Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 19 juni 2006, 10:41

Andreas #1 skrev:
cocteau skrev: Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
Hmm stämmer detta verkligen? De flesta piloter jag har hört från flottan tyckar att Super Hornet suger och tycker att Tomcaten var mycket bättre ("Hornets by Mandate, Tomcats by Choice"). Känns ju förvånande att Viggen skulle vara så pass överlägsen.
F-14 Tomcats stod för 110-140 nedskjutningar i Iran-Irakkriget 1980-88. Det var det överlägset bästa jaktplanet på båda sidor. Det är byggt ffa för att möta Sovjetiskt marinflyg, men det klarade sig mycket bra i dogfights med Mig-21:or och även Mirage F-1.
Så att de inte skulle ha en chans mot Viggenplan är nog ärligt talat rent strunt. AIM-54 är ett enormt kraftigt system. Problemet med F-14A var väl främst motorerna, men det årgärnades på de amerikanska Tomcats genom modifiering.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 19 juni 2006, 12:55

Bulldog skrev:
cocteau skrev:
USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet.
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startar :lol:
Jo det stämmer. Ett hangar fartyg måste göra fart för att katapulterna ska orka att kasta iväg ett så stort plan som en tomcat

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 juni 2006, 14:43

tryggve skrev:Så att de inte skulle ha en chans mot Viggenplan är nog ärligt talat rent strunt. AIM-54 är ett enormt kraftigt system. Problemet med F-14A var väl främst motorerna, men det årgärnades på de amerikanska Tomcats genom modifiering.
Det må vara hur det vill med verklighetshalten i skrönan. Men jag försökte bara skriva den som jag fick den berättad.

Det var underförstått att jaktviggen var i princip det bästa jaktplan som fanns, att sky flash var den bästa robot som fanns (speciellt den svenska som såklart var styggt förbättrad av ericsson och saab) och att så klart dom svenska piloterna var oändligtmycket bättre än Tom Cruise och hans polare, som då ansågs vara representativa för amerikanska flottans piloter..

Men tonen av ironi i det ovanstående stycket försöker jag spegla den "air" som skrönan berättades i. Det speglar alltså inte min syn på svenskt flygvapen under 80-talet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 19 juni 2006, 14:55

cocteau skrev:
Det må vara hur det vill med verklighetshalten i skrönan. Men jag försökte bara skriva den som jag fick den berättad.

Det var underförstått att jaktviggen var i princip det bästa jaktplan som fanns, att sky flash var den bästa robot som fanns (speciellt den svenska som såklart var styggt förbättrad av ericsson och saab) och att så klart dom svenska piloterna var oändligtmycket bättre än Tom Cruise och hans polare, som då ansågs vara representativa för amerikanska flottans piloter..

Men tonen av ironi i det ovanstående stycket försöker jag spegla den "air" som skrönan berättades i. Det speglar alltså inte min syn på svenskt flygvapen under 80-talet.
Jovisst, och som skröna är den mycket bra! :-) Jag svarade ju mer på en direkt fråga från Andreas i mitt inlägg om Tomcat.
Men att Tomcat skulle vara "värdelöst" mot allt annat än otympliga bombplan är en rätt vanlig grej man ser.
Den här boken har jag rekomenderat ett antal ggr, men det skadar väl inte igen...
http://www.acig.org/pg1/content.php
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Språkskröna

Inlägg av Matsan » 19 juni 2006, 16:01

Eftersom tråden levt upp igen passar jag på att dela med mig av en skröna jag hörde på Kulturfredag för ett par månader sedan på temat svenskspråkiga Sovjetiska infiltratörer.

Vår nationalsång skall enligt skrönan egentligen ha tre verser men den tredje är det inga normala svenskar som någonsin sjunger och alltså är det ingen som kan texten i den tredje versen heller. Ett trick för att avslöja sovjetiska infiltratörer är följaktligen att fråga efter texten till tredje versen i Du gamla du fria, kan vederbörande texten är det bara att skjuta honom på fläcken.

