Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
kmzmmz
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2012, 19:36

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av kmzmmz » 15 juli 2012, 10:53

Kanske var det resterna från J29 som fanns,på 80-talet visste vi redan att CV90 var på g och skulle ersätta Pbv 302.
Det förbrukades ju am varje utbildningsår. Inom armen gick det inte heller att spara tilldelad am från ett utb. år till ett annat. Den tilldelning man inte kunnat skjuta upp, t.ex p.g.a. dåligt väder, fiskebåtar för nära etc. Frös inne nästa
utb. år då vi med militär budgetlogik klarat utbildningen med mindre antal skott än vi äskat.
Därför ordnades det skjutningar på b.l.a. Kråk som bara gick ut på att skjuta slut på am.
Suttit som vagnschef på en skjutning som ordnades av PS, bara min vagn sköt den dagen 80 skott med kanonen.
Syftet var att skjuta av "årets" tilldelning.
mvh
kmzmmz

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 15 juli 2012, 13:36

Det finns de som undrar varför ekonomistyrningen i Försvarsmakten inte fungerar...

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av FredH » 15 juli 2012, 13:45

Vysotskij skrev:Det finns de som undrar varför ekonomistyrningen i Försvarsmakten inte fungerar...
Det är/var inget unikt för Försvarsmakten, stora delar av offentlig förvaltning har gjort så och gör så fortfarande, till viss del.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av FNP » 15 juli 2012, 15:38

kmzmmz skrev:Ok, herr förhörsledare och domare!
Jag vänder mig inte mot sakuppgifter som står i Wikipedia(om du LÄSER vad jag skriver, så ge f-n i att lägga ord i min mun), jag/vi reagerade på att man i händelse av mob. endast
kunde förse vagnarna med en löjligt låg am-mängd. Kan ha varit 120 som var RU kommer ej ihåg exakt siffra.Vi ansåg i.a.f. siffran löjligt låg att gå i krig med. Eftersom jag var Strv utbildad så var inte am frågan för Psk mitt prio 1.
Vad betäffar E1 o E2 måste jag erkänna att efter 5 KFÖ/GKÖ på Strv (de sista en el två utan Psk enl 63m) inte har en
aning om vad du pratar om. Men du har tydligen förbandserfarenhet av åtminstonde Psk/Pbv så dela gärna med dig
av din kunskap ang E1 o E2.
Mvh
kmzmmz

Och du, jämför inte det jag skriver med vad någon Mj. klämt ur sig för att skrämma upp er lite, den sortens polemik
betackar jag mig för.
Välkommen till forumet.

Med din långa erfarenhet av stridsvagnsförband kommer du säkert finna forumet intressant och få tillfälle att upplysa forumet och bibringa det ny kunskap. Förutom Pansavdelningen kan jag särskilt rekommendera avdelningen om Svenska förband.

Då du är den förste Skalmanit som svurit åt mig, tänkte jag ge dig lite information i all välmening från en debattglad användare till en annan.

Det här är mina observationer efter 10 år på Skalman, så du får ta dem för vad det är.

Skalman är unikt i Sverige. På detta forum finns en sällsynt hög kunskap om militära förhållanden - här finns allt från debattglada helamatörer till proffesionella officerare och akademiker. Därav följer att påståenden, hur välgrundade de än må vara, i bland kommer att särskådas, för att inte säga nagelfaras. Ett antal skrytmostrar, charlataner och foliehattar har under åren gästspelat här men av nämnda skäl alltid sökt sig vidare eller byt fot.

Jag upplevde att du gick in med hög svansföring och att du sköt fram hakan, utan att nödvändigtvis ha torrt på fötterna -Det gör vi alla ibland, så också jag. Det var absolut inte meningen att såra dig på ett personligt plan, om så är fall ber jag om ursäkt. I bland blir läsarens tolkning helt annorlunda än skribentens. Det bör du kanske också fundera på, moderator talar om för mig vad jag kan eller får skriva, inte du. Det finns riktigt duktiga moderatorer här som utan tvekan slår ned på oss alla om vi går över gränsen.

Så till sakfrågan.

Jag konstaterar att jag inte kan utläsa att du redovisat något nytt i sakfrågan, men att Hans skrivit ut något av de tankar påståndet väckte också hos mig.

Jag gillar fakta.
Jag är därmed allergisk mot när skrönor riskeras att spridas som sanningar och i förlängningen riskerar att befodra konspirationsteorier.
Jag ber dig därför ha visst överseende om delar av vad jag skriver inte kommer som någon nyhet för dig. Det är för att redovisa var jag tar min utgångspunkt i när jag ställde mig frågande inför ditt påstående.

