Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 12 januari 2006, 09:52

En tänkbar skröna jag hörde under värnplikten var att ungefär var tusende Pansarskott m/86 var på något sätt feltillverkat och skulle explodera vid avfyrning och döda skytten. En möjlig sanning är det dock eftersom det inte verkade vara möjligt att skjuta skarpt med dessa under utbildning (och fredstid?)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 januari 2006, 10:08

Rickard skrev:En möjlig sanning är det dock eftersom det inte verkade vara möjligt att skjuta skarpt med dessa under utbildning (och fredstid?)
Pskotten är engångsvapen, därför används inte skarpa skott för övning.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Den har jag också hört

Inlägg av alexcykel » 12 januari 2006, 10:11

Jag har hört exakt samma sak om pansarskotten. Vet inte om det stämmer, 1/1000 är mycket. Idag används de skarpa i utbildningen av utlandsstyrkan, så antagligen är det falskt.
Pansarskott m/68 (?) får ju bara användas i krig alternativt som syftmina, jag tror att det är en vandringshistoria som överförts på m/86.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 12 januari 2006, 10:15

Kolfiber brukar vara lite känsligare yttre våld, vilket kan försvaga konstruktionen och därmed i det här fallet göra den något farligare.

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 10:57

Skarpa pansarskott m/86 används för att öva soldaterna...i andra länder.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2006, 11:06

"FOA har räknat ut att vi i [valfritt vapenslag med stridande uppgift, exvis pansarskytte] kommer att leva X minuter/sekunder i strid, men det är hemligt eftersom ingen skulle slåss om dom visste hur kort livstid dom har."

Uppenbarligen låg det någon sorts morbid status i detta med förväntad livslängd (livskort?), men jag tror FOA/FOI faktiskt vid något tillfälle har gått ut och dementerat att man någonsin har gjort en sådan studie.

[tar på foliehatten] Så då är det ju sant! "Denial is admission!"[tar av foliehatten] ;)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 12 januari 2006, 11:15

En liknande sak jag har hört angående förväntad livslängd i strid gällde flygvapnet. Enligt denna historia räknade flygvapnet med 95%-iga förluster under krigets första dag. Rimligt?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 12 januari 2006, 11:30

De skarpa pansarskott som skjuts från axeln i Sverige under fredstid har kontrollerats med rötgen, och liknande gjorde man bla med granaterna till Bandkanonen.

I krig dör soldater av bla vådaskott, olyckor och felaktig materiel. Man kan välja hur nogranna vapensystemen ska vara, men det är en fråga om pengar. Har hört att Amerikanska AT-4 har mindre felmarginal, men kostar då lite extra per vapen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 11:33

Procentsiffror och framförallt medelivsläng är skrönor om de inte existerar i ett sammanhang.

Det fanns säkert beräkningar (vilda gissningar) på hur stora förlusterna för flygvapnet skulle vara OM vi angreps av X flygstyrkor, under Y väderförhållanden, med Z förvarning, Å hjälp utifrån, år Ä och under tiden Ö.

Utan att ta med X, Y, Z, Å, Ä och Ö blir procentsiffran ganska intetsägande.

Medelivslängd under strid blir ännu mer vansklig eftersom du först måste definiera när börjar och när slutar en strid och framförallt måste du veta mot vad du slåss och i vilken miljö - vilket du inte vet m.a.o. skrönor.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 12 januari 2006, 11:34

Gutekrigaren skrev:
Rickard skrev:En möjlig sanning är det dock eftersom det inte verkade vara möjligt att skjuta skarpt med dessa under utbildning (och fredstid?)
Pskotten är engångsvapen, därför används inte skarpa skott för övning.
Det stämmer naturligtvis att det är engångsvapen och det inte går att bränna av 30 stycken vid varje plutonövning (även om det lär ha funnits ett mycket stort antal inköpta p-skott). Däremot så var det inte tal om att ens förevisa en skarpskjutning, samtidigt som vi fick så sådana demostrationer av betydligt dyrare pv-robotsystem exempelvis.

Någonstans tycker jag mig minnas att skarpskjutning av pansarskott var tvunget att ske monterat på någon typ av ställning och sedan fjärravfyras från säkert avstånd(?)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 11:44

10. Demonstrationsskjutning med pansarvärnsvapen

1. Skjutning med spårljuspansar och spränggranater. - Skjutning med spårljuspansarspränggranater och spränggranater är tillåtet vid demonstrationsskjutning med vapnet i skottstol (F1001–001610) och efter tillstånd av förbandschef. Viss ammunition får skjutas från axeln se 3:59, 3:75 och 3:79.


http://62.119.135.221/saki/saki/index.html
SäkI Ehv/Pv 05 - 10.

MVH

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2006, 11:44

Bestämmelser för skjutning med skarpt pskott 86 återfinns i SäkI Ehv/Pv Kapitel 3, stycke 59 och framåt och innehåller visserligen en massa krångel, men nog skjuts det från axeln alltid. Enda förbehållet att det är "modifierat", vilket jag tror innebär det som KA säger, dvs att det kontrollerades innan. Så det kan nog ändå räknas som en skröna. :)

EDIT för att jag är en pucktvåa... försök inte tävla med en truppare om sånt här. :P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 11:50

Skjutning med skarpt pansarskott spårljuspansargranat 86 modifierat

59. Genomförande. - Skarpt pansarskott (sk pskott) 86 spårljuspansargranat 86 (slpgr 86) modifierat får skjutas från axeln. Skjutningen får genomföras under förutsättning att

övningsledaren är utbildad enligt MSS utbildningsplan (erforderlig kompetens) och har blivit beordrad av förbandschef

övningen genomförs som enskild stridsövning där eldställningar, avstånd och mål är kända av all deltagande personal

skjutning sker i knästående ställning med gott stöd för vänster armbåge, enligt bild 3:7.



Bild

Från länken ovan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 12 januari 2006, 13:25

Sarvi skrev:"FOA har räknat ut att vi i [valfritt vapenslag med stridande uppgift, exvis pansarskytte] kommer att leva X minuter/sekunder i strid, men det är hemligt eftersom ingen skulle slåss om dom visste hur kort livstid dom har."

Uppenbarligen låg det någon sorts morbid status i detta med förväntad livslängd (livskort?), men jag tror FOA/FOI faktiskt vid något tillfälle har gått ut och dementerat att man någonsin har gjort en sådan studie.

[tar på foliehatten] Så då är det ju sant! "Denial is admission!"[tar av foliehatten] ;)
Detta kan röra sig om en förvrängd version av de vapenverkansstudier som gjorts, själv kunde jag studera ingående beskrivningar av förväntad verkan och förluster på min förbandstyp om vi hade grupperat i terräng X, hade befästningar på nivå Y och bekämpades med vapensystem Z. Allt försett med rejäl hemligstämpel.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 12 januari 2006, 14:46

En historia nån berättade i lumpen var att i den lösa rysska ammunitionen till lätta vapen (KSP, AK osv) fanns det i var 1000:e eller 10 000:e skott en liten nål som tog sig igenom lösskjutnings anordningen. Syftet med detta var att på så vis träna sjukvårdarna skarpt under övningarna. Inte för jag tror ett ögonblick på historien, men det skulle vara kul om nån annan har hört den eller en variant av den.

Skriv svar