Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 9 januari 2006, 17:50

Rickard skrev:En tänkbar skröna som jag hörde flera gånger när jag var yngre gällde att i händelse av krig så skulle ammunitionen för svenska försvaret max räcka en-två dagar. Oklart till vilka vapensystem som det gällde, samt om det finns något belägg för detta?
Antagligen inte.. Men den skrönan går väl tillbaka till andra världskrigets brist på ammunition på sina ställen. Min farfar tjatade alltid om när han var positionerad i Lappland/Jämtland under andra världskriget så var de 30 män med 6 kulor var som skulle beskydda ett område lika stort som Skåne.
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 januari 2006, 18:08

Giancarlo skrev:
Antagligen inte.. Men den går väl tillbaka till andra världskrigets brist på ammunition på sina ställen. Min farfar tjatade alltid om när han var positionerad i Lappland/Jämtland under Andra Världskriget så var de 30 män med 6 kulor var som skulle beskydda ett område lika stort som Skåne.
Jag vill minnas att man i en del rapporter sagt att lagren av viss artilleriammunition, t ex för haubitsar var ganska små för det antal eldrör som fanns. Men 1-2 dagar låter ju i och för sig lite väl lite, men vad vet man.
Vet någon om det ligger någon sanning i detta?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 9 januari 2006, 18:35

Ammunitionsbristen under det kalla kriget var just en skröna, sprungen ur det tidiga världskrigets realiteter.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 januari 2006, 18:48

Belisarius skrev:Hmm...har hört att ex. Volvos 240-serie var anpassad till diverse krav från FM. Till exempel lastförmåga och innerutrymmen i bagaget (m. fällt säte) i 245. Kan det vara riktigt?
I så fall 145, det är ju i princip samma bil i den änden... Men det känns orealistiskt, bara för att Volvo övergav fantasin och designavdelningen i och med 240 betyder det ju inte att de agerade på direktiv från Försvaret. :)

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 januari 2006, 18:51

Bulldog skrev:
Martin Lundvall skrev:
Bulldog skrev: Det var nog mer än kpistar man hade ritningar till. Verkstadsföretag hade grejor till att tillverka Stridsfordon mm. Vad vi fick höra i lumpen var att om man efter en veckas mobilisering ångrade sig skulle det ta 5 år att återställa Sverige. Detta betydde att ingen politiker vågade ge ordern och i alla krigsspel mobiliserade Sverige för sent. :roll:
Bara det låter som en skröna, en skröna på en skröna?

/Martin

Ja kanske, men om vi tänker att SAAB i Trollhättan istället för personbilar skall tillverka tg11, tg13 , tg30 osv så måste dom först riva ut linan (löpandebandet). Det snabbaste sättet är med vinkelslip, skärbrännare gaffeltruck etc. Efter en veckas ombyggnand är nog mycket förstört. Det kanske inte tar 5 år att återställa fabriken men det tar länge. Det vill nog till en ganska tuff regering att våga ta ett beslut om total mobilisering. Det som kanske är mer sannolikt är väl att mobiliseringen kommit i steg. Redan när en fiende börjar förbereda ett anfall på Sverige hade förhoppningsvis regeringen mobiliserat gradvis, och då kanske industrin i lugn och ro kan ställa om utan att förstöra för mycket. Den intressanta frågan är väl hur snabbt tex soviet kunde inleda en opperation mot Sverige och hur hemligt kunde de hålla sina planer.
Men skulle alla företag börja prångla ut Tgb 30 då? Sådan materiel som fordon måste finnas klart och förrådsställt vid krigsutbrottet och så många nya hinner inte göras i krigstid. Arbetarna behövs bättre i uniform. Om fria kriget tar vid är det eldhandvapen, ammunition och mindre förstärkningsvapen som behövs, fordon stavas "konfiskerade" privatbilar i det stadiet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 9 januari 2006, 19:33

Men skulle alla företag börja prångla ut Tgb 30 då? Sådan materiel som fordon måste finnas klart och förrådsställt vid krigsutbrottet och så många nya hinner inte göras i krigstid. Arbetarna behövs bättre i uniform. Om fria kriget tar vid är det eldhandvapen, ammunition och mindre förstärkningsvapen som behövs, fordon stavas "konfiskerade" privatbilar i det stadiet.

