.o.m.

Subcommandante!

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 oktober 2002, 18:08

Kina har fortfarande blicken riktad mot ryska territorier längs nordgränsen. Den kinesiska sidan är relativt välbefolkad medan de ryska områdena är extremt glesbefolkade.

Under mitten av 1990-talet föreslog kineserna att Ryssland skulle avstå mindre bitar territorium succesivt för att öka kinesernas "Lebensraum".

Gränsstriderna 1969 förefaller ha inkluderat visst pansarunderstöd. Jag har sett filmbilder som visar sovjetiska "pansarbilar" av BTR-typ el motsv rycka fram tillsammans med infanteri. Frågan är bara om det verkligen var stridsbilder eller om det var filmat någon annanstans.

/Forsberg

Engelbrekt
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 17 oktober 2002, 12:23
Ort: Västerbotten

Inlägg av Engelbrekt » 19 oktober 2002, 21:12

Det som striderna gällde 1969 var Chenpao-ön i Ussuri-floden. Eller om man så vill Damanskij-ön som ryssarna kallade den. Ön var kinesiskt territorium, och det var ryssarna som var den angripande parten. Den brittiske historikern Neville Maxwell besökte ön 1973 och kunde konstatera att den var under kinesisk kontroll. Striderna ledde till att Moskva hade planer att anfalla de kinesiska installationerna i Lop Nor, och de bad USA om att titta åt ett annat håll. Washington var dock rädda om maktbalansen och sa nej.

Skriv svar