Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Ha ha!

Inlägg av CvD » 5 januari 2006, 13:21

alexcykel skrev:Den om flygbasernas längd har jag hört förut. I den tappningen var det lockhead starfighter som inte kunde landa på våra korta banor.

Historien om plastmagasinen har jag också hört men blev glatt påmind då jag hade glömt den.

Här kommer en till.

Vid något tillfälle flög ett Natoplan olovligt över Skåne, ett Viggen skickades upp, kom nästan ifatt och lyckades identifiera det som en SR 71 Blackbird. Några dagar senare kom ett vykort med en hälsning och gratulationer från flygbasen i England där de var stationerade.
viewtopic.php?t=20616&highlight=sr71+blackbird

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Bra historia

Inlägg av alexcykel » 5 januari 2006, 13:35

Kanske var det provflygarens berättelse som genom åren förbättrades i muntlig tradition, kul!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 januari 2006, 13:42

hur var det med de trimamde stridsvagnarna då? sant eller falskt?

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Stridsvagnen

Inlägg av alexcykel » 5 januari 2006, 13:49

Jag har inte hört den om stridsvagnen tidigare, däremot en liknande historia om viggen. Det skall finnas ett läge 3 på motorn, då tömmer den sina 7 kubik bränsle på lika många minuter...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 14:02

Hur var det med kustartilleriets båtar, där vill jag minnas att vissa verkligen var plomberade (mot att uppnå maxfart) i syfte att spara motorerna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2006, 14:25

Hans skrev:Hur var det med kustartilleriets båtar, där vill jag minnas att vissa verkligen var plomberade (mot att uppnå maxfart) i syfte att spara motorerna.

MVH

Hans
De flesta fordon har haft någon form av spärr/varvtalsregulator. Ex. bv 202/206.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2006, 14:26

hangatyr skrev:hur var det med de trimamde stridsvagnarna då? sant eller falskt?
Hur menar du?
:)

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 5 januari 2006, 14:31

hangatyr skrev:hur var det med de trimade stridsvagnarna då? sant eller falskt?
Menar du det där med att stridsvagnarna har en spärr som gör att dom inte går att köra fullt ut i fredstid, en spärr som man tar bort i krigstid ? Skulle tro att det faktiskt är sant :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2006, 14:33

Simon_HBG skrev:
hangatyr skrev:hur var det med de trimade stridsvagnarna då? sant eller falskt?
Menar du det där med att stridsvagnarna har en spärr som gör att dom inte går att köra fullt ut i fredstid, en spärr som man tar bort i krigstid ? Skulle tro att det faktiskt är sant :)
Det stämmer! Sedan är frågan om det rörde sig om en "fredspärr" eller inte. Effekten av att ta bort spärren är att motorn slits otroligt mycket.
:)

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 5 januari 2006, 14:42

Varför är det alltid på fester man hör sådana här skrönor? Brukar alltid vara en överförfriskad yrkesmilitär som berättar helt fantastiska historier :D Skulle tro att det är lite halvsanningar i mycket av det, men att de överdrivs en del..

Två skrönor som ännu inte kommit upp här:

- Att ryssarna under kalla kriget ska ha byggt stora motorvägar som slutar i tomma intet vid finska gränsen.. Något som faktiskt inte hade förvånat mig :)

- Att det ska ha funnits plomberade förråd med NATO-materiel i Sverige.. Något som hade förvånat mig.

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Förberedd destruktion

Inlägg av alexcykel » 5 januari 2006, 14:54

Den om natoförråden var ny för mig, antagligen behövdes inte det då ammunitionen natoanpassades redan på 60-talet.

Den om motorvägarna har jag hört i en annan version, att det fanns järnvägar(!) som slutade vid gränsen.

Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av KA » 5 januari 2006, 15:00

alexcykel skrev:Den om natoförråden var ny för mig, antagligen behövdes inte det då ammunitionen natoanpassades redan på 60-talet.

Den om motorvägarna har jag hört i en annan version, att det fanns järnvägar(!) som slutade vid gränsen.

Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Att man förberedde vägarna med vägtrummor för att foenkla sprängning stämmer, liknande gjordes på hamnkajer, landningsbanor broar mm.

AK4 hade natostandard på sin ammunition, men många system hade inte det ( tex HB 77A).

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av Simon_HBG » 5 januari 2006, 15:01

alexcykel skrev:Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Den har jag också hört! Och jag tror faktiskt också på det.. Tror också det står något om det i ett "sprängreglemente" som jag läst... Iaf så ingår det i ingenjörtruppernas uppgifter att genom sprängning och blockering av hamnar, vägar, broar, etc, försvåra fi's rörelsefrihet.
Senast redigerad av 2 Simon_HBG, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av MD650 » 5 januari 2006, 15:07

Simon_HBG skrev:
alexcykel skrev:Här kommer en till: en reservofficer vid K4 berättade att det finns särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Den har jag också hört! Och jag tror faktiskt också på det.. Tror också det står något om det i ett "sprängreglemente" som jag läst...
Det är ingen skröna utan fakta. 10 km in från svensk-finska gränsen låg eldtillståndet för att utlösa förberedda väg och bro sprängningar på hemvärnsgruppchefsnivå.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2006, 15:08

Simon_HBG skrev:Varför är det alltid på fester man hör sådana här skrönor? Brukar alltid vara en överförfriskad yrkesmilitär som berättar helt fantastiska historier :.
Förmodligen officerare med dåligt självförtroende som måste skryta och överdriva...
:)

Skriv svar