Jag har viss kunskap om krigsförband, värdering av krigsförband, organisering och utrustning av krigsförband, mobilisering av krigsförband etc.

E1 och E 2 skall i detta fall utttydas som förbandets 1:a och 2:a ersättningsbehov, vilket beroende på förbandtyp kunde förvaras lite olika. För t ex vissa mindre förband med i huvudsak ehv kunde E1 förvaras i samma mobförråd som RU.
Vanliga mått på E 1 kunde var E1= RU E1=RU x 1,5 etc. RU , E1 och E2 beräknades utifrån spel och studier beroende av vad förbandet skulle kunna lösa för ställda uppgifter, över vilken tid osv.

Men, gällde det dyrbar specialammunition t ex FV jakt eller attackrobotar, förvarades dessa i speciella förråd, dels fördelat milovis dels i centrala arsenalförråd. För sådan specialammuntion kunde det i bland var "si och så" med t ex E2. Dels därför att ammunition i fredstid var så dyr att anskaffa, dyr att ha förrådsställd, dels för att förband s a s inte skulle vara i behov av E2...

Från vad jag har utrönt så anskaffades normalt alltid RU + E1 och E2 för "vanlig" ammunition i samband med att förbandet sattes upp och övrig organisationsbestämmande materiel tillfördes. Ammunitionen omsattes sedan ur förråd i takt med att ny ammunitionstyp infördes eller att den gamla föll för åldersstrecket.

I vissa fall när stor mängd ammunition samtidigt föll för åldersstrecket eller konstaterades farlig och därför måste störtas omgående kunde det uppstå tillfälliga brister i E1 och E2. Då sådana brister innebar att krigsförbandets effektivtet och krigsduglighet nedgick gentemot ställda operativa krav, var de mycket allvarliga och de försökte därför åtgärdas så fort som möjligt.
Därav min fråga om kvalitén på ammunitionen till 20/47D. Dvs upptäckte man plötsligt runt 1983 att ammunitionen blivit farlig och omgående måste störtas och att man därför väntade in nytillverkad ammunition för E1 och E2 under åren närmast därefter?

Dessutom anskaffades "årligen" "ammunition för "förbrukning" i grundutbildning och reputbildning, men det var normalt ammunition budgeterad för GU+RU denna hade därmed överhuvudtaget inte med vad som fanns i mobförråden att göra. Detta har varit en källa till missuppfattning bland många under GU eller RU "det finns ingen ammunition till vapnen". GU+RU fungerade som budgetregulator och ammunition till denna likaså.

Begreppet ersättningsbehov beskrivs ur olika aspekter bl a i dessa trådar
viewtopic.php?f=26&t=30526&start=15
viewtopic.php?f=6&p=576981
viewtopic.php?f=6&t=31749&view=previous

Nej, jag har nog inget direkt med pansarförband att göra därför vill jag veta mer.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

kmzmmz
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2012, 19:36

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av kmzmmz » 15 juli 2012, 17:23

Ok, då är jag med på banan :)
"Min" bataljon var en s.k. "snabbataljon" m. 24 timmars mob. d.v.s. alla våra förråd var alltid fyllda.
Det var vår bataljons Pbv 302 som åkte till forna Yugoslavien, det var via denna "väg" jag fick reda på att produktionen
av akan am, startat upp igen.
Antar att min okunskap om E1 o E2 kommer ifrån det faktum att det aldrig varit på "tapeten" p.g.a fyllda förråd.
Det enda E2 jag hört talas om tidigare, har med flyget att göra.
Faktum är att det var brist på akan am.Upprörande brist, även om jag inte kommer ihåg de exakta siffrorna per vagn.
Den allmäna uppfattningen från Komp C. stf. och upp till Bat C. var att det var skandalöst.
Kommer inte ihåg om det var 88 eller 92 eller rentav någon SÖB där detta diskuterades.
Som du märker så har jag ett ganska hett temperament, vilket är ganska utmärkande för en pansarofficer, där allt
skall gå fort,fort,fort...
Det borde finnas någon mer här på Skalman som också insett att det skulle bli svårt att gå i krig med ett Psk Komp
med de mängder am som fanns enl RU. Jag får hoppas på att någon med tiden kan bekräfta mitt påstående.
Ber naturligtvis om ursäkt om någon tagit illa vid sig, min enda förklaring är att jag inte är van vid att bli ifrågasatt.
Inser naturligtvis att man som ny blir extra ifrågasatt, vilket faktiskt är bra.
mvh

kmzmmz
mvh

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 15 juli 2012, 20:46

FredH skrev:
Vysotskij skrev:Det finns de som undrar varför ekonomistyrningen i Försvarsmakten inte fungerar...
Det är/var inget unikt för Försvarsmakten, stora delar av offentlig förvaltning har gjort så och gör så fortfarande, till viss del.
Kan säkert förekomma. Det är dock svårt att tänka sig ett sjukhus som gipsar patienter för att slippa minskade bandageanslag.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Lasse O » 15 juli 2012, 21:25

