Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 26 juni 2006, 12:14

Ja, det där kände jag till sen förut, tänkte mer om det fanns någon sanning bakom skrönorna om att vissa förband förväntas sluta existera efter x sekunder, som kanonmat, och att man då på nåt sätt skulle vara hårdare än kompisen som förväntas överleva i x gånger 1.5 sekunder :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Försvunnet svenskt fartyg

Inlägg av varjag » 26 juni 2006, 12:24

Den här har jag bara hört......vet ej hur mycket sanning det finns i den...alltnog; Ett svenskt handelsfartyg
vars namn jag ej erinrar mig - försvann - i Östersjön omkring 1948 - och spårlöst. Jag t r o r att 's/s X' - var
på resa till - eller från Finland. Ett par,tre år senare - rapporterade en svensk sjöman som seglat i 's/s X' att han
sett ett ryskt fartyg i polsk hamn som sade sig han, 'vara beredd svära på - att det var 's/s X' - fast
ommålad i ryska färger. Behöver jag tillägga att av besättningen - har ingen heller hörts av.....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvunnet svenskt fartyg

Inlägg av Hans » 27 juni 2006, 11:39

varjag skrev:Den här har jag bara hört......vet ej hur mycket sanning det finns i den...alltnog; Ett svenskt handelsfartyg
vars namn jag ej erinrar mig - försvann - i Östersjön omkring 1948 - och spårlöst. Jag t r o r att 's/s X' - var
på resa till - eller från Finland. Ett par,tre år senare - rapporterade en svensk sjöman som seglat i 's/s X' att han
sett ett ryskt fartyg i polsk hamn som sade sig han, 'vara beredd svära på - att det var 's/s X' - fast
ommålad i ryska färger. Behöver jag tillägga att av besättningen - har ingen heller hörts av.....Varjag
Det fanns väl ett antal båtar som försvann när de var i östra delarna av östersjön - där vare sig båt eller besättning någonsin hördes av. Men det var väl mest fiskebåtar? Det verkar en aning fräckt t.o.m. för bolschevikerna att recykla ett kapat fartyg men man vet aldrig.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 juni 2006, 11:57

Absolut! Det var därför jag satte frågetecken för historien....vad beträffar fiskebåtar - så var där ett par,tre
stycken vad jag erinrar mig - som också försvann spårlöst och där 'ryssarna' misstänktes. Sovjets uppförande -
eller rättare brist på...... - var i klass med de värsta ligister, vad Östersjön beträffade...antagligen
därför som TASS döpte den till 'Fredens Hav'........Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 juni 2006, 13:22

varjag skrev:Sovjets uppförande -
eller rättare brist på...... - var i klass med de värsta ligister, vad Östersjön beträffade...antagligen
därför som TASS döpte den till 'Fredens Hav'........Varjag
Och att sovjeterna dessutom började försöka få Östersjön till kärnvapenfri zon - de enda kärnvapnen som fanns där var sovjetiska :roll:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 juni 2006, 13:42

Hans skrev:
varjag skrev:Sovjets uppförande -
eller rättare brist på...... - var i klass med de värsta ligister, vad Östersjön beträffade...antagligen
därför som TASS döpte den till 'Fredens Hav'........Varjag
Och att sovjeterna dessutom började försöka få Östersjön till kärnvapenfri zon - de enda kärnvapnen som fanns där var sovjetiska :roll:

MVH

Hans
'Pax Sovietica' - eller fred på m i n a villkor...... :roll:

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Försvunnet svenskt fartyg

Inlägg av tryggve » 27 juni 2006, 13:50

Hans skrev: Det fanns väl ett antal båtar som försvann när de var i östra delarna av östersjön - där vare sig båt eller besättning någonsin hördes av. Men det var väl mest fiskebåtar? Det verkar en aning fräckt t.o.m. för bolschevikerna att recykla ett kapat fartyg men man vet aldrig.

MVH

Hans
Många försvinnanden i Östersjön under tiden fram till 1949/50 torde väl bero på oröjda minor?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Försvunnet svenskt fartyg

Inlägg av varjag » 27 juni 2006, 14:12

tryggve skrev:
Hans skrev: Det fanns väl ett antal båtar som försvann när de var i östra delarna av östersjön - där vare sig båt eller besättning någonsin hördes av. Men det var väl mest fiskebåtar? Det verkar en aning fräckt t.o.m. för bolschevikerna att recykla ett kapat fartyg men man vet aldrig.

