20 år sen Palme mördades - berätta om era reaktioner!

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 08 mar 2006 00:02

Fick veta det morgonen efter på några extrasändningar vill jag minnas. Frustration redan då, på 80-talet att det inte klarades upp. Jag var rädd att det skulle bli just så här. 5, 10, 20 år skulle gå utan att vi skulle få veta.

Ördög
Medlem

Re: 20 år sen Palme mördades - berätta om era reaktioner!

Inlägg av Ördög » 26 feb 2021 17:01

Nu i helgen är det 35 år sedan. Nya berättelser är fortsättningsvis välkomna!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 26 feb 2021 17:10

Jag arbetade tillfälligt i Bayern, bodde på ett Gasthaus. Därför möttes jag av nyheten på tysk radio, i matsalen morgonen den 1 mars. Som varandes svensk ville ju alla prata med mig om det. Jag minns att mitt svar på vem det kunde vara blev " ein verrückter Mensch". Om det stämmer med Skandiamannen hade jag ju rätt.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 28 feb 2021 08:48

Jag vaknade upp av att telefonen ringde. Det var farsan som alltid gick upp tidigt och hade som vana att öppna radion och lyssna på nyheterna. Nu räckte det inte att kommentera till sig själv eller att dela sina åsikter med morsan, nu hade det hänt något som måste berättas till och talas med sonen.

"Nu har dom skjutit Palme!" minns jag att han sade utan att först presentera sig som min far - det gjorde han faktiskt varje gång för han inte kunde annars - eller att öppna samtalet som vanligt med "Det är egentligen morsan som vill tala med mig men vi kan nog snacka medan hon gör färdigt det hon nu gör i köket..."

Jag blev varken shocked or surprised av nyheten. Det lite komiska är att jag vet att jag senare på dagen tittade på teven och i dagarna och veckorna som kom läste tidningar, så minns jag ingenting speciellt om det. Egentligen det första jag minner är bilden av Christer Pettersson i löpsedlarna...

PS Farsan var riktigt upprörd - inte så mycket att han var socialdemokrat utan därför att sådant bör inte hända i Norden. Det är i Amerika man skjuter presidenter!

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 07 mar 2021 16:30

Morsan väckte mig på morgonen efter och sa att Palme är skjuten. Jag frågade, är det bara han? Som någon skrev tidigare var överaskande anfall mot Sverige väldigt i ropet. Jag gick upp och såg på extrasändning på svt efter att klockan på tv visats under några minuter.