Vietnamdesertörer i Sverige

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av sonderling » 11 maj 2017, 07:47

Desertörerna - Johan Erlandsson

Det har kommit en bok i ämnet som kan vara av intresse?
Den tar upp en del frågor som avhandlas här. Malmö verkar då som nu ha problem med sin integration och då och där verkar det gått sämst för de Amerikaner som kom hit. I boken stod det att desertörer varnades för att åka till eller stanna i Malmö.
De som det gick sämst för var kanske inte överraskande de soldater som kom från underklassen. Dessa var också oftast Svarta.

Författaren tar upp detta med att desertörerna skulle tagit hit majjan men det vill han nog avfärda lite som en myt.

I mitt barndomshem förekom en del desertörer och jag vet åtminstone ett fall när jag undrade vad det var för gammal pundare som farsan släpat hem. Det här måste varit på 80 talet så jag var ganska gammal och var faktisk lite orolig över hur det skulle sluta. Man pustade ut när han och hans tjej som just muckat från "Hinsan" drog. Lite senare träffade jag honom på krogen Tre backar, han spelade i ett band som jag tyvärr glömt bort namnet på.
När jag arbetade som fastighetsskötare (också 80-tal) så hade vi ett mordfall i huset, där en krigsveteran skar huvudet av sin fru och av nån anledning la det i källarförrådet. Jag minns det för jag var med när polisen hittade det. (Nej jag ville inte titta.)

Farsan själv vill gärna poängtera att han var i flottansreserv och vem vet vad som kunde hända hämta men han var nog mer en avhoppare av landet USA :lol: . Han kom ganska tidigt till Sverige, det fanns inte många Amerikaner då. Han berättade att han vid ett trafikintermezzo gav en kille fingret och att denne åkte ikapp honom. Inte för att skälla eller slåss, nej han var bara glad att han träffat en landsman! :D
(Nu säger alla fuck och pekar finger, alldeles för mycket om ni frågar mig, men jag minns själv en tid när ingen visste vad detta betydde.)

Sonderling

Scherer
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 december 2008, 23:35

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Scherer » 27 maj 2017, 18:39

FiB-K nr 18, 1977 har ett reportage om desertörerna. 800 skall ha kommit till Sverige varav 350 ska ha varit kvar 1977. Det fanns tydligen en förening, America Deserters Commitee i Stockholm. Tre desertörer intervjuas i reportaget.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 augusti 2017, 20:42

Kom att tänka på att det var en Vietnamdessertör som försökte kapa ett flygplan på någon svensk flygplats i början av 1970-talet eftersom han ville hem till USA. Har för mig att det var antingen Arlanda eller Landvetter, men kommer inte ihåg flera detaljer.

Någon som vet mer???

Stefan

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Lasse O » 21 augusti 2017, 01:04

Minns dem eller företeelsen mycket väl. När en sådan seglade in i en våra lokaler i slutet av 60-talet så blev damerna alldeles heta och det var sällan som någon av dem behövde gå ensam till sängs.
Men i ärlighetens namn så var de flesta på rymmen från lottningen/värnplikten och inte specifikt från Vietnamkriget även om vi godtrogna tonåringar trodde att de flytt från en säker död i kriget :D

Skriv svar