Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2006, 15:26

KA skrev: Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.
Jag tror att broar fortfarande byggs med sprängkammare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 15:27

http://www.vv.se/templates/page3wide____7674.aspx

Se Förstöringsanordningar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av CvD » 5 januari 2006, 15:43

Per Andersson skrev:
KA skrev: Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.
Jag tror att broar fortfarande byggs med sprängkammare.
Har för mig att dom beslöt att sluta med det med tanke på "den eviga freden"

/CvD

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 januari 2006, 16:10

Tgb har ju maxfart 80 enligt skylt på instrumentbrädan. Den lär inte gälla i krigstid men är sas självreglerande annars pga av buller, vinglighet och stötighet.

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 januari 2006, 16:21

Flygets årsbok 2005 bekräftar förekomsten av möten med Blackbird, mest utförda av F13:s jaktviggar.

En annan ickeskröna är att armén på Gotland inte använder tält i krigstid, då husen räcker. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 5 januari 2006, 18:59

Luno nämner en skröna i tråden om ryska lastbilar med orange tak:
Luno skrev:Jag har många gånger hört berättelser att under kallakriget så fanns det civila ryska lastbilar som hade hyttaket målat orange i Sverige. Orsaken ska ha varit att dom skulle bli lättare att hitta på satellitbilderna när dom stod vid olika skyddsobjekt och vet man hur lång lastbilen är så är det inte svårt att räkna ut hur stort skyddsobjekt är. Många av lastbilarna ska även ha använt Polska skyltar.
En sann historia, eller snarare historier, är om östtrålare som i regel fick "motorproblem" lagom till stora manövrar drog igång, liggandes utanför territorialvattengränsen. Några timmar efter att manövern avslutats fick dom tappra maskinisterna igång sina motorer... :)

Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning? :P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 20:08

Sarvi skrev:Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning? :P
Sven, rör inte mina ömma tår, kajladdnigarna är rätt så ovanliga här :cry: :wink:

TIR-bilar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 5 januari 2006, 20:11

Simon_HBG skrev: - Att ryssarna under kalla kriget ska ha byggt stora motorvägar som slutar i tomma intet vid finska gränsen.. Något som faktiskt inte hade förvånat mig :)
Har hört en modiferad variant - kalhyggen i form av breda gator från finsk/sovjetiska gränsen till finsk/svenska gränsen.

MVH

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Stridsvagnen

Inlägg av J.K Nilsson » 5 januari 2006, 21:49

alexcykel skrev:Jag har inte hört den om stridsvagnen tidigare, däremot en liknande historia om viggen. Det skall finnas ett läge 3 på motorn, då tömmer den sina 7 kubik bränsle på lika många minuter...
Efterbrännkammaren på fpl 37 är indelad i tre zoner. Zon tre är den zon där man tar ut max värmeffekt ur EBK. Och pumpen till EBK har en kapacitet på 1000 liter i minuten.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 januari 2006, 22:44

Stridspluggarna satt även i robotbåtar och patrullbåtar.
Myten kommer nog från jagarna som faktiskt hade varvtalsbegränsingar(som de flesta av FMs motorer) i fred, främsnt för att spara dem, och spara soppa. Vill minnas att en Ögd jagare med "fredspropeller" gick i max 35knop och draack max 350l dbro/min, medan man kunde skrämma upp den i 42knop och drack den 640L dbro/min och hade stridspropeller. HAr läst och hört det av både erfarna maskinare och på nätet.

Sedan var det väl så att man aldrig lyckats mäta maxfarten på en Viggen, dvs den accelerarde fortfarande när soppan tog slut.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 5 januari 2006, 23:22

När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 januari 2006, 00:01

Andreas K skrev:När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas
Det är faktiskt sant, landsvägsbanorna var en väl utbyggd organisation, och finns till viss del kvar än idag. Det finns säkert nån som kan berätta mer.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 6 januari 2006, 00:28

Andreas K skrev:När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas
Definitivt sant! Landsvägsflygplatserna i Sverige är många till antalet :) Finns många exempel i hela Sverige även om jag inte jag kan nämna något exempel i Jönköpingsområdet där du kommer från.. Kan någon här ge ett exempel från det området ?

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 6 januari 2006, 00:40

Inte från Jönköping men här är ett bildexempel:
Klargöring på vägbas
Bild
Edit: Länk, http://www.flygvapennytt.mil.se/photo.p ... =5244&oid=

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 januari 2006, 01:17

En kompis till mig hade en kompis...
...som åkte Transsibiriska järnvägen nån gång runt 1980. I värsta ödemarken mitt i natten stannade tåget och det kom ombord stridsmunderade ryssar, uppenbarligen som del av en övning. En soldat satt några minuter i svenskarnas kupé, och när han skulle vidare nickade han och sade "tja då, grabbar" på brytningsfri svenska.

Min kompis blir mycket förargad när man uttrycker tvivel över sanningshalten i det inträffade.

/ Probstner

Skriv svar