Gorbatjovs roll i Sovjets fall....

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Konstantin
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2002, 23:55
Ort: vv

Gorbatjovs roll i Sovjets fall....

Inlägg av Konstantin » 11 augusti 2002, 20:02

Skulle vilja veta era åsikter. Hur stor roll spelade Gorbatjov i Sovjets (och hela östblockets) fall??? Kan man säga att han genom ganska naiva tro att det gick att demokratisera Sovjet var den som satte sista spicken i kistan, eller råkade sparka till det sovjetiska samhällsbygget på det ställe där det var som svagats, så att hela skiten brackade ihop. Alltså att Sovjet inte hade kunnat existera någon längre period, utan hade kollapsat förr eller senare.

Eller är det möjligt att de hade kunnat fortsätta än idag? OM inte Gorbatjov hade lanserat glanost och petrestrojka (stavas det så?), utan istället drivit samma politik som sina föregångare, skulle isåfalll funnit kvar än idag?

Jag anser att även om den sovjetiska stagnationen var långt gången och folket för länge sedan hade slutat tro ett klasslöst samhälle skulle skapas (tex så fanns det speciella butiker med bättre varor som bara partibossarna kunde handla på) så kunde väl förtrycket ha hållit ihop landet ett par årtiontionden till.

Vad anser ni då??? Hur stor roll spelade Gorbatjov i sovjets fall??

Hur långt hade förresten myndigheterna kommit med sin politik att flytta människor och ibland hela folkslag hit och dit i Sovjet, så att tillslut alla bli i minoritet i sina egna hemländer. Målet var att folk inte skulle känna sig som Est, ukrainare eller ryssar, utan som sovjeter, och att de skulle känna att det inte bodde i estland, ukraina osv utan i Sovjetunionen. Man ville alltså skapa homo sovjetus, sovjetmänniskan. Detta var för att man ville göra det omöjligt för delrepublikerna att bryta sig loss. För hur skulle estländarna kunna säga sig ha rätt till ett eget land när de inte ens var i majoritet i sitt eget land???
Jag har hört att om sovjet hade funnit i ett par år till så skulle estländarna och letterna inte längre varit majoritet i sina hemländer (tex så var 52% 8O av befolkningen i lettland letter 1990).

Hur högt upp stod målet att göra alla folken i sovjet till en enda för makthavarna?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 12 augusti 2002, 01:51

Gorbatjov var helt avgörande, åtminstone accelerade han processen en 10-15 år. Han införde öppenhet, politisk mångfald i begränsad form, försökte att reformera ekonomin, inledde processen att skapa en inom systemet fungerande rättsstat (Gorby var jurist), släppte helt kontrollen över de sovjetiska satelliterna i Östeuropa samt sände ut stabila signaler till Väst om nedrustning.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 12 augusti 2002, 21:15

Jag hörde en statsvetare som trodde att om Gorbatjov hade varit lite försiktigare med sina reformer så hade det kanske gått bra. Kuppen i augusti mot Gorbatjov var ju en "katalysator" som påskyndade sammanbrottet. Folk hade ju sett att militären inte alltid "slaktade" sitt folk när de gjorde motstånd. Jeltsin stoppade ju ett tal som Gorbatjov höll och det han visade en stor respetktlöshet mot Sovjetunionens ledare. Detta fösvagade också Sovjetunionen inifrån. Öppnadet av Berlinmuren är ännu en faktor som visar på handlingsförlamning i Moskva. Hade de tagit i med hårdhandskarna så hade man tagit kontroll över DDR arresterat Honecher mfl och stängt gränsen. Detta hade visat de andra länderna i östblocket att hålla sig i skinet. Det finns oändligt många faktorer att diskutera om när det gäller Sovjetunionens sammanbrott.
Några jag tror på har jag tagit upp här, men det finns flera.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 12 augusti 2002, 22:28

Hej!

Det stavas "glasnost" och "perestrojka", så din stavning var inte helt felaktig :)

Precis som Forsberg skriver så innebar Gorbatjovs politik att utvecklingen gick betydligt hastigare än vad det annars skulle ha gjort, detta råder det inga tvivel om.

Gorbatjovs makttillträde var ett tecken på en generationsväxling inom den sovjetiska politiska eliten. Många inom nomenklaturan förstod att det sovjetiska samhället riskerade att drabbas av en härdsmälta, men märk väl att varken Gorbatjov eller resten av hans kamrater inom den politiska eliten ville ge ifrån sig makten. Gorbatjov var väl medveten om att imperiet höll på att rasa samman, kriget i Afghanistan gick uruselt och folkets levnadsstandard var miserabel. Således introducerade G. ett nytt sätt att tänka, och detta symboliserades av orden glasnost och perestrojka.

Saken var den att vare sig Gorbatjov eller någon annan omöjligt kunde föreställa sig vilka konsekvenser denna nya politik skulle få. Gorbatjov trodde säkerligen att folket skulle nöja sig med denna nyvunna frihet, men icke. Alla år av förtryck och tystnad fick folket att tala högre och våga mer. Och detta var början på slutet...alla vet vi hur det gick...

Under de år som Gorbatjov regerade frigavs många politiska fångar och de fjättrar som tidigare begränsat kulturens frihet lättade allt efter som..folket fick tillgång till ett större utbud av informationskanaler. Rent utrikespolitiskt kan man ställa sig frågan vad som hade hänt om Gorbatjov valt att intervenera i Polen och slå ned Solidaritetsrörelsen?

