3 Frågor om PLFP

Skriv svar
Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

3 Frågor om PLFP

Inlägg av Härfördärvaren » 24 maj 2006, 00:46

Tjena

Först och främst vet jag inte om denna frågan egentligen skulle ställas i forumet för Historiska källor & litteratur, men jag testar här. För det andra är jag medveten om att frågan är snäv intill förbannelse, men det hindrar inte att en mer allmän diskussion tar vid när min fråga (förhoppningsvis) är besvarad. Ämnet har trots allt inte diskuterats på skalman innan.

Jag är på jakt efter Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP)´s stadgar. Tidsperioden stadgarna ska vara från och som jag primärt är på jakt efter ska vara de gällande från första halvan av 1990-talet. I det bästa av alla scenarion får jag även nys på hur stadgarna har förändrats från grundandet av organisationen (runt -67) fram till idag. Det kan också vara möjligt att PLFP saknar eget styrdokument och låter den officiella PLO stadgan vara gällande.

Alltså: Har PLFP några stadgar? Samt: Hur såg de ut vid första halvan av 1990-talet? Och i så fall: Var kan jag finna dessa?

För den som inte har hört talas om PLFP, så var (är) det en Palestinsk nationalistisk maxist-leninistisk, numera terrorstämplad, organisation som bildades från en grupp kallad Arab Nationalist´s Movement (ANM) vid tiden för sexdagarskriget.
Den är kanske mest känd för en serie spektakulära flygplanskapningar i slutet av -60, början av -70talet. Organisationen är idag splittrad i en mängd mindre grupper, men var länge (och kanske är fortfarande?) den andra största grupperingen inom PLO (efter Arafats al-Fatah rörelse).

Jag hoppas att det är fler än jag som är intresserad. Diskutera gärna i ämnet och svara gärna på mina frågor. Håll diskussionen o-politisk och låt era fantastiska kunskaper flöda!

Mvh. Simon

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 25 maj 2006, 13:57

Är inte Hamas starkare än Fatah? Bara undrar... :?

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 25 maj 2006, 18:45

Hej

Jo, idag är Hamas starkare än al-Fatah. De knep det senaste valet med hjälp av en koalition med just PLFP.
Därmed inte sagt att al-Fatah är direkt små. De fick runt 40% av rösterna i det senaste valet.
Palestina har dock bara genomfört två val än så länge. 1996 och 2006.

Hamas vid tiden för min uppsats, alltså runt -93/94, var däremot mycket svagare än al-Fatah. Det var dock under denna tiden (den första intifadan) som Hamas populäritet ökade på allvar.

Mvh. Simon

O
Medlem

Inlägg av O » 25 maj 2006, 18:50

Pflp är näst största parti(gruppering) inom PLO efter Fatah. Hamas är inte och har aldrig varit med i PLO.

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 25 maj 2006, 19:00

Hej.

Ja, precis. PLFP är den största av de partier som befinner sig på vänsterkanten i paraplyorganisationen PLO.

Det finns dock perioder med start den 24 september 1974 där PLFP, och andra t.ex DFLP (ett likande parti, som är en utbrytargrupp från PLFP. Det finns fler.), har lämnat PLO i protest mot bland annat Yasser Arafats al-Fatahs allt för stora inflytande och missnöje med PLOs officiella linje. Just 1974 handlade splittringen om det sk. 10 punktersprogrammet.
Efter en tids osämja och splittring har de dock sökt sig tillbaka till PLO.

Idag är PLFP inte en medlem av PLO, eller i sammarbete med al-Fatah. De sitter i koalitionsställning med Hamas som det styrande blocket i Palestina.

(Jag vet, det är ett virrvarr av förkortningar.)

Mvh. Simon

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 28 maj 2006, 03:53

Hamas har en stor egen majoritet i det palestinska parlamentet och är inte i någon koalition med PFLP.
När det gäller PFLP:s roll i PLO (där islamistiska grupper som Hamas inte är med) så stämmer det att man är näst största fraktion där men de senaste valen hölls 1988 och mycket har ju hänt både i Palestina och världen sen dess.

PFLP har alltid haft stort stöd bland de kristna palestinierna och det är också främst i de områden med kristen befolkning som man i de senaste valen gjorde hyfsade resultat. PFLP är dock liksom alla andra partier och grupper vid sidan om Hamas och Fatah marginaliserade i palestinsk politik för tillfället.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 28 maj 2006, 17:18

PLFP splittrades väl i två olika organisationer och dessutom så stöddes dom väl av Baathisterna i både Syrien och Irak som inte var så förtjusta i PLO som hade sin ursprung i Egypten.

