Skrönor och historier från det kalla kriget
Tror att det är en skröna. Har nämligen hört motsvarande berättelse fast då med helikopterljud på en fet stereo i en trädgård och vietnamesiska flyktingar.Björn Mikael skrev:Här kommer en (sann?) skröna som ska ha inträffat i Hässleholm någon gång i början av 90-talet. En grupp värnpliktiga från P2 har varit ute på skjutövning och är på väg tillbaka till regementet. Transporten sker med lastbil genom staden och på trottoaren kommer en grupp med nyligen anlända Jugoslavienflyktingar gående. När lastbilen passerar drar en av de värnpliktiga iväg ett magasin lösplugg mot dem, med självklar och omedelbar panik som följd...
Det som är tråkigt är just att det inte nästan aldrig går att motbevisa någon av de tusentals "tokiga-saker-min-kompis-kompis-var-med-om-i-lumpen", eftersom det sällan ingår exakt plats/personer/datum. Ofta finns det nog en kärna av sanning men som har korrigerats (förbättrats) en smula genom åren.Andreas K skrev:Ja, det låter ju helt otroligt, men å andra sidan så vet man ju aldrig, sanningen överträffar sagan...
Själv tycker jag detta är en mycket intressant och spännande tråd, fast jag själv hellre läser om skrönor i stil med "Sverige hade hemliga lager med kärnvapen" än vanliga standardlumpenhistorier om "värnpliktig körde för fort och krockade med överstens fru" osv ..
med vänlig hälsning,
Rickard
-
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
- Ort: Konungariket Sverige
Jugoslavienflyktingar var väl inte frekventa 1987??Björn Mikael skrev:Mja det var ju det delikata problemet att bevisa exakt vem som skjutit..Samtliga som varit närvarande på lastbilsflaket höll nämligen käften, så tyvärr så klarade sig den skyldige. Blev ett sju helsikes liv dock..
Edit: Detta inträffade 1987, inte 1993.
-
- Medlem
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
- Ort: Konungariket Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
- Ort: Valhalla
Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
Gustavsvik, som ligger strax norr om Härnösand, var nog den tänkta platsen för basen i Norrland skulle jag troSarvi skrev:Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
/CvD
Tänkte att det var dags och liva upp den här tråden med en tvättäkta kallakrigetskröna.
Nu skriver jag skrönan som jag fick den berättad. Så eventuella sakfel hör så att säga till den.
USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet. Och en sån struntsak som gränsen mellan Sverige och Norge hindrade inte
jänkarna från att flyga sin CAP på rätt avstånd. Detta ledde till upprepade kränkningar av Sveriges luftrum som fick jagas bort av incidentberedskapen.
Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
I vilket fall som helst ska det gått så långt att Sverige lämnade in en protest till både Norge och USA med att dom skulle skjuta ner nästa flygplan som kränkte
Svenskt luftrum. Det som då hände var att Norge tvingade USA att flytta Nimitz ut till havs så att deras reglementsenliga CAP inte skulle ta dom in över Sverige
Nån som hört denna fantastiska skröna?
Nu skriver jag skrönan som jag fick den berättad. Så eventuella sakfel hör så att säga till den.
USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet. Och en sån struntsak som gränsen mellan Sverige och Norge hindrade inte
jänkarna från att flyga sin CAP på rätt avstånd. Detta ledde till upprepade kränkningar av Sveriges luftrum som fick jagas bort av incidentberedskapen.
Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
I vilket fall som helst ska det gått så långt att Sverige lämnade in en protest till både Norge och USA med att dom skulle skjuta ner nästa flygplan som kränkte
Svenskt luftrum. Det som då hände var att Norge tvingade USA att flytta Nimitz ut till havs så att deras reglementsenliga CAP inte skulle ta dom in över Sverige
Nån som hört denna fantastiska skröna?
Bra skröna!
Nej jag har inte hört denna skröna men den bär alla goda kännemärken för en tvättäkta skröna.
Jag var med i flygvapenföreningarnas riksförbund i slutet på 80- talet början på 90- talet. Då florerade mängder av skrönor varav de flesta har återberättats i denna tråd.
Jag var med i flygvapenföreningarnas riksförbund i slutet på 80- talet början på 90- talet. Då florerade mängder av skrönor varav de flesta har återberättats i denna tråd.
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startarcocteau skrev:
USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet.
- Andreas #1
- Medlem
- Inlägg: 839
- Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
- Ort: Göteborg
Hmm stämmer detta verkligen? De flesta piloter jag har hört från flottan tyckar att Super Hornet suger och tycker att Tomcaten var mycket bättre ("Hornets by Mandate, Tomcats by Choice"). Känns ju förvånande att Viggen skulle vara så pass överlägsen.cocteau skrev: Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
Det är väl det som gör det till en skröna?!Bulldog skrev:
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startar