Mvh Petter[/quote]


Nja.
Terrängbilar var kanske ett dåligt exempel, men det borde finnas planer på att försöka tillverka tex stridsfordon allt eftersom de blir sönderskjutna. Fast det tar förståss ett tag att smida ihop en stridsvagn.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 9 januari 2006, 22:23

Bulldog skrev: Nja.
Terrängbilar var kanske ett dåligt exempel, men det borde finnas planer på att försöka tillverka tex stridsfordon allt eftersom de blir sönderskjutna. Fast det tar förståss ett tag att smida ihop en stridsvagn.
Stridsfordon byggs inte i vilken bilfabrik som helst.
Personligen så är jag osäker på om en genomsnittlig lastbilsfabrik skulle klara av att producera annat än lätt pansrade hjulfordon.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 9 januari 2006, 22:56

JHS skrev:
Simon_HBG skrev:Varför är det alltid på fester man hör sådana här skrönor? Brukar alltid vara en överförfriskad yrkesmilitär som berättar helt fantastiska historier :D Skulle tro att det är lite halvsanningar i mycket av det, men att de överdrivs en del...
Jag är själv officer och kan bara tillägga att när man är på förfriskande fester och träffar civila som gjort lumpen, kan portarna ibland öppnas för en serie av säkert lika fantastiska historier. Allt från kalla krigs-skrönor som i den här tråden, till kaskader av lösryckta efternamn som gjort konstiga saker. (Adamsson försov sig. Bertilsson tappade kpisten, men var en jävel på brudar. Cesarsson gick i sömnen ut på skjutbanan. Davidsson var blind men bluffade sig genom mönstringen. Eriksson hällde senapspulver i ögonen för att slippa slutövningen. Fänriken var skitarg etc etc.)

Att vara sjöofficer sållar en del: man kan låtsas att man inte har en aning om vad ett "tält 12" är, så kan man snart prata om något kul istället.
Säg att du jobbar med konflikthantering på det internationella planet. Men också att du har ett riktigt trevligt intresse av att vara på sjön. Då överleder du snacket till något mer roligt än lumparminnen.

Vilka flygbaser som skall vara kvar är lite höljd i skymningsläge då det ser mörkt ut för flygvapnets basförband som riktigt stridande förband.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 januari 2006, 07:24

Bulldog skrev: Ja kanske, men om vi tänker att SAAB i Trollhättan istället för personbilar skall tillverka tg11, tg13 , tg30 osv så måste dom först riva ut linan (löpandebandet). Det snabbaste sättet är med vinkelslip, skärbrännare gaffeltruck etc. Efter en veckas ombyggnand är nog mycket förstört. Det kanske inte tar 5 år att återställa fabriken men det tar länge. Det vill nog till en ganska tuff regering att våga ta ett beslut om total mobilisering.
Jag säger inte att det inte fanns något företag i Sverige som var föreberedd för krisgproduktion, men skrönan handlar väl om att alla företag har någon slags ritning i kassaskåpen och det tycker jag låter lite för magstarkt.

/Martin

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 10 januari 2006, 11:47

Bulldog skrev: Ja kanske, men om vi tänker att SAAB i Trollhättan istället för personbilar skall tillverka tg11, tg13 , tg30 osv så måste dom först riva ut linan (löpandebandet). Det snabbaste sättet är med vinkelslip, skärbrännare gaffeltruck etc. Efter en veckas ombyggnand är nog mycket förstört. Det kanske inte tar 5 år att återställa fabriken men det tar länge. Det vill nog till en ganska tuff regering att våga ta ett beslut om total mobilisering. Det som kanske är mer sannolikt är väl att mobiliseringen kommit i steg. Redan när en fiende börjar förbereda ett anfall på Sverige hade förhoppningsvis regeringen mobiliserat gradvis, och då kanske industrin i lugn och ro kan ställa om utan att förstöra för mycket. Den intressanta frågan är väl hur snabbt tex soviet kunde inleda en opperation mot Sverige och hur hemligt kunde de hålla sina planer.
Så enkelt är det inte att starta upp tillverkningen av fordon som slutats att tillverkas, och då i andra fabriker än den i trollhättan.

Om Sverige skulle bli inblandat i ett krig mot Sovjetunionen under kalla kriget, skulle man få förlita sig på den tyngre materiel ( fordon, stridsfordon, flygplan, fartyg mm) som redan fanns, eller den som skulle rekvieras från det civila mm.

I krig skulle en stor del av personalen från industrin att kallas in till sina krigsförband, fabriker skulle även anfallas för att störa produktionen.

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Ammunitionsbrist?

