Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1219
Blev medlem: 24 mar 2002 21:51
Ort: Stockholm

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av Per Andersson » 05 jan 2006 15:26

KA skrev: Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.
Jag tror att broar fortfarande byggs med sprängkammare.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23057
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 05 jan 2006 15:27

http://www.vv.se/templates/page3wide____7674.aspx

Se Förstöringsanordningar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5322
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av CvD » 05 jan 2006 15:43

Per Andersson skrev:
KA skrev: Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.
Jag tror att broar fortfarande byggs med sprängkammare.
Har för mig att dom beslöt att sluta med det med tanke på "den eviga freden"

/CvD

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4348
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 05 jan 2006 16:10

Tgb har ju maxfart 80 enligt skylt på instrumentbrädan. Den lär inte gälla i krigstid men är sas självreglerande annars pga av buller, vinglighet och stötighet.

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4348
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 05 jan 2006 16:21

Flygets årsbok 2005 bekräftar förekomsten av möten med Blackbird, mest utförda av F13:s jaktviggar.

En annan ickeskröna är att armén på Gotland inte använder tält i krigstid, då husen räcker. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5519
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 05 jan 2006 18:59

Luno nämner en skröna i tråden om ryska lastbilar med orange tak:
Luno skrev:Jag har många gånger hört berättelser att under kallakriget så fanns det civila ryska lastbilar som hade hyttaket målat orange i Sverige. Orsaken ska ha varit att dom skulle bli lättare att hitta på satellitbilderna när dom stod vid olika skyddsobjekt och vet man hur lång lastbilen är så är det inte svårt att räkna ut hur stort skyddsobjekt är. Många av lastbilarna ska även ha använt Polska skyltar.
En sann historia, eller snarare historier, är om östtrålare som i regel fick "motorproblem" lagom till stora manövrar drog igång, liggandes utanför territorialvattengränsen. Några timmar efter att manövern avslutats fick dom tappra maskinisterna igång sina motorer... :)

Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning? :P

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 23057
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 05 jan 2006 20:08

Sarvi skrev:Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning? :P
Sven, rör inte mina ömma tår, kajladdnigarna är rätt så ovanliga här :cry: :wink:

TIR-bilar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5045
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 05 jan 2006 20:11

Simon_HBG skrev: - Att ryssarna under kalla kriget ska ha byggt stora motorvägar som slutar i tomma intet vid finska gränsen.. Något som faktiskt inte hade förvånat mig :)
Har hört en modiferad variant - kalhyggen i form av breda gator från finsk/sovjetiska gränsen till finsk/svenska gränsen.

MVH

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2500
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Re: Stridsvagnen

Inlägg av J.K Nilsson » 05 jan 2006 21:49

alexcykel skrev:Jag har inte hört den om stridsvagnen tidigare, däremot en liknande historia om viggen. Det skall finnas ett läge 3 på motorn, då tömmer den sina 7 kubik bränsle på lika många minuter...
Efterbrännkammaren på fpl 37 är indelad i tre zoner. Zon tre är den zon där man tar ut max värmeffekt ur EBK. Och pumpen till EBK har en kapacitet på 1000 liter i minuten.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4671
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Psilander » 05 jan 2006 22:44

Stridspluggarna satt även i robotbåtar och patrullbåtar.
Myten kommer nog från jagarna som faktiskt hade varvtalsbegränsingar(som de flesta av FMs motorer) i fred, främsnt för att spara dem, och spara soppa. Vill minnas att en Ögd jagare med "fredspropeller" gick i max 35knop och draack max 350l dbro/min, medan man kunde skrämma upp den i 42knop och drack den 640L dbro/min och hade stridspropeller. HAr läst och hört det av både erfarna maskinare och på nätet.

Sedan var det väl så att man aldrig lyckats mäta maxfarten på en Viggen, dvs den accelerarde fortfarande när soppan tog slut.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1994
Blev medlem: 20 jul 2005 22:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 05 jan 2006 23:22

När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4671
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Psilander » 06 jan 2006 00:01

Andreas K skrev:När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas
Det är faktiskt sant, landsvägsbanorna var en väl utbyggd organisation, och finns till viss del kvar än idag. Det finns säkert nån som kan berätta mer.

Användarvisningsbild
Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 610
Blev medlem: 16 maj 2002 22:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 06 jan 2006 00:28

Andreas K skrev:När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas
Definitivt sant! Landsvägsflygplatserna i Sverige är många till antalet :) Finns många exempel i hela Sverige även om jag inte jag kan nämna något exempel i Jönköpingsområdet där du kommer från.. Kan någon här ge ett exempel från det området ?

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: 24 aug 2005 08:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 06 jan 2006 00:40

Inte från Jönköping men här är ett bildexempel:
Klargöring på vägbas
Bild
Edit: Länk, http://www.flygvapennytt.mil.se/photo.p ... =5244&oid=

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5241
Blev medlem: 18 okt 2004 08:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 06 jan 2006 01:17

En kompis till mig hade en kompis...
...som åkte Transsibiriska järnvägen nån gång runt 1980. I värsta ödemarken mitt i natten stannade tåget och det kom ombord stridsmunderade ryssar, uppenbarligen som del av en övning. En soldat satt några minuter i svenskarnas kupé, och när han skulle vidare nickade han och sade "tja då, grabbar" på brytningsfri svenska.

Min kompis blir mycket förargad när man uttrycker tvivel över sanningshalten i det inträffade.

/ Probstner