Vysotskij skrev:
FredH skrev:
Vysotskij skrev:Det finns de som undrar varför ekonomistyrningen i Försvarsmakten inte fungerar...
Det är/var inget unikt för Försvarsmakten, stora delar av offentlig förvaltning har gjort så och gör så fortfarande, till viss del.
Kan säkert förekomma. Det är dock svårt att tänka sig ett sjukhus som gipsar patienter för att slippa minskade bandageanslag.
Men det unika för den svenska Försvarsmakten är att man alltid haft en dold huvuduppgift, d v s att stödja svensk försvarsindustri. Detta stöd var och är ett förtäckt bidrag till SAAB m fl som kamouflerades som en del av försvarsbudgeten. Resultatet av kostnadsfördyringen av nya materielsystem blev att den löpande verksamheten, främst repetitionsövningar, blev den budgetregulator användes för att balansera budgeten.
Jag var under några år chef för repetitionsutbildningen vid I 1/Fo 44 och upplevde att vi mot slutet av 80-talet tvingades ställa in fler och fler repetitionsövningar, naturligtvis inte bara beroende på dyra materielinköp utan också p g a att personalkostnaderna skenade i väg.
Min kätterska tanke är att om bl a Flygvapnet inte behövt stödköpa försvarsindustrins produkter så hade vi kanske fortfarande haft en någorlunda fungerande krigsmakt. Ingen kan väl påstå att strv 103, Gripen, pbv 302, ikv 91 m fl varit några exportsuccéer.

Nu har vi hamnat långt ifrån skrönorna. Hoppas jag slipper bannor.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Probos » 16 juli 2012, 01:42

Lasse Odrup skrev:
Vysotskij skrev:
FredH skrev:
Vysotskij skrev:Det finns de som undrar varför ekonomistyrningen i Försvarsmakten inte fungerar...
Det är/var inget unikt för Försvarsmakten, stora delar av offentlig förvaltning har gjort så och gör så fortfarande, till viss del.
Kan säkert förekomma. Det är dock svårt att tänka sig ett sjukhus som gipsar patienter för att slippa minskade bandageanslag.
Men det unika för den svenska Försvarsmakten är att man alltid haft en dold huvuduppgift, d v s att stödja svensk försvarsindustri. Detta stöd var och är ett förtäckt bidrag till SAAB m fl som kamouflerades som en del av försvarsbudgeten. Resultatet av kostnadsfördyringen av nya materielsystem blev att den löpande verksamheten, främst repetitionsövningar, blev den budgetregulator användes för att balansera budgeten.
Jag var under några år chef för repetitionsutbildningen vid I 1/Fo 44 och upplevde att vi mot slutet av 80-talet tvingades ställa in fler och fler repetitionsövningar, naturligtvis inte bara beroende på dyra materielinköp utan också p g a att personalkostnaderna skenade i väg.
Min kätterska tanke är att om bl a Flygvapnet inte behövt stödköpa försvarsindustrins produkter så hade vi kanske fortfarande haft en någorlunda fungerande krigsmakt. Ingen kan väl påstå att strv 103, Gripen, pbv 302, ikv 91 m fl varit några exportsuccéer.

Nu har vi hamnat långt ifrån skrönorna. Hoppas jag slipper bannor.
Nu blandar du bort korten lite. Det är förstås så att försvarsindustrin var en del av totalförsvaret.
Modern skröna (eller sanning). Sverige har kränkt Finland i veckan!
http://www.defmin.fi/?587_m=5098&l=sv&s=8

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Der Löwe » 16 juli 2012, 10:58

En skröna var att det bara fanns förstahandsbehovet av 15,5 cm amunition till Haubitz 77a, därför togs 10,5 cm instickseldrören med i moblistor för att kunna skjuta gammal 10,5 cm amunition.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Marcus » 31 juli 2012, 20:01

En diskussion om "Vilken utrustning borde vi haft under kalla kriget?" har fått en egen tråd.