En rolig skröna tycker jag...

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Språkskröna

Inlägg av cocteau » 19 juni 2006, 17:58

Matsan skrev:Eftersom tråden levt upp igen passar jag på att dela med mig av en skröna jag hörde på Kulturfredag för ett par månader sedan på temat svenskspråkiga Sovjetiska infiltratörer.

Vår nationalsång skall enligt skrönan egentligen ha tre verser men den tredje är det inga normala svenskar som någonsin sjunger och alltså är det ingen som kan texten i den tredje versen heller. Ett trick för att avslöja sovjetiska infiltratörer är följaktligen att fråga efter texten till tredje versen i Du gamla du fria, kan vederbörande texten är det bara att skjuta honom på fläcken.

En rolig skröna tycker jag...
Tjedje versen... ja visst:
"Jag städes vill tjäna mitt... *duckar*

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 18:00

"Jag städes vill tjäna mitt... *duckar*
:lol:
kan du hela versen eller? Jag har aldrig ens hört talas om en tredje vers...

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 19 juni 2006, 18:18

Wikipediade lite och hittade följande:
Originaltexten av Richard Dybeck:
1
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
/:Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.:/

2
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och förblir vad du var.
/: Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.:/
Louise Åhlens tillägg från 1910
3
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
/:din fana, högt den bragderika bära.:/

4
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
/: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.:/

Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla%2C_du_fria

Hade inte koll på att vers 3 och 4 var tillägg dock. Lite annan ton i dom verserna.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 19 juni 2006, 18:21

Andreas K skrev:
"Jag städes vill tjäna mitt... *duckar*
:lol:
kan du hela versen eller? Jag har aldrig ens hört talas om en tredje vers...
1
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
/:Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.:/

2
Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och förblir vad du var.
/: Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.:/

3
Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
/:din fana, högt den bragderika bära.:/

4
Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
/: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.:/
/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Språkskröna

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 19:35

Jag ger mig inte in och kommenterar F 14's duglighet då tråden omedelbums kommer att skickas till träsket (militärtöntarnas hörna) :lol: Men Tryggve har rätt :wink:

Hursomhelst tror jag att nationalsångsskrönan har utrikiskt ursprung - jag har hört den men då gällde den alla verser i:

Allons enfants de la Patrie
Le jour de gloire est arrivé !
Contre nous de la tyrannie
L'étendard sanglant est levé
Entendez-vous dans nos campagnes
Mugir ces féroces soldats?
Ils viennent jusque dans vos bras.
Égorger vos fils, vos compagnes!

Aux armes citoyens
Formez vos bataillons
Marchons, marchons
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons

Que veut cette horde d'esclaves
De traîtres, de rois conjurés?
Pour qui ces ignobles entraves
Ces fers dès longtemps préparés?
Français, pour nous, ah! quel outrage
Quels transports il doit exciter?
C'est nous qu'on ose méditer
De rendre à l'antique esclavage!

Quoi ces cohortes étrangères!
Feraient la loi dans nos foyers!
Quoi! ces phalanges mercenaires
Terrasseraient nos fils guerriers!
Grand Dieu! par des mains enchaînées
Nos fronts sous le joug se ploieraient
De vils despotes deviendraient
Les maîtres des destinées.

Tremblez, tyrans et vous perfides
L'opprobre de tous les partis
Tremblez! vos projets parricides
Vont enfin recevoir leurs prix!
Tout est soldat pour vous combattre
S'ils tombent, nos jeunes héros
La France en produit de nouveaux,
Contre vous tout prêts à se battre.

Français, en guerriers magnanimes
Portez ou retenez vos coups!
Épargnez ces tristes victimes
À regret s'armant contre nous
Mais ces despotes sanguinaires
Mais ces complices de Bouillé
Tous ces tigres qui, sans pitié
Déchirent le sein de leur mère!

