Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3212
Blev medlem: 06 aug 2003 16:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 07 jan 2006 14:49

Per Andersson skrev:
Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.
Korrekt, dessutom så var vägbaserna så utspridda mål och antalet flygplan på varje bas så litet att det krävdes en insats av stora resurser för att nå en rätt begränsad verkan.

Användarvisningsbild
KEH
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 aug 2005 13:38
Ort: Sverige

Vägbaser

Inlägg av KEH » 07 jan 2006 16:59

Man kan nog säga att vägbaserna upplevde en renässans på 80-talet. Sedan tidigare fanns krigsbaserna med sina permanentade banor samt reservbaserna som ofta var landsvägar. I samband med Bas 90-systemet som började byggas under tidigt 80-tal blev dock användandet av landsvägar vanligar eftersom man kompletterade krigsbaserna med 2-3 kortbanor. Ibland var dessa kortbanor "riktiga landningsbanor" men oftast var de delar av en väg. En av de sista baserna som byggdes ut var Färila som avvecklades förra året, denna bas var färdigbyggd 1991.

De enda krigsbaser som används nu är väl Hagshult och Jokkmokk?

/KEH

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23057
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Vägbaser

Inlägg av Hans » 07 jan 2006 18:06

KEH, tack för den korrekta terminologien. Jag tänkte ge ett exempel på en krigsbas med kartbild och allt men jag hittade den inte på kartan - är de numera utmärkta på 50 000 delskartan eller inte? Förr var de det inte och man hade till och med målat banan grön.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
KEH
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 aug 2005 13:38
Ort: Sverige

Re: Vägbaser

Inlägg av KEH » 07 jan 2006 18:47

Hans skrev:KEH, tack för den korrekta terminologien. Jag tänkte ge ett exempel på en krigsbas med kartbild och allt men jag hittade den inte på kartan - är de numera utmärkta på 50 000 delskartan eller inte? Förr var de det inte och man hade till och med målat banan grön.

MVH

Hans
På den här hemsidan finns kartbilder samt en del fotografier över flygbaser

http://svartis.punkcookies.com/gallery/album77

Bilden över Kubbe (stavat Kugge på sidan men det är felaktigt) visar på ett bra sätt hur Bas 90-systemet såg ut.

I min vägatlas från 1996. utgiven av Motormännen, finns de flesta krigsbaser utmärkta så det är nog ett bra tag sedan de var "hemliga".

/KEH

Användarvisningsbild
JHS
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 dec 2004 12:31
Ort: Uppsala

Inlägg av JHS » 07 jan 2006 19:25

Simon_HBG skrev:Varför är det alltid på fester man hör sådana här skrönor? Brukar alltid vara en överförfriskad yrkesmilitär som berättar helt fantastiska historier :D Skulle tro att det är lite halvsanningar i mycket av det, men att de överdrivs en del...
Jag är själv officer och kan bara tillägga att när man är på förfriskande fester och träffar civila som gjort lumpen, kan portarna ibland öppnas för en serie av säkert lika fantastiska historier. Allt från kalla krigs-skrönor som i den här tråden, till kaskader av lösryckta efternamn som gjort konstiga saker. (Adamsson försov sig. Bertilsson tappade kpisten, men var en jävel på brudar. Cesarsson gick i sömnen ut på skjutbanan. Davidsson var blind men bluffade sig genom mönstringen. Eriksson hällde senapspulver i ögonen för att slippa slutövningen. Fänriken var skitarg etc etc.)

Att vara sjöofficer sållar en del: man kan låtsas att man inte har en aning om vad ett "tält 12" är, så kan man snart prata om något kul istället.

Användarvisningsbild
Ansan
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 27 maj 2005 22:04
Ort: Uppsala/Kiruna

Inlägg av Ansan » 08 jan 2006 14:49

Per Andersson skrev:
Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.
Ja vet, men jag brukar ofta höra just skrönor som framställer dessa banor som topphemliga försvarshemligheter som man skulle hålla tyst om (gärna komplett med kännetecken och nån UFO-anknytning :D ). Såg i nån av de länkade trådarna (eller var det den här :? ) hur många bombvändor en angripare skulle behöva göra för att slå ut flottiljer, krigsbaser och landsvägsbanor 4 eller 40 tusen, någon som vet mer?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1219
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Re: Vägbaser

Inlägg av Per Andersson » 08 jan 2006 17:19

KEH skrev: De enda krigsbaser som används nu är väl Hagshult och Jokkmokk?
/KEH
Vidsel används väl fortfarande, eller är det den du kallar Jokkmokk?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16522
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vägbaser

Inlägg av MD650 » 08 jan 2006 22:29

Per Andersson skrev: Vidsel används väl fortfarande, eller är det den du kallar Jokkmokk?
Vidsel och Jokkmokk är på olika.
:)

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 29 nov 2005 16:15
Ort: Gävle

Wennerström?