O
Medlem

Inlägg av O » 29 maj 2006, 21:39

Frogman skrev:PLFP splittrades väl i två olika organisationer och dessutom så stöddes dom väl av Baathisterna i både Syrien och Irak som inte var så förtjusta i PLO som hade sin ursprung i Egypten.
Ja de splittrades upp i PFLP samt PFLP-General Command? DFLP är väl också en utbrytargrupp? När vi ändo är inne på allmänt prat om PFLP så kan jag passa på att rekommendera boken "Min fiende, min vän" skriven av Bassam abu sharif(fd högt uppsatt person inom PFLP, sedermera nära kompanjon med Arafat), samt Uzi Mahnaimi( fd israelisk underrättelseofficer) som båda skriver om sina respektive livsöden. Boken innehåller en hel del information om PFLP under dess storhetsperiod.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Re: 3 Frågor om PLFP

Inlägg av Bagheera » 31 maj 2006, 21:20

Härfördärvaren skrev:
Alltså: Har PLFP några stadgar? Samt: Hur såg de ut vid första halvan av 1990-talet? Och i så fall: Var kan jag finna dessa?

Mvh. Simon
Re: den frågan du ville ha svar på;

kan tänka mig att Ahmed Rami, grundaren av antijudiska Radio Islam kan ge dig svaren om du vill fråga honom:

Prova med:

rami_sweden@yahoo.com

eller kanske

radioislam@hotmail.com

Har själv ingen aning om dessa adresser är valida, men finns på deras hemsidor.

Föreslår att du utnyttjar en just tillfällig egen mailadress om du mailar dem; annars lär det väl ramla in en massa rigid propaganda i din vanliga mailbox vad tiden lider.

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 1 juni 2006, 07:18

Hej.

Bagheera: Tack, jag ska ha detta i beaktande. Min handledare hade kanske hittat något, så jag kollar med honom innan jag kontaktar Rami. Bra tips att skaffa en temporär e-postadress, föresten!

O: Ja, både PLFP-CG och DLFP är utbrytargrupper från PLFP. Jag är inte säker, men det kan finnas fler. DLFP är/var det tredje största partiet i PLO efter al-Fatah och PLFP och PLFP-CG hoppade av PLO redan 1974 för att aldrig återvända.
(Tack för boktipsen föresten. :) )

Er andra (och Bagheera): Skulle man kunna säga att PLO är upplöst? För vad jag har fattat så har sammarbetet brakat ihop efter Arafats död och nya allianser skapad sedan inför valet. Jag har sett al-Fatah, men inte PLO på de sidor som beskriver valet 2006. Någon som vet mer hur det ligger till?

Mvh. Simon

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juni 2006, 15:12

Härfördärvaren skrev:Hej.

Bagheera: Tack, jag ska ha detta i beaktande. Min handledare hade kanske hittat något, så jag kollar med honom innan jag kontaktar Rami. Bra tips att skaffa en temporär e-postadress, föresten!

O: Ja, både PLFP-CG och DLFP är utbrytargrupper från PLFP. Jag är inte säker, men det kan finnas fler. DLFP är/var det tredje största partiet i PLO efter al-Fatah och PLFP och PLFP-CG hoppade av PLO redan 1974 för att aldrig återvända.
(Tack för boktipsen föresten. :) )

Er andra (och Bagheera): Skulle man kunna säga att PLO är upplöst? För vad jag har fattat så har sammarbetet brakat ihop efter Arafats död och nya allianser skapad sedan inför valet. Jag har sett al-Fatah, men inte PLO på de sidor som beskriver valet 2006. Någon som vet mer hur det ligger till?

Mvh. Simon
Nej PFLP är inte upplöst.
Faktum är att t.ex Betlehem styrs av en koalition där PFLP samarbetar med bl.a Islamska Jihad och Hamas.
PFLP har den fördelen att dom inte räknas som en religiös organisation så dom kan få både kristna och muslimska mandat i lokalvalen , i Betlehem ska styret uppgå till 15 ledamöter varav 8 kristna.
Kommunstyrelsen i Betlehem utsåg också den sjuttioårige katolske PFLP-aktivisten Victor Batarseh till borgmästare.

