Jag tror att broar fortfarande byggs med sprängkammare.KA skrev: Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.
Skrönor och historier från det kalla kriget
-
- Medlem
Re: Förberedd destruktion
-
- Medlem
Re: Förberedd destruktion
Har för mig att dom beslöt att sluta med det med tanke på "den eviga freden"Per Andersson skrev:Jag tror att broar fortfarande byggs med sprängkammare.KA skrev: Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.
/CvD
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Luno nämner en skröna i tråden om ryska lastbilar med orange tak:

Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning?
En sann historia, eller snarare historier, är om östtrålare som i regel fick "motorproblem" lagom till stora manövrar drog igång, liggandes utanför territorialvattengränsen. Några timmar efter att manövern avslutats fick dom tappra maskinisterna igång sina motorer...Luno skrev:Jag har många gånger hört berättelser att under kallakriget så fanns det civila ryska lastbilar som hade hyttaket målat orange i Sverige. Orsaken ska ha varit att dom skulle bli lättare att hitta på satellitbilderna när dom stod vid olika skyddsobjekt och vet man hur lång lastbilen är så är det inte svårt att räkna ut hur stort skyddsobjekt är. Många av lastbilarna ska även ha använt Polska skyltar.

Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning?

-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Sven, rör inte mina ömma tår, kajladdnigarna är rätt så ovanliga härSarvi skrev:Hans, har du fortfarande inte fått spränga någon kajladdning?

TIR-bilar.
MVH
Hans
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Stridsvagnen
Efterbrännkammaren på fpl 37 är indelad i tre zoner. Zon tre är den zon där man tar ut max värmeffekt ur EBK. Och pumpen till EBK har en kapacitet på 1000 liter i minuten.alexcykel skrev:Jag har inte hört den om stridsvagnen tidigare, däremot en liknande historia om viggen. Det skall finnas ett läge 3 på motorn, då tömmer den sina 7 kubik bränsle på lika många minuter...
J.K Nilsson
-
- Medlem
Stridspluggarna satt även i robotbåtar och patrullbåtar.
Myten kommer nog från jagarna som faktiskt hade varvtalsbegränsingar(som de flesta av FMs motorer) i fred, främsnt för att spara dem, och spara soppa. Vill minnas att en Ögd jagare med "fredspropeller" gick i max 35knop och draack max 350l dbro/min, medan man kunde skrämma upp den i 42knop och drack den 640L dbro/min och hade stridspropeller. HAr läst och hört det av både erfarna maskinare och på nätet.
Sedan var det väl så att man aldrig lyckats mäta maxfarten på en Viggen, dvs den accelerarde fortfarande när soppan tog slut.
Myten kommer nog från jagarna som faktiskt hade varvtalsbegränsingar(som de flesta av FMs motorer) i fred, främsnt för att spara dem, och spara soppa. Vill minnas att en Ögd jagare med "fredspropeller" gick i max 35knop och draack max 350l dbro/min, medan man kunde skrämma upp den i 42knop och drack den 640L dbro/min och hade stridspropeller. HAr läst och hört det av både erfarna maskinare och på nätet.
Sedan var det väl så att man aldrig lyckats mäta maxfarten på en Viggen, dvs den accelerarde fortfarande när soppan tog slut.
-
- Medlem
När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas
Mvh Andreas
-
- Medlem
Det är faktiskt sant, landsvägsbanorna var en väl utbyggd organisation, och finns till viss del kvar än idag. Det finns säkert nån som kan berätta mer.Andreas K skrev:När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas
-
- Medlem
Definitivt sant! Landsvägsflygplatserna i Sverige är många till antaletAndreas K skrev:När jag var liten (på 80-talet) så sade min pappa att motorvägarna( kan ha varit riksvägar) var extra breda för att de skulle användas som startbanor för våra flygplan om ryssen kom, jag har aldrig fått veta om han bara skojade eller menade allvar. Kan det finnas någon som helst sanning i detta?
Mvh Andreas

-
- Medlem
Inte från Jönköping men här är ett bildexempel:
Klargöring på vägbas
Edit: Länk, http://www.flygvapennytt.mil.se/photo.p ... =5244&oid=
Klargöring på vägbas

Edit: Länk, http://www.flygvapennytt.mil.se/photo.p ... =5244&oid=
-
- Medlem
En kompis till mig hade en kompis...
...som åkte Transsibiriska järnvägen nån gång runt 1980. I värsta ödemarken mitt i natten stannade tåget och det kom ombord stridsmunderade ryssar, uppenbarligen som del av en övning. En soldat satt några minuter i svenskarnas kupé, och när han skulle vidare nickade han och sade "tja då, grabbar" på brytningsfri svenska.
Min kompis blir mycket förargad när man uttrycker tvivel över sanningshalten i det inträffade.
/ Probstner
...som åkte Transsibiriska järnvägen nån gång runt 1980. I värsta ödemarken mitt i natten stannade tåget och det kom ombord stridsmunderade ryssar, uppenbarligen som del av en övning. En soldat satt några minuter i svenskarnas kupé, och när han skulle vidare nickade han och sade "tja då, grabbar" på brytningsfri svenska.
Min kompis blir mycket förargad när man uttrycker tvivel över sanningshalten i det inträffade.
/ Probstner