Gorbatjov valde att öppna Pandoras Ask...och han gjorde det fullt medveten om att han troligen inte kunde styra följderna av sitt agerande, och för detta bör han uppmärksammas, men inte hedras.

mvh artur

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 16 augusti 2002, 17:02

Gorbatjov valde att öppna Pandoras Ask...och han gjorde det fullt medveten om att han troligen inte kunde styra följderna av sitt agerande, och för detta bör han uppmärksammas, men inte hedras.
Tvärtemot Stanislav tycker jag att Gorbatjov definivt skall hedras. Betänk hur Sovjet/Ryssland och Östeuropa hade sett ut idag om inte Gorbatjov hade efterträtt Tjernenko...om en man som ultranationalisten Zirinovski hade klampat upp på tronen i stället hade vi haft ett betydligare bistrare klimat i världen. Det kalla kriget hade säkerligen fortsatt i intrampade spår. Jag tror däremot inte heller att G. hade någon aning om att scenariot blev vad det blev. Jag såg en "dokumentär" som baserade sig på Reagans och Gorbatjovs möte på Island och vad som sades innanför dörrarna. Gorby kastade fram förslaget att de båda supermakterna skulle skrota alla kärnvapen! Villkoret för detta var att USA skulle slopa sitt SDI-program, dvs. "Stjärnornas Krig". Reagan vägrade...vilket var synd. Nej, all heder åt Gorby! Vilken annan människa hade lyckats ändra på klimatet i öst? Jeltsin har ju sitt presidentskap att tacka Gorbatjov för, trots bristen på respekt för den senare. Gorbatjov åkte ut i kylan och vad gör han idag? Någon som vet?

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Inlägg av Hans John » 16 augusti 2002, 18:30

Gorbatjov försökte reformera Sovjetunionen. Problemet var att det var försent. Under den tiden då Sovjet hade mer eller mindre döda personer på tronen (Brejsnefs sista år, Andropov efter de 6 mån som han var frisk, Tjernekov som var mer eller mindre död när han blev tillsatt) så stagnerade hela Sovjetimperiet.
Gorbatjov ville naturligtvis hålla ihop det men tiden visade att människorna inte längre ville ha det. Statskuppen misslyckades också beroende på att människorna (soldaterna) helt enkelt inte ställde upp.
Tidens tand störtade Sovjetimperiet.
Gorbatjov skulle aldrig ha kommit till makten om inte det hade skett en markant förändring i människornas medvetande. Gorbatjov ville nog väl men tidsandan stod inte på hans sida. Gorbatjov försökte reformera inom systemet men det gick inte, människorna ville ha ett nytt system.
Det fick de också men om det blev så mycket bättre är en annan fråga.
Från statskommunism till rövarkapitalistiskt. Ryssland har alltid varit extremt och har alltid haft svårt för att passa in i Europa. Det som är möjligt i Ryssland är inte möjligt i ett europeiskt land. Det är väl därför som Ryssland alltid har varit fascinerande för europeerna. De metoder som Ryssland har använt sig av har dock sällan varit uppskattade av sin omgivning.
Sovjetimperiet hade fallit ihop även utan Gorbatjov. Gorbatjov var ett försök av kommunistpartiet att möta den nya tidens krav.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 16 augusti 2002, 18:45

Om jag inte minns helt fel skyllde många rysslands ekonomiska "chockterapi" på en svensk ekonom som hade varit rådgivare åt Gorbatjov angående införandet av marknadsekonomi.
Svensken hade helt enkelt gått för fort fram och varit den direkta orsaken till den stora devalveringen m.m. elände.
Är det någon annan som kan bekräfta mina minnesbilder?

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 11 juli 2002, 21:54
Ort: Lenet

Inlägg av Hans John » 16 augusti 2002, 21:17

Jodå, Wrezig

Nu hade vi tyvärr inte bara en svensk nyliberal ekonom som var i Ryssland under det galna 90 talet utan de var flera. Det är kanske en uppgift för forumets deltagare att granska detta.

KarlMarxHegel
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 augusti 2002, 20:51
Ort: Stockholm

DDR och Gorby

Inlägg av KarlMarxHegel » 28 augusti 2002, 21:28

Är det någon som känner till hur det kommer sig att DDRs ledarskap icke nyttjade sin militära kapacitet för att förhindra murens fall??
Var det Gorby?? Eller........

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 augusti 2002, 21:54

Gorbatjov ,om jag minns rätt, är journalist!

Konstantin
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2002, 23:55
Ort: vv

Inlägg av Konstantin » 28 augusti 2002, 22:19

Anno skrev:Gorbatjov ,om jag minns rätt, är journalist!

jag har för mig att han arbetade politikiskt med miljöfrågor

Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 4 september 2002, 08:25

KarlMarxHegel!

Jag kan bara gissa mig till varför DDR's ledarskap inte använde sig av våld gentemot sina egna under 1989. Jag kommer ihåg den massflykt av östtyskar som pågick tidigare under året. 10.000-tals DDR:are lämnade landet medelst språng! Det var väldigt turbulent i de forna Öststaterna, det var inte bara DDR som hade problem. Tjeckoslovakien skakades av protester och demonstrationer, Rumänien och Ceauciescu likaså. Jag kan vara helt ute och cykla, men jag vill minnas att Honecker fick besök av Gorbatjov strax innan murens fall? Det kan tänkas att Honecker bad om hjälp att tygla sitt folk...men att Gorbatjov nekade till detta? Därmed så var DDR's framtid avgjord.

Det var ett spännande år i mångt och mycket. Det tragiska - som alltid - är att det inte riktigt blev som de (människorna i de forna Öststaterna) hade tänkt sig. Revolutioner är tämligen "enkla" jämfört med tiden efteråt. Det är då de verkliga bekymren gör sig gällande.

MVH Richard R. :aliengray

Skriv svar