Nigeriakatastrofen

Skriv svar
logic
Provmedlem

Nigeriakatastrofen

Inlägg av logic » 8 mars 2006, 10:06

Hej! Titeln kan vara missledande!

Jag snappade upp att runt -83 skedde det flera statskupper i Nigeria och under (minst) en av dem skedde en valutaändring, där folket fick 48 timmar på sig att växla in den gamla valutan innan pengarna blev värdelösa. Det ledde till stora förluster bland företag som investerat pengar i området, eftersom pengarna de hade plötsligt blev värdelösa.

Är det någon som vet mer om händelsen? Det jag hittat är att i december 1983 tog militären makten via en statskupp, två månader efter att dåvarande presidenten valts om.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 8 mars 2006, 15:11

OT: Nu är det igång igen i Nigeria. Det är oroligt, alltså.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Nigeriakatastrofen

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 mars 2006, 22:02

logic skrev:Hej! Titeln kan vara missledande!

Jag snappade upp att runt -83 skedde det flera statskupper i Nigeria och under (minst) en av dem skedde en valutaändring, där folket fick 48 timmar på sig att växla in den gamla valutan innan pengarna blev värdelösa. Det ledde till stora förluster bland företag som investerat pengar i området, eftersom pengarna de hade plötsligt blev värdelösa.

Är det någon som vet mer om händelsen? Det jag hittat är att i december 1983 tog militären makten via en statskupp, två månader efter att dåvarande presidenten valts om.

Tack på förhand!
Det verkar som du inte har fått din fråga bevarad, personligen minns jag inte denna händelse, men jag kan komma med litteraturtips.
Någon av årsbanden När var hur, Svenska dagbladets årsbok eller Kamera.

Stefan

Skriv svar