Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 1 mars 2006, 12:59

Låter ju helt sinnessjukt. Sinnesjukt, men mycket möjligt, det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om det var sant. Jag misstänker att den värnpliktige blev ''tjänstebefriad'' kort efteråt. :wink:
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 1 mars 2006, 14:06

Björn Mikael skrev:Här kommer en (sann?) skröna som ska ha inträffat i Hässleholm någon gång i början av 90-talet. En grupp värnpliktiga från P2 har varit ute på skjutövning och är på väg tillbaka till regementet. Transporten sker med lastbil genom staden och på trottoaren kommer en grupp med nyligen anlända Jugoslavienflyktingar gående. När lastbilen passerar drar en av de värnpliktiga iväg ett magasin lösplugg mot dem, med självklar och omedelbar panik som följd...
Tror att det är en skröna. Har nämligen hört motsvarande berättelse fast då med helikopterljud på en fet stereo i en trädgård och vietnamesiska flyktingar.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 1 mars 2006, 14:24

Ja, det låter ju helt otroligt, men å andra sidan så vet man ju aldrig, sanningen överträffar sagan... :)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 1 mars 2006, 14:41

Andreas K skrev:Ja, det låter ju helt otroligt, men å andra sidan så vet man ju aldrig, sanningen överträffar sagan... :)
Det som är tråkigt är just att det inte nästan aldrig går att motbevisa någon av de tusentals "tokiga-saker-min-kompis-kompis-var-med-om-i-lumpen", eftersom det sällan ingår exakt plats/personer/datum. Ofta finns det nog en kärna av sanning men som har korrigerats (förbättrats) en smula genom åren.

Själv tycker jag detta är en mycket intressant och spännande tråd, fast jag själv hellre läser om skrönor i stil med "Sverige hade hemliga lager med kärnvapen" än vanliga standardlumpenhistorier om "värnpliktig körde för fort och krockade med överstens fru" osv .. :D

med vänlig hälsning,
Rickard

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 2 mars 2006, 12:54

Mja det var ju det delikata problemet att bevisa exakt vem som skjutit..Samtliga som varit närvarande på lastbilsflaket höll nämligen käften, så tyvärr så klarade sig den skyldige. Blev ett sju helsikes liv dock..

Edit: Detta inträffade 1987, inte 1993.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 mars 2006, 12:57

Björn Mikael skrev:Mja det var ju det delikata problemet att bevisa exakt vem som skjutit..Samtliga som varit närvarande på lastbilsflaket höll nämligen käften, så tyvärr så klarade sig den skyldige. Blev ett sju helsikes liv dock..

Edit: Detta inträffade 1987, inte 1993.
Jugoslavienflyktingar var väl inte frekventa 1987??
:)

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 2 mars 2006, 15:37

Nepp stämmer bra, hörde mig för lite angående det här då det verkade ganska osannolikt. Tyvärr så verkar det faktiskt stämma, det var dock en grupp "utlänningar" som blev offer, om de var flyktingar eller inte var det ingen som hann fråga..

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Inlägg av Maskirovka » 16 april 2006, 02:33

Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 16 april 2006, 09:16

Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 16 april 2006, 12:48

Sarvi skrev:
Maskirovka skrev:Hur var det med ubåtsbaser i berg? Jag har också hört talas om att det ska finnas sådana (b.la utanför Sundvall) men den ända marinbasen under ett berg jag vet om är Muskö. Finns det fler eller är det också en skön skröna?
Det planerades för fler marina berganläggningar (en i Norrland - det kanske var Sundsvall - och en på Västkusten), men eftersom det var så ohemult dyrt så byggdes bara Muskö.
Gustavsvik, som ligger strax norr om Härnösand, var nog den tänkta platsen för basen i Norrland skulle jag tro

/CvD

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 18 juni 2006, 19:03

Tänkte att det var dags och liva upp den här tråden med en tvättäkta kallakrigetskröna.

Nu skriver jag skrönan som jag fick den berättad. Så eventuella sakfel hör så att säga till den. :)

USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet. Och en sån struntsak som gränsen mellan Sverige och Norge hindrade inte
jänkarna från att flyga sin CAP på rätt avstånd. Detta ledde till upprepade kränkningar av Sveriges luftrum som fick jagas bort av incidentberedskapen.

Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
I vilket fall som helst ska det gått så långt att Sverige lämnade in en protest till både Norge och USA med att dom skulle skjuta ner nästa flygplan som kränkte
Svenskt luftrum. Det som då hände var att Norge tvingade USA att flytta Nimitz ut till havs så att deras reglementsenliga CAP inte skulle ta dom in över Sverige

Nån som hört denna fantastiska skröna?

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Bra skröna!

Inlägg av alexcykel » 19 juni 2006, 09:36

Nej jag har inte hört denna skröna men den bär alla goda kännemärken för en tvättäkta skröna.
Jag var med i flygvapenföreningarnas riksförbund i slutet på 80- talet början på 90- talet. Då florerade mängder av skrönor varav de flesta har återberättats i denna tråd.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 19 juni 2006, 10:08

cocteau skrev:
USS Nimitz låg i Trondheimsfjorden pga nån NATO-övning på 80-talet.
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startar :lol:

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 19 juni 2006, 10:33

cocteau skrev: Efterssom att dom amerikanska F14 planen bara är till för att skjuta ner Sovjetiska bombflygplan så hade dom ingen chans mot dom Svenska viggenplanen.
Hmm stämmer detta verkligen? De flesta piloter jag har hört från flottan tyckar att Super Hornet suger och tycker att Tomcaten var mycket bättre ("Hornets by Mandate, Tomcats by Choice"). Känns ju förvånande att Viggen skulle vara så pass överlägsen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 juni 2006, 10:35

Bulldog skrev:
Går det att starta från ett hangarfartyg som ligger still? Måste inte fartyget köra mot vinden med plattan i mattan? Eller är Trondheimsfjorden stor nog att köra hangarfartyg i 30 knop? Och vad är det för väjningsregler? När jag tog skepparexamen var det inte så mkt tal om hangarfartyg men jag kan tänka mig att hon har svårt att manövrera samtidigt som flygplan startar :lol:
Det är väl det som gör det till en skröna?!
:)

Skriv svar