Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 januari 2006, 02:03

Probstner skrev:En kompis till mig hade en kompis...
...som åkte Transsibiriska järnvägen nån gång runt 1980. I värsta ödemarken mitt i natten stannade tåget och det kom ombord stridsmunderade ryssar, uppenbarligen som del av en övning. En soldat satt några minuter i svenskarnas kupé, och när han skulle vidare nickade han och sade "tja då, grabbar" på brytningsfri svenska.

Min kompis blir mycket förargad när man uttrycker tvivel över sanningshalten i det inträffade.
Haha! Den där historien "gjorde" just hela min kväll (natt)! :lol:

/Johan

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 6 januari 2006, 12:20

Simon_HBG skrev:Definitivt sant! Landsvägsflygplatserna i Sverige är många till antalet :) Finns många exempel i hela Sverige även om jag inte jag kan nämna något exempel i Jönköpingsområdet där du kommer från.. Kan någon här ge ett exempel från det området ?
E4an söder om Klevshult, norrgående delen, är bana C till Hagshultsbasen. Är enda förekomsten av motorväg/europaväg som jag känner till, annars brukar det vara riksvägar som är breddade. Ett bra exempel är rv 44 utanför Såtenäs där tre kortbanor ligger efter varandra.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 januari 2006, 12:43

På Linköpings Universitet hävdas på fullaste allvar att A- och B-husen är byggda för att vara hangarer åt stridsflygplanen på Malmen i krigstid. Syftet med detta, eller hur det rent praktiskt skulle gå till är det ingen av mina sagesmän som funderat närmare på. :roll:

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 6 januari 2006, 12:44

Sarvi skrev:På Linköpings Universitet hävdas på fullaste allvar att A- och B-husen är byggda för att vara hangarer åt stridsflygplanen på Malmen i krigstid. Syftet med detta, eller hur det rent praktiskt skulle gå till är det ingen av mina sagesmän som funderat närmare på. :roll:
Jag har hört att dom skulle användas för flygplantillverkning...

/CvD

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 6 januari 2006, 16:43

Är inte UFO historierna en av de mest efterhängsna "kalla kriget" skrönorna?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 6 januari 2006, 16:49

Psilander skrev:Stridspluggarna satt även i robotbåtar och patrullbåtar.
Myten kommer nog från jagarna som faktiskt hade varvtalsbegränsingar(som de flesta av FMs motorer) i fred, främsnt för att spara dem, och spara soppa. Vill minnas att en Ögd jagare med "fredspropeller" gick i max 35knop och draack max 350l dbro/min, medan man kunde skrämma upp den i 42knop och drack den 640L dbro/min och hade stridspropeller. HAr läst och hört det av både erfarna maskinare och på nätet.

Sedan var det väl så att man aldrig lyckats mäta maxfarten på en Viggen, dvs den accelerarde fortfarande när soppan tog slut.
Det finns freds och krigsprestanda i flygmotorerna också enbart för att vi vill hålla liv i motorerna längre. På viggen ökar man turbintemperaturen så att livslängden blir kortare. Och vi vet vilken maxfart en JA37 har, det är provat. Skrönan har jag hört om J35.


J.K Nilsson

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2006, 17:37

Hur är det med "alla mindre verkstadsföretag har ritningar till m/45 i kassaskåpet och kan börja bocka till dem direkt om det blir krig" egentligen?

Skrönor kan skrämma fienden, glöm inte det. :)

Mvh Petter

Krusse
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 augusti 2004, 12:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Krusse » 7 januari 2006, 01:19

Angående motorvägar, järnvägar och kalhyggen vid finsk/ryska gränsen kan jag berätta att min finländske historielärare i gymnasiet berättade att när han skulle bli svensk medborgare förhördes han ingående om järnvägen från Tornio via Rovaniemi och Salla in över ryska gränsen. Den byggdes av finnarna men användes aldrig av dem. Det kan väl inte vara så svårt att räkan ut vad den skulle användas till men tanke på hur ryssarna fick på nöten i de trakterna.