Problemet är snarast att PFLPs politik styrs av den för tillfället dominerande grupperingen och nu efter Israels gripande av PFLPs ledare Ahmed Saadat och hans medfångar i Jerichoraiden så är det nog lite oklart hur gruppen ska styras i framtiden.
Hamas närmade sig trots allt PFLP genom att förhandla om amnesti för Ahmed Saadat och dom andra PFLP-fångarna dömda för mordet på Rehavam Zeevi vilket utlöste Jerichoraiden.
Både PFLP och HAMAS driver flyktingläger och sjukhus och skolor så ett närmande dom emellan kan bli intressant.
Nu när Fatah har förlorat makten så har PFLP chansen att få inflytande på deras bekostnad vilket nog kan kännas skönt efter fatahs brutala förföljelser av PFLP.

O
Medlem

Inlägg av O » 4 juni 2006, 16:40

Nu när Fatah har förlorat makten så har PFLP chansen att få inflytande på deras bekostnad vilket nog kan kännas skönt efter fatahs brutala förföljelser av PFLP.
Har du mer info om Fatahs förföljelser av PFLP, det lät intressant. Jag har missat den biten helt.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 4 juni 2006, 16:52

O skrev:
Har du mer info om Fatahs förföljelser av PFLP, det lät intressant. Jag har missat den biten helt.
Det var ju Arafat som fängslade bl.a PFLPs ledare Ahmed Saadat efter israeliska påtryckningar för att han skulle avväpna milisstyrkorna enligt Osloavtalet.
Det finns många artiklar från t.ex Amnesty som rapporterar om tortyr av bl.a PFLP aktivister , nu är det lätt att glömma att för bara lite över ett decennium ansågs inte islamister vara något hot utan Israel fokuserade på vänstergrupperingar.
Amnesty International expressed concern at the Palestinian Authority's detention without legal safeguards of alleged members of the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP) and Islamic Jihad.

"The Palestinian authority must respect the 7 November judgement of the Palestinian High Court of Justice ordering the immediate release of attorney Yunis al-Jarru and Dr Rabah Muhanna," said Amnesty International.

After the assassination in Jerusalem of Israeli Tourism Minister Rehavam Ze'evi by members of the PFLP on 17 October 2001 more than 60 suspected members of the PFLP were arrested. Attorney Yunis al-Jarru, a former deputy head of the Palestinian Bar Association in Gaza, and Dr Rabah Muhanna, the Gaza Director of the Union of Health Work Committees, were arrested on 18 October. On 27 October 2001 the Palestinian Centre for Human Rights brought the cases of attorney al-Jarru and Dr Muhanna before the Palestinian High Court of Justice which ordered the prosecutor to explain the causes of their arrest. On 4 November the Palestinian Attorney General, Khaled al-Qidreh, stated that they were detained under the jurisdiction of the State Security Courts, charged with damaging the interests of the state. The Palestinian High Court of Justice on 7 November rejected this argument and ordered their immediate release.

"The Palestinian Authority has a duty to maintain the rule of law and should not continue to hold those whose detention has been declared illegal," said Amnesty International.

About 30 suspected PFLP members detained in the West Bank have been released; more than 30 others arrested in Gaza and Ramallah after 18 October remain detained.

"Detainees have not been properly charged, legal safeguards have been ignored and many detainees have had no access to their families," said Amnesty International. "It is important that all those arrested be treated with full respect for their rights under Palestinian law and international standards."
http://web.amnesty.org/library/index/ENGMDE210232001

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 5 juni 2006, 03:09

Hej.
Du måste ha missförstått mig. Min fråga var om PLO (inte PLFP som du skrev) kan räknas som upplöst.
Annars tackar jag och bugar för ditt högintressanta inlägg. Allt jag inte redan vet om PLFP är av intresse, som sagt!
Mycket intressant om det kan komma till stånd ett utökat sammarbete mellan PLFP och HAMAS med så pass olika ideologiska bakgrunder.

Mvh Simon

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 16 juni 2006, 16:31

Härfördärvaren skrev:Hej.
Du måste ha missförstått mig. Min fråga var om PLO (inte PLFP som du skrev) kan räknas som upplöst.
Annars tackar jag och bugar för ditt högintressanta inlägg. Allt jag inte redan vet om PLFP är av intresse, som sagt!
Mycket intressant om det kan komma till stånd ett utökat sammarbete mellan PLFP och HAMAS med så pass olika ideologiska bakgrunder.

Mvh Simon
O.k , PLO existerar i allra högsta grad fortfarande då den palestinske presidenten Mahmud Abbas är PLOs ordförande och han styr fortfarande över Fatah-milisen som slåss om makten med Hamasanhängare.

Skriv svar