Inlägg av alexcykel » 09 jan 2006 08:16

Var det inte Wennerström som avslöjade var alla vägbaser och fasta försvarsanläggningar fanns?

För övrigt är det lite lustigt att vägbaserna redan har fallit i sådan glömska att de kan tas för en skröna av den yngre generationen.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 09 jan 2006 10:48

Hur är det med "alla mindre verkstadsföretag har ritningar till m/45 i kassaskåpet och kan börja bocka till dem direkt om det blir krig" egentligen?


Det var nog mer än kpistar man hade ritningar till. Verkstadsföretag hade grejor till att tillverka Stridsfordon mm. Vad vi fick höra i lumpen var att om man efter en veckas mobilisering ångrade sig skulle det ta 5 år att återställa Sverige. Detta betydde att ingen politiker vågade ge ordern och i alla krigsspel mobiliserade Sverige för sent. :roll:

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 22 mar 2003 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva

Inlägg av Martin Lundvall » 09 jan 2006 12:54

Bulldog skrev: Det var nog mer än kpistar man hade ritningar till. Verkstadsföretag hade grejor till att tillverka Stridsfordon mm. Vad vi fick höra i lumpen var att om man efter en veckas mobilisering ångrade sig skulle det ta 5 år att återställa Sverige. Detta betydde att ingen politiker vågade ge ordern och i alla krigsspel mobiliserade Sverige för sent. :roll:
Bara det låter som en skröna, en skröna på en skröna?

/Martin

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 09 jan 2006 15:03

Martin Lundvall skrev:
Bulldog skrev: Det var nog mer än kpistar man hade ritningar till. Verkstadsföretag hade grejor till att tillverka Stridsfordon mm. Vad vi fick höra i lumpen var att om man efter en veckas mobilisering ångrade sig skulle det ta 5 år att återställa Sverige. Detta betydde att ingen politiker vågade ge ordern och i alla krigsspel mobiliserade Sverige för sent. :roll:
Bara det låter som en skröna, en skröna på en skröna?

/Martin

Ja kanske, men om vi tänker att SAAB i Trollhättan istället för personbilar skall tillverka tg11, tg13 , tg30 osv så måste dom först riva ut linan (löpandebandet). Det snabbaste sättet är med vinkelslip, skärbrännare gaffeltruck etc. Efter en veckas ombyggnand är nog mycket förstört. Det kanske inte tar 5 år att återställa fabriken men det tar länge. Det vill nog till en ganska tuff regering att våga ta ett beslut om total mobilisering. Det som kanske är mer sannolikt är väl att mobiliseringen kommit i steg. Redan när en fiende börjar förbereda ett anfall på Sverige hade förhoppningsvis regeringen mobiliserat gradvis, och då kanske industrin i lugn och ro kan ställa om utan att förstöra för mycket. Den intressanta frågan är väl hur snabbt tex soviet kunde inleda en opperation mot Sverige och hur hemligt kunde de hålla sina planer.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5147
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 09 jan 2006 15:42

Hmm...har hört att ex. Volvos 240-serie var anpassad till diverse krav från FM. Till exempel lastförmåga och innerutrymmen i bagaget (m. fällt säte) i 245. Kan det vara riktigt?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1791
Blev medlem: 24 mar 2002 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 09 jan 2006 17:41

En tänkbar skröna som jag hörde flera gånger när jag var yngre gällde att i händelse av krig så skulle ammunitionen för svenska försvaret max räcka en-två dagar. Oklart till vilka vapensystem som det gällde, samt om det finns något belägg för detta?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3171
Blev medlem: 09 jan 2006 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 09 jan 2006 17:48

Hörde en riktigt skön skröna från en ex-NATO-pilot. Enligt honom så var det så många piloter som skulle vara så delaktiga om det blev krig mellan Sovjet och NATO att det var konkurrens om alla uppdrag som skulle kunna ske, enligt planen. Han hade själv inte fått ett särskilt bra uppdrag tilldelat sig. Det han skulle göra om det blev krig var att han skulle han bomba en specifik bro i Bulgarien. Det var allt.