/Marcus

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Lawson » 14 januari 2013, 08:25

Skrönor finns det väll gott om.. Favoriten är ju alla dessa hästar som ridits upp och ner för kanslihustrappor. Eller alla beredskapslager ute på olika industrier med krigsviktiga metaller. Eller för all del alla KA befäl som åkt volvo valp i skärgården och jagat attackdykare med K pist och handgranater.

Hur var det med det rysktillverkade andningsaggregatet som hittades under en bro någonstans i Stockholm??

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av millgard » 14 januari 2013, 09:16

Var det inte på Gotland det hittades?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Markus Holst » 14 januari 2013, 10:40

Lawson skrev:Skrönor finns det väll gott om.. Favoriten är ju alla dessa hästar som ridits upp och ner för kanslihustrappor.
Skrönan är äldre än så. Redan Karl XII skall ha ridit nedför trappor. Han omnämns som den förste som red nedför trappan framför chefsvillan på Strömsholm. Det lär finnas kopparstick där Han elegant tar sig nedför en trappa, naturligtvis i terre a terre.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Rickard » 14 januari 2013, 11:02

Lawson skrev:Hur var det med det rysktillverkade andningsaggregatet som hittades under en bro någonstans i Stockholm??
Det finns nog både en hel del rykten/skrönor om upphittad utländsk materiel, såsom dykarutrustning, konserver, knivar med skjutbart blad osv. Säkert har också en hel del saker verkligen hittats, men bevisvärdet bedömdes nog som lågt då inga sådana fynd har visats upp till de statliga utredningar som gjorts i undervattenskränkningsfrågan. Inte minst utredningen 1995 ägnade en hel fokus på just rapporter kring främmande dykare.

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av sapient » 14 januari 2013, 19:41

FNP skrev: (...)
Därav min fråga om kvalitén på ammunitionen till 20/47D. Dvs upptäckte man plötsligt runt 1983 att ammunitionen blivit farlig och omgående måste störtas och att man därför väntade in nytillverkad ammunition för E1 och E2 under åren närmast därefter?

Dessutom anskaffades "årligen" "ammunition för "förbrukning" i grundutbildning och reputbildning, men det var normalt ammunition budgeterad för GU+RU denna hade därmed överhuvudtaget inte med vad som fanns i mobförråden att göra. Detta har varit en källa till missuppfattning bland många under GU eller RU "det finns ingen ammunition till vapnen". GU+RU fungerade som budgetregulator och ammunition till denna likaså.
(...)
När jag grundutbildades på pansarskytte på P7 89/90, fick jag mig till livs en blandning av dessa.

Det påstods bland annat att det funnits ett "närmast outtömligt" lager av ffa. spränggranater för 20 mm m/47 från Tunnan- och Lansentiden. Möjligen även barlastade spårljusövningsgranater, i väldigt stor mängd.

Däremot hade det upptäckts att denna inte var helt stabil vid lagring och så mycket som möjligt hade därför förbrukats under utbildning, i avsikt att ersätta detta "vad det lider".

Men försvarets dåliga ekonomi under 80-talet (det var väl utbåret -87 som var det ursprungliga "svarta hålet") gjorde att beställningarna hade flyttats fram år efter år. Nu var det så tomt i ladorna, att man knappast fick "nalla" av krigsförråden längre, även om den ammon var märkt för snar förbrukning.

Hur mycket sanning det ligger i detta, kan jag inte avgöra (förutom att den dåliga ekonomin är välkänd...).

Jag vet att vi sköt en hel del under GU, men också att vi ibland sköt med ksp monterad ovanpå akan i övningar där vi "egentligen" skulle ha använt slövnprj eller sprgr.

Jag vet också att man vid den här tiden arbetade med att ta fram en ny pansarprojektil för m/47D, eftersom den ursprungliga hade alldeles för liten verkan. (Jag tror dock inte den kom förrän en bit in på 90-talet...) Det gjorde att det (enligt uppgift) knappat fanns mer än förstahandstilldelning av den - vi använde alltid slövnprj när pprj skulle ha skjutits, vad jag vet.

Såg inte heller till pprj under OHS, men där verkade inte däremot råda brist på spränggranater.

Ytterligare en detalj, som jag hörde senare under OHS, var att denna brist bidrog till att man avskaffade "ammunitionstunnorna" med bandad sprgr. Det skulle ha fördyrat beställningen, matarna var komplicerade och dyra att underhålla och de 30-skotsmag som togs fram ansågs ge fullgod ersättning.

Skriv svar