Inlägg av alexcykel » 10 januari 2006, 12:43

Jag var bpltrC på ett haubits 15,5F kompani, vi fick lära oss att mängden ammunition till våra pjäser i stort sett var "obegränsad". Däremot var mängden granater till Haubits 77 begränsad. Jag skulle tippa på att jag tillhörde sista årgången som utbildades och krigsplacerades på Haubits F bataljon, året var 1995, två år senare fanns inte förbandet längre. Däremot sköt man mycket i testsyfte med 15,5 m/39 året efter just pga mängden ammunition.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 januari 2006, 12:20

Ur en tidigare tråd:
Mattep74 skrev:Hässlö i Västerås byggdes ju med en extra lång landningsbana just för att ta emot B-52 bombare.(De har tydligen inga problem att landa utan att Björnön ska kalhuggas som RyanAIr vill:)). Detta fick med sig att det finns 14 kärnvapenspetsar riktade mot Västerås(7 från vardera sidan) om jag kommer rätt ihåg uppgifterna. Aningen overkill då en förstör staden rätt ordentligt. De riktades tydligen mot ABBs fabriker och Hässlö.
och mitt svar då:
Sarvi skrev:Jag har hört samma typ av rykten om ett flertal svenska städer och anläggningar som föregivna kärnvapenmål - det roliga är att det ofta uttryckligen sägs att det är en-två-fyra, och i det här fallet sju (flest hittills) atombomber, just från vardera sidan.
Att div. svenska städer ska ha varit kärnvapenmål (troligen främst sovjetiska, NATOs Nordkommandos taktiska mållistor från 1960-talet inkluderade inte mål i Sverige) är väl ingen direkt skröna, däremot att "så och så många" från "vardera sidan".

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 11 januari 2006, 23:15

Ok, här kommer mitt lilla bidrag. Att det ska finnas hemliga ubåtsbaser i bergrum har jag också hört, bl a vid Aspöja i den östgötska skärgården (att det finns i Muskö vet jag om :P)

När jag gjorde lumpen 1970-71 så berättade en stamanställd överfurir att när flygvapnet skulle köpa Bloodhound-robotar från Storbrittanien på 60-talet så ville man testskjuta en övningsrobot någonstans på gotländska ostkusten. Flygbanan var ut över Östersjön österut. Avfyringen gick bra men sedan hände något som gjorde att man tappade kontrollen över roboten och det hela slutade med att den slog ner på en åker i Estland. Man var naturligtvis oroligt att ryssarna skulle lämna in en officiell protest, men någon sådan kom aldrig. Förmodligen var man väl mer än nöjd med att få titta på resterna av en robot från ett av NATO:s viktigaste lvrobotsystem... :D

Sedan hörde man ju att vi skulle få plastmagasin till Ak 4:orna om det blev krig, liksom grg av glasfiber. Var lite svårt att tro på då...

/Per

milorg
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41
Ort: Norge Oslo

Inlägg av milorg » 11 januari 2006, 23:43

plastmagasin till Ak 4:orna
Hei vi hadde/har plast magasiner til vår Ag3.

En av mine innstruktører hadde prøvet et slikt og det var etter hva han sa veldig dårlig.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 12 januari 2006, 00:11

Perman skrev:Ok, här kommer mitt lilla bidrag. Att det ska finnas hemliga ubåtsbaser i bergrum har jag också hört, bl a vid Aspöja i den östgötska skärgården (att det finns i Muskö vet jag om :P)

När jag gjorde lumpen 1970-71 så berättade en stamanställd överfurir att när flygvapnet skulle köpa Bloodhound-robotar från Storbrittanien på 60-talet så ville man testskjuta en övningsrobot någonstans på gotländska ostkusten. Flygbanan var ut över Östersjön österut. Avfyringen gick bra men sedan hände något som gjorde att man tappade kontrollen över roboten och det hela slutade med att den slog ner på en åker i Estland. Man var naturligtvis oroligt att ryssarna skulle lämna in en officiell protest, men någon sådan kom aldrig. Förmodligen var man väl mer än nöjd med att få titta på resterna av en robot från ett av NATO:s viktigaste lvrobotsystem... :D

Sedan hörde man ju att vi skulle få plastmagasin till Ak 4:orna om det blev krig, liksom grg av glasfiber. Var lite svårt att tro på då...
http://hem.passagen.se/rick68/grg_m48.html

/Per
Grg m/86 är gjord av kolfiber, men används inte i fredstid, då den anses mindre säker. Så skrönan var sann (om bortser fråm glasfibern :roll: )

/CvD

Skriv svar