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 7 januari 2006, 02:09

Psilander skrev: Det är faktiskt sant, landsvägsbanorna var en väl utbyggd organisation, och finns till viss del kvar än idag. Det finns säkert nån som kan berätta mer.
Vi har en här utanför Hjo, väg 195 ned mot Jönköping. Den är bred och lång som bara den. Ett populärt ställe för många "blöj-raggare" att testa vad deras bilar går för :)

Användarvisningsbild
Ubbe
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 10 januari 2005, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ubbe » 7 januari 2006, 10:34

Johan Elisson skrev:
Probstner skrev:En kompis till mig hade en kompis...
...som åkte Transsibiriska järnvägen nån gång runt 1980. I värsta ödemarken mitt i natten stannade tåget och det kom ombord stridsmunderade ryssar, uppenbarligen som del av en övning. En soldat satt några minuter i svenskarnas kupé, och när han skulle vidare nickade han och sade "tja då, grabbar" på brytningsfri svenska.

Min kompis blir mycket förargad när man uttrycker tvivel över sanningshalten i det inträffade.
Haha! Den där historien "gjorde" just hela min kväll (natt)! :lol:

/Johan
En variant denna historia: Det fanns insättnings klara sabotörs- alt. luftlandsättningsförband i Sovjetunionen där soldaterna kunde prata flytande Svenska och hade Svenska uniformer, men det fanns ett knep att avslöja dessa bedragare, man skulle be dem att säga"bulle". Något som då personer med slaviskt modersmål inte skulle kunna klara av utan de säger "bojle".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 7 januari 2006, 11:15

Att Spetsnaz förbanden hade tillgång till svensk matriel och även hade personer med vissa kunskaper i svenska håller jag själv som högst troligt - självfallet har jag inga källor att backa upp mitt troende med. Att de skulle prata felfri svenska håller jag däremot som osannolikt då kommunisterna inte ens kunde leta reda på någon med felfri svenska till deras propagandaradiosändningar från Moskva riktade mot svenskar på svenska. Jag kommer ihåg hur hallåan bröt kraftigt när jag lyssnade i början av 80-talet.

Många flygflotiljer hade förutom den ordinare basen en reguljär (hemlig) bas i närheten och dessutom flera breddade vägsträckor som reservbaser. De äldre kan man lättare upptäcka då de ofta hade klargörings- och upställningsplatser i anslutning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ansan
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: 27 maj 2005, 23:04
Ort: Uppsala/Kiruna

Inlägg av Ansan » 7 januari 2006, 12:31

mrvector skrev:
Psilander skrev: Det är faktiskt sant, landsvägsbanorna var en väl utbyggd organisation, och finns till viss del kvar än idag. Det finns säkert nån som kan berätta mer.
Vi har en här utanför Hjo, väg 195 ned mot Jönköping. Den är bred och lång som bara den. Ett populärt ställe för många "blöj-raggare" att testa vad deras bilar går för :)
Det brukar ju vara den huvudsakliga användningen för dessa :D (fyller även en bra funktion för oss övningskörare eftersom man kan köra om lugnt trots att det är fullt med bilar i andra riktningen :D ) Oväntat att se bilder där man använder dessa banor, dessutom med gripen. Utanför Uppsala fins det en på riksväg 72 mellan Järlåsa och Vittinge, mystiken är väl lite överdriven, kallas flygrakan av både lokalbefolkning och genomresande. Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 7 januari 2006, 14:10

Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 7 januari 2006, 14:12

Per Andersson skrev:
Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.
Det var mycket riktigt syftet.
:)

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 7 januari 2006, 14:33

En av de mest seglivade skrönorna är att det i Sverige finns en massa "underjordiska baser" vilka används till ubåtar.
Ubåtarna seglar alltså in i uläge genom undervattenstunnlar, ungefär som i Bondfilmer.

Förmodligen har de som tror på denna sett bilder på ubåtar på väg att docka in i Muskötunneln, och sedan "förbättrat"
historien något...

/Otto

Skriv svar