Nous entrerons dans la carrière
Quand nos aînés n'y seront plus
Nous y trouverons leur poussière
Et la trace de leurs vertus
Bien moins jaloux de leur survivre
Que de partager leur cercueil
Nous aurons le sublime orgueil
De les venger ou de les suivre!

Amour sacré de la Patrie
Conduis, soutiens nos bras vengeurs
Liberté, Liberté chérie
Combats avec tes défenseurs!
Sous nos drapeaux, que la victoire
Accoure à tes mâles accents
Que tes ennemis expirants
Voient ton triomphe et notre gloire!


Bien à vous

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 19 juni 2006, 19:38

Skall vi vara petiga så är det du gamla du friska.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 juni 2006, 20:07

Åter till ämnet!
:)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 22 juni 2006, 13:40

cocteau skrev:Tänkte att det var dags och liva upp den här tråden med en tvättäkta kallakrigetskröna.

Nu skriver jag skrönan som jag fick den berättad. Så eventuella sakfel hör så att säga till den. :)

USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet. Och en sån struntsak som gränsen mellan Sverige och Norge hindrade inte
jänkarna från att flyga sin CAP på rätt avstånd. Detta ledde till upprepade kränkningar av Sveriges luftrum som fick jagas bort av incidentberedskapen.

Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
I vilket fall som helst ska det gått så långt att Sverige lämnade in en protest till både Norge och USA med att dom skulle skjuta ner nästa flygplan som kränkte
Svenskt luftrum. Det som då hände var att Norge tvingade USA att flytta Nimitz ut till havs så att deras reglementsenliga CAP inte skulle ta dom in över Sverige

Nån som hört denna fantastiska skröna?
Jaa och saningen är inte sååå långt ifrån verkligheten, bara orsaken..
Fritt från minnet:

USN övade i Norge och klarade inte av att flyga lågt(dvs under 300 meter om jag minns amerikansk doktrin rätt) och samtidigt navigera i ett så smalt land som Norge.
Konsekvensen var att dom drumlade in på svenskt område ideligen och när det började bli många klagomål från Svenskarna så skämdes Jänkarna och Norrmännen så de avbröt övningen och gick till havs.

Att Sverige skulle behöva hota med nedskjutningar eller att Viggen var så våldsamt överlägsen är tillagt i efterskott.
Jag har något svagt minne av att Norrmännen var ganska nöjda med att få slå Jänkarna på fingrarna också..
Något i stil med "Ok vi flyger F-5A inte F-18 men vi vet i alla fall var vi flyger"


Mvh
/John T.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 26 juni 2006, 11:09

I kategorin lumparskrönor under kalla kriget var ju alla de som tävlade i hur kort förväntad livslängd de skulle ha i händelse av krig, i stil med "Äh vad är väl det, jag är stationerad i Haparanda och när ryssen kommer så är det bra om vi överlever i 1.4 sekunder"

Finns det faktiskt nån som beräknat sånt här sjukt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 juni 2006, 11:48

Det finns det - men hela resonemanget i stil med "Pansarskyttesoldater har en medelivslängd på x sekunder" är helt befängt - om man inte precicerar scenariot exakt och pratar om hur många procent förluster ett förband får inom en viss tid.

Det fanns skattningar på hur stora procentsiffror en viss typ av förband skulle kunna räkna med att få i strid mot en viss motståndare i viss terängtyp inom en viss tid. Dessa för att kunna optimera sjukvårdsresurser och beräkna förbandens uthållighet.

Följande exempel är helt taget ur luften och bara för att illustrera vad jag menar.

En infanteribrigad under fördrörjningstid mot två pansarskytteregementen i småbruten terräng kan räkna med 4% förluster (därav 25% stupade, 25% svårt skadade och 50% lätt skadade) under ett dygns strider.

MVH

Hans

Skriv svar