Vietnamdesertörer i Sverige

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Probstner » 13 februari 2006, 10:14

I en quiz kom en ot-fråga upp angående de amerikaner som undandrog sig militärtjänstgöring i Vietnam åren kring 1970 och fick en fristad i Sverige. Är det någon som vet mer om detta? Hur många var det? Varifrån kom de? Var deras närvaro i Sverige officiellt accepterad eller mer en fråga för aktiva inom Vietnamrörelsen? Vet man vad som har hänt med dem idag?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Hans » 13 februari 2006, 10:53

Här har du i alla fall några namn.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Probstner » 13 februari 2006, 13:35

Hans skrev:Här har du i alla fall några namn.
Dankez-Vous / Probstner

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Hans » 13 februari 2006, 13:53

Probstner skrev: Dankez-Vous / Probstner
Väl bekomme - http://193.10.144.135/(gkt4a2455myrjo32 ... px?Id=4821 eller http://www.sfi.se/ - filmdatabas - Deserter USA (1969)

MVH

Hans

Länkstrul

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 23 februari 2006, 18:39

lite OT men men. Enligt nån biltidning jag läst så deltog nån/några av dem i illegala streetrace i Skåne i början på 70-talet i egna bilar.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 23 februari 2006, 20:11

Jag har hört att det var några som blev gripna av Svensk polis och utvisade eftersom dom sysslat med droger men det kanske är en sägen?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem
Inlägg: 422
Blev medlem: 16 november 2003, 17:38
Ort: Sverige

Inlägg av elRappo » 23 februari 2006, 21:55

Min farsa talar jämnt och ständigt om hur illa dessa dessertörer betedde sig i Sverige. Dom rökte på som bara den. Enligt min far var det praktiskt taget de som introducerade marijuana i Sverige. Dessutom misshandlade dom min farsas tjejkompis. Jag har enbart hört negativt om dem. Det kan nog stämma att några höll till i Skåne. Speciellt Malmö tror jag.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 24 februari 2006, 00:17

Johan Rapping skrev:Min farsa talar jämnt och ständigt om hur illa dessa dessertörer betedde sig i Sverige. Dom rökte på som bara den. Enligt min far var det praktiskt taget de som introducerade marijuana i Sverige. Dessutom misshandlade dom min farsas tjejkompis. Jag har enbart hört negativt om dem. Det kan nog stämma att några höll till i Skåne. Speciellt Malmö tror jag.
Likadant som med min gamla farsa, han hade inte heller nånting posotivt att säga om dom

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 24 februari 2006, 03:15

Johan Rapping skrev:Min farsa talar jämnt och ständigt om hur illa dessa dessertörer betedde sig i Sverige. Dom rökte på som bara den. Enligt min far var det praktiskt taget de som introducerade marijuana i Sverige. Dessutom misshandlade dom min farsas tjejkompis. Jag har enbart hört negativt om dem. Det kan nog stämma att några höll till i Skåne. Speciellt Malmö tror jag.
Jag var ung i Stockholm på den tiden. På sitt sätt har era farsor (som sannolikt är jämnåriga med mig) rätt. Men man måste se saken ur den tidens perspektiv. Min uppfattning av saken är som följer:

Under VietNam kriget hade USA värnplikt. Men den stora majoriteten av dem som blev inkallade kom från storstädernas slumområden. Med den kultur som rådde i de områdena. Vi skulle i dag beskriva dem som smågangsters. I den Amerikanska militären fortsatte de så gott som möjligt att leva sitt vanliga liv. Så fanns det också en stor grupp som kom från det rena bondlandet. De stora slätterna..... Ingen av dessa grupper skulle man betrakta som "intellektuella".

Så skeppade man iväg dem till VietNam där de ganska snart insåg att de inte var välkomna. Dessutom var det i grunden frågan om att överleva i en djungel som var helt annan än deras "djungel". I ett krig de inte förstod meningen med. Ganska många av deras kamrater fick hemresa i en "body bag". Det är inte så märkligt att de sjappade när och om de fick chansen.

Väl i Sverige togs de emot med öppna armar av FNL-grupperna. Där de mest aktiva och tongivande var urbana ungdomar. Men dessa hade en helt annan bakgrund än desertörerna. Merparten av dem var högt belästa och "intellektuella" personer. De utgick från att desertörerna hade sjappat av en politisk övertygelse. Och att de också var "intellektuella". Vilket de alltså inte var. De hade helt enkelt dragit för att bärga livhanken.

