Det Sverige som var

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 maj 2006, 20:38

Ska vi prata gruvor måste man ju nämna Stekenjokkgruvan på gränsen mellan Jämtland och Lappland. Anlagd på 70-talet (tänk på jobben!), nedlagd 1988 (yeah, right). Belägen i ett annars orört fjällområde.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 7 maj 2006, 20:41

Fast gruvbranschen är ju på G igen pga malm- och skrotpriserna. Vintjärns gruva utanför Svärdsjö kanske kommer att åter igen få brytning. Den las ner 1978 (tror jag).

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 7 maj 2006, 21:00

Dalmas skrev:@jornmark
Har du varit i Långgruvan i Norberg? En minst sagt fascinerande plats.

Husgrunderna står kvar efter gruvsamhället som lämnades när gruvan las ner på 50-talet. Brändes sedan ned av bolaget i slutet av 60-talet. Sedan finns ju dessutom Bensåsen och Smäll av i trakten.
Tjänare. Nej, men jag skall snart dit. I helgen var jag i Skåne. Flera kanonställen. Tänk att det finns ställen som gardinerna hängt sedan 1960! Seeing is believing.

Hälsningar
J

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 7 maj 2006, 22:41

Verkligen intressanta berättelser Jornmark! :)

Man blir lite yr av kameravinklarna ibland, men det är fina bilder. Tycker väl kanske att bilderna från Hasselblad/Frihamnen ger en lite vriden bild, men de är ju rätt för att berätta historien om den verksamhet som var. Men området som sådant är ju inte alls öde.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 9 maj 2006, 07:44

Marcus Wendel skrev:
sonderling skrev:http://www.kiddofspeed.com/default.htm

Här är tjejen med MC:n som jag talade om. Fast Tjernobyl ligger kanske i en annan dimension.
För övrigt läste jag en artikel nyligen där man skrev att den allmänna åsikten numera var att hon aldrig genomfört det resan utan att det bestod av kort från en organiserad rundtur hon tagit mm.

/Marcus
Va säger du? 8O hahhahh man kan inte lita på nån nuförtiden :lol: .

Sonderling

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 11 maj 2006, 21:26

Belisarius skrev:Verkligen intressanta berättelser Jornmark! :)

Man blir lite yr av kameravinklarna ibland, men det är fina bilder. Tycker väl kanske att bilderna från Hasselblad/Frihamnen ger en lite vriden bild, men de är ju rätt för att berätta historien om den verksamhet som var. Men området som sådant är ju inte alls öde.
Apropå Hasselblad/hamnen är avsikten egentligen att beskriva förändring. Både Hasselblad och bananimporten är tveklöst ten and out. Som tur är är Göteborg ändå en stad som hämtar sig, så som väl är fylls lokalerna och platserna igen med ny verksamhet. Men Frihamnen tycker jag det skulle kunna hända oerhört mycket mer med. Passerade därute idag förresten. Den stora kranen är nu nedskuren till hälften av en vitryss som bodde i en husvagn på kajen.
Annars kommer flera uppdateringar av siten närmsta dagarna. Mycket nya ställen på väg.

Hälsningar/Jan J

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2006, 10:26

Ser fram emot det. :)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 maj 2006, 19:51

jornmark skrev:
Belisarius skrev:Verkligen intressanta berättelser Jornmark! :)

Apropå Hasselblad/hamnen är avsikten egentligen att beskriva förändring. Både Hasselblad och bananimporten är tveklöst ten and out. Som tur är är Göteborg ändå en stad som hämtar sig, så som väl är fylls lokalerna och platserna igen med ny verksamhet. Men Frihamnen tycker jag det skulle kunna hända oerhört mycket mer med. Passerade därute idag förresten. Den stora kranen är nu nedskuren till hälften av en vitryss som bodde i en husvagn på kajen.
Annars kommer flera uppdateringar av siten närmsta dagarna. Mycket nya ställen på väg.

Hälsningar/Jan J
Jag har tidigare jobbat med Vetenskapsfestivalen (dock inte i år), som ju håller till med en experimentverkstad för barn i ett av kajskjulen på Frihamnspiren. Var där 2004 och jobbade. När jag kom tillbaks ett år senare var lokalen som vi lämnat den för ett år sedan. Det är riktigt tråkigt att området är så övergivet, även om det är spännande att vandra omkring där.

Det är dessutom intressant att område kan ligga så övergivet så centralt i Göteborg.

Ett område som kanske inte är övergivet men väldigt öde är kvarteren kring stadshuset i Göteborg (avskuret Norra Hamngatan, Östrahamngatan, Götaleden) . Eftersom en massa förvaltningar i landstinget och kommunen tillsammans med en del statliga verk huserar där och gör att gatorna är mer eller mindre avbefolkade till och med mitt på dagen när kvarteren mitt över kanalen och i Nordstan är proppade av flanörer.

Även kvarteren runt kanalen spelar ju inte längre den roll i staden som de en gång gjorde. Var tidigare i veckan i en representantvåning för SEB på Södra Hamngatan och blickade ut över de ståtliga husen på andra sidan kanalen. Banken har en enormt fin miljö där men använder den bara för kundmöten och låter alltså den stå tom mesta delen av tiden. Nu tänker man tydligen göra sig av med den eftersom den kräver för mycket underhåll. Jättefina adresser som nu överges.

Precis vid entrén inbjöd en skylt till SEBs utställning om Göteborgs Ekonomiska Historia. Tittade man in genom glasdörren såg man ett tomt golv.

//David

ps. hade dig som föreläsare på kursen Omvärldsanalys vid Handelshögskolan i Gbg för nära tre år sedan. Även om dina föreläsningar var intressanta redan då så hoppas jag du tar upp något från det här bokprojektet på någon föreläsning någon gång, det skulle säkert bli uppskattat av studenterna. ds.

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 13 maj 2006, 23:20

Hej på er allihop. Nu är siten uppdaterad.
http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

Hälsningar/Jan J

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 maj 2006, 23:09

Hm, Fåglaviks station har man allt sett ett antal gånger när man dundrat in mot Göteborg. Stationshuset ligger på norra (eller västra, blir det kanske?) sidan av järnvägen tror jag. Där ser man, hade inte en aning om att platsen hade en sådan historia. :)

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 27 maj 2006, 13:24


jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 5 juni 2006, 19:19

Sarvi skrev:Hm, Fåglaviks station har man allt sett ett antal gånger när man dundrat in mot Göteborg. Stationshuset ligger på norra (eller västra, blir det kanske?) sidan av järnvägen tror jag. Där ser man, hade inte en aning om att platsen hade en sådan historia. :)
Var på ett återbesök i Fåglavik idag. Man blir ofta förvånad själv av vilka intressanta historier som finns på olika platser. Har börjat tänka som Carl Adam Nycop - "det finns ett bra löp i varje plats historia".

Annars finns det helt nya bilder från Norrland på siten nu.
http://jan.jornmark.se/html/overgivna_platser.html

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 26 juni 2006, 12:38

http://www.smp.se/article_nocom.php?arg ... ,110;0;0;0

Mest förkännedom för de av er som är intresserade av urban exploring.

Sonderling

jornmark
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 2 maj 2006, 12:59
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av jornmark » 9 juli 2006, 12:37


Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 juli 2006, 14:24

Mycket fin sida Jornmark! Bilderna fångar en svunnen epok, och har ett sorgligt vemodigt drag över sig!

/Robert Sköld

Skriv svar