MVH

Hans
Många försvinnanden i Östersjön under tiden fram till 1949/50 torde väl bero på oröjda minor?
Drivande minor - ja några, men små fiskebåtar från Gotland - går inte lätt på sådana. De stora minfälten i
Östersjön fanns i söder och i Finska Viken - mellan Gotland och Balticum var det för djupt för minkrig...Varjag

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 14 juli 2006, 10:54

Hans skrev: Följande exempel är helt taget ur luften och bara för att illustrera vad jag menar.

En infanteribrigad under fördrörjningstid mot två pansarskytteregementen i småbruten terräng kan räkna med 4% förluster (därav 25% stupade, 25% svårt skadade och 50% lätt skadade) under ett dygns strider.
Finns det några sådana "officiella" siffor / beräkningar som inte är hemligstämplade? På ett lite perverst sätt är det ändå intressant.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 juli 2006, 11:02

Rickard skrev:
Hans skrev: Följande exempel är helt taget ur luften och bara för att illustrera vad jag menar.

En infanteribrigad under fördrörjningstid mot två pansarskytteregementen i småbruten terräng kan räkna med 4% förluster (därav 25% stupade, 25% svårt skadade och 50% lätt skadade) under ett dygns strider.
Finns det några sådana "officiella" siffor / beräkningar som inte är hemligstämplade? På ett lite perverst sätt är det ändå intressant.
Nu kommer jag inte ihåg i vilket reglemente det stod men nog måste det finnas äldre exemplar där hemligstämpeln är släppt. MD 650 kanske har mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 juli 2006, 23:54

Hans skrev:
Nu kommer jag inte ihåg i vilket reglemente det stod men nog måste det finnas äldre exemplar där hemligstämpeln är släppt. MD 650 kanske har mer?

MVH

Hans
Om jag inte missminner mig så var det i AH 3.
:)

Användarvisningsbild
KjelleB
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2004, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av KjelleB » 23 juli 2006, 01:31

När jag läser alla inläggen om skrönor, slår det mig att en liten en har missats!!

Någon gång på 70-talet påstod en bekant av yngre årgång att berghangaren på F18/Tullinge byggts med ett ända syfte; att härbägera Sveriges, i hemlighet utvecklade, kärnstridsspetsar (ok, han kallade det "atomrobotar"!). Detta skulle ha sagts i förtroende av en bekants far som var yrkesofficer på flottiljen.... Minnet säger att det nämndes ett bestämt antal, och att dom hade målangivelser skrivna på robotkroppen... *asg*

/Kjelle

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 23 juli 2006, 14:03

Belisarius skrev:Hmm...har hört att ex. Volvos 240-serie var anpassad till diverse krav från FM. Till exempel lastförmåga och innerutrymmen i bagaget (m. fällt säte) i 245. Kan det vara riktigt?
Jag har hört en variant (eller fortsättning), nämligen att "alla" civila Volvo 240s skulle haft mobiliseringsorder (eller vad det korrekt heter?) under 80-talet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 23 juli 2006, 14:07

Wooster skrev:
Belisarius skrev:Hmm...har hört att ex. Volvos 240-serie var anpassad till diverse krav från FM. Till exempel lastförmåga och innerutrymmen i bagaget (m. fällt säte) i 245. Kan det vara riktigt?
Jag har hört en variant (eller fortsättning), nämligen att "alla" civila Volvo 240s skulle haft mobiliseringsorder (eller vad det korrekt heter?) under 80-talet.
Många, dock inte alla civila bilar (i synnerhet kombi-varianter), var krigsplacerade. Det var ingen skröna.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 23 juli 2006, 17:31

MD650 skrev:
Hans skrev:
Nu kommer jag inte ihåg i vilket reglemente det stod men nog måste det finnas äldre exemplar där hemligstämpeln är släppt. MD 650 kanske har mer?
Om jag inte missminner mig så var det i AH 3.
Vet du om den (AH3) finns tillgänglig någonstans, möjligtvis på webben?

Skriv svar