Givetvis kan man inte dra alla över en kam men jag tror trots allt att detta var fallet i många fall.

Men ungdomarna i Sverige blev i varje fall väldigt imponerade av dessa storstadsjänkare. Som introducerade hela spektret av sin kultur. Inklusive haschrökning. Vilket var - och är - en betydande del av Amerikansk underklasskultur. Glöm inte bort att på den tiden var det ytterst få Svenska ungdomar som hade varit utomlands. I vart fall i USA. Hade man varit det så var det på chartertur inom Europa eller till Mallorca. Det var långt före massturismens tid. Medan USA var den stora förebilden för ungdomar. Coca Cola, Jeans, Rock´n Roll, Film - ALLT kom från Staterna. Och ALLA drömde om att komma "over there" och få se hela den härligheten. Det är inte att undra på att de här Amerikanska ungdomarna blev populära. För att inte tala om vilket drag de hade på tjejerna.

Enligt min uppfattning introducerades haschrökning i stor skala bland Svensk urban ungdom just av dessa VietNam desertörer. Som alltså inte gjorde annat än överförde Amerikansk underklasskultur till Sverige. Jag har många jämnåriga kompisar som nu närmar sig pensionsåldern. De flesta av dem har bra och ansvarsfulla jobb. Och - de tar sig fortfarande en blås till helgen. Själv gör jag det inte. Men det är inte en moralisk fråga för mig. Det beror enbart på att jag föredrar öl, brännvin och vanlig tobak.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 24 februari 2006, 11:31

Johan Rapping skrev:Jag har enbart hört negativt om dem.
Jag har hört både bra och dåligt, från en källa betydligt närmare händelsernas centrum än många andra, vill jag tro. :wink:
Johan Rapping skrev:Det kan nog stämma att några höll till i Skåne. Speciellt Malmö tror jag.
Och Lund, betydligt mer kosmopolitisk stad! Ja, på den tiden i alla fall.
Moxica skrev:Likadant som med min gamla farsa, han hade inte heller nånting posotivt att säga om dom
Men jag har som sagt hört både bra och dåligt, det beror på vem det pratas om, precis som när det handlar om andra.



Tidslinjen som givits här, ett av inläggen länkade till en sida som nämner 1967 som ett tidigt datum, jag vet att det kom folk redan 1965, desertörer och krigsvägrare. Sammanlagt tror jag cirka 800 kom till Sverige, hur många som finns kvar i Sverige vet jag inte, men många har lyckats väl där. Sant är att en del höll på med droger, en del var hallickar etc, och en del engagerade sig i FNL-grupperna som jag tror de kallades. Många olika sorters människor med andra ord.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vietnamdesertörer i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 februari 2006, 11:38

Hans skrev:Här har du i alla fall några namn.

MVH

Hans
Men det var väl bara ett fåtal, va!
Jag har hört siffran på ett par hundra och eventuellt också ett par tusen desertörer under Vietnamkriget. Kan någon möjligen bekräfta eller dementera detta. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 24 februari 2006, 12:06

Har sett siffror på uppemot 350000 AWOL (absent without official leave) från 1967 till 1972, vet inte hur sanna de är, och att tiotusentals av dem fortfarande inte kommit tillbaka 1975. Alla dessa deserterade naturligtvis inte från Vietnam, många försvann i USA, Tyskland, andra delar av sydöstasien etc. AWOL är numer all frånvaro mindre än 30 dagar, efter det klassas det som desertering.

Om du menar hur många som kom till Sverige säger jag återigen ca 800, taget ur minnet.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 februari 2006, 13:29

Jag (då typ 5 år) minns dem som bodde hos oss som snarare intellektuella än underklass. Av naturliga skäl har jag hört mest positiva eller neutrala saker, men det är säkert som Gerle säger att erfarenheterna kan vara mycket olika beroende på individ och betraktare.

Tack Gerle för siffran 800ish.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 24 februari 2006, 17:48

Jag frågade min farsa lite närmare om vad han tyckte om dom eftersom han träffat några av dom när det begav sig och han sa att dom var stöddiga, otrevliga och inte brydde sig mycket om att göra nånting men som Gerle sa så finns det nog alla olika typer av människor som kom hit.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28530
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 24 februari 2006, 19:14

http://home.mweb.co.za/re/redcap/vietcrim.htm

Kanske kan vara av intresse i sammanhanget.

Att det deserterar mellan 13 och 33 per tusen soldater vore intressant att jämföra med fredstida siffror och med idag.

MVH

Hans

Skriv svar