Skrönor och historier från det kalla kriget

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 01 feb 2006 08:48

Jajamen: flygvapnet hade brandbomb m/58 och armén hade eldspruta m/41. Fanns antagligen något mer brandstridsmedel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30503
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 01 feb 2006 09:31

Dessutom för att öva soldaterna mot brandstridsmedel fanns alunat och kresol som blandades med bensin så man fick napalm. Skojiga brandövningar med en napalmindränkt brinnande gransristunnel som soldaterna fick krypa igenom. Andra övningar där de fick träna åtgärder då de fått napalm på sig. Men vi övade aldrig i Armén att göra egna brandladdningar att använda mot den lede fi - brännflaskor (Mototovcoctails) undantaget.

MVH

Hans

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 09 apr 2002 10:10

Inlägg av Stefan » 01 feb 2006 10:17

Per Andersson skrev:
Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.

Hoppas då att det finns färdiga planer på att i samband med krigslarm omedelibums besätta dem alllihopa (inkl alla längre raka vägsträckor) med försvarsstyrkor. De är ju som hittade för fientliga landsättningar mha transportplan... Ryssarna har säkert transportplan med korta landningssträckor.
Landande flygplan är visserligen sårbara för ett par uppställda kulsprutor som brassar på, men dessa kulsprutor MÅSTE vara där i full beredskap...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 01 feb 2006 10:35

Hemvärnet hade i regel som uppgift att skydda krigsflygfält - inklusive bemanna värnkanoner där sådana fanns. Men tanken var väl att flygvapnet skulle göra en eller annan insats mot osportsliga påfund som luftlandsättningar och inte bara sitta på mässen och klaga på vädret... ;)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Skjöljning medelst MTB

Inlägg av varjag » 01 feb 2006 12:37

I flottan fanns en gammal skröna från 'Grönsåpans tid'. Då tvätten sommartid företogs nere vid
sjön....En motortorpedbåt transiterade Göta Kanal - givetvis på krypmotorerna (Ford V-8:or = 7 knop)
I ngn sjö i Östergötland där kvinnor idogt gned tvättkläderna mot sina tvättbräden - sägs fartygschefens
tålamod ha trutit när han beordrade huvudmotorerna startade! (vilket redan på tomgång var = 18 knop).
Hans kommentar...'tvätta ni kärringar - jag skall skjölja!....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025
Inlägg: 30503
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Skjöljning medelst MTB

Inlägg av Hans » 01 feb 2006 12:56

Vilket påminner mig om någon liknande historia från stockholms skärgård (?) och femtiotalet (?) i samband med ett brittiskt (?) örlogsbesök. Där båten, av modell större, tröttnar på att krypa fram och drar på gasen. Kostnaden för statsverket blev avsevärd då ett antal bryggor och fiskebodar krossades av svallvågen. Har båtmaffian mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 01 feb 2006 13:28

@Hans
Sann historia. Det var vid drottning Elizabeths II besök i Stockholm 8 juni 1956. om jag minns rätt så var det inte hastigheten i sig som var det kritiska, utan att bogsvallet från HMY Britannia tillsammans med eskorterande örlogsfartyg tack vare interferensfenomen förstärktes kraftigt. Då man inte kunde ändra hastighet och inbördes positioner utan vidare resulterade detta i en våg av förstörda bryggor längs med majestätets väg genom skärgården. Gick ett inslag om det på tv här för några veckor sedan.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 sep 2003 17:27
Ort: Stockholm

Re: Skjöljning medelst MTB

Inlägg av Henke » 01 feb 2006 13:50

varjag skrev:I flottan fanns en gammal skröna från 'Grönsåpans tid'. Då tvätten sommartid företogs nere vid
sjön....En motortorpedbåt transiterade Göta Kanal - givetvis på krypmotorerna (Ford V-8:or = 7 knop)
I ngn sjö i Östergötland där kvinnor idogt gned tvättkläderna mot sina tvättbräden - sägs fartygschefens
tålamod ha trutit när han beordrade huvudmotorerna startade! (vilket redan på tomgång var = 18 knop).
Hans kommentar...'tvätta ni kärringar - jag skall skjölja!....Varjag
Intressant - denna historia har jag hört av min far som lumpade på jagare. Då var det en jagare som stod för sköljningen någonstans i Sthlms södra skärgård.

Henrik

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mar 2005 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 01 feb 2006 14:14

Tror att ni ska ta en titt i Attack till sjöss, där nämns både varjags händelse och Sarvis.

http://www.marinlitteratur.se/index2.htm

/CvD

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 aug 2005 07:34
Ort: Sverige

Gödsling medelst Ubåt.

Inlägg av Otto Gaz » 01 feb 2006 20:23

Apropå Varjags historia finns en liknande från ubåtsvapnet. En icke namngiven ubåtsman hade under
en lång tid pratat om att gräsmattan vid hans skärgårdsstuga växte dåligt.

Under passage förbi stugan passade man då på att tömma "bajstanken", och skickade
sedan ett vykort: "Vi har gödslat, så nu kan du kalka!".

Ytterligare varianter på begäran... :-)

/Otto

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 aug 2005 07:34
Ort: Sverige

Re: Skjöljning medelst MTB

Inlägg av Otto Gaz » 01 feb 2006 20:27

Hans skrev:Vilket påminner mig om någon liknande historia från stockholms skärgård (?) och femtiotalet (?) i samband med ett brittiskt (?) örlogsbesök. Där båten, av modell större, tröttnar på att krypa fram och drar på gasen. Kostnaden för statsverket blev avsevärd då ett antal bryggor och fiskebodar krossades av svallvågen. Har båtmaffian mer?

MVH

Hans
En MTBdivision lär ha skickat upp en gubbe i eka på en kobbe när de passerade lite för nära i hög fart.
Gubbens båt blev tändstickor, och han skickade ett mycket ilsket brev.
Flottan skickade ersättning för båten samt ett helrör renat som kompensation.
Efter ett tag kom ett svarsbrev, där det stod något i stil med att "Ni får gärna köra förbi igen!".

/Otto

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 01 feb 2006 20:39

Sarvi skrev:Hemvärnet hade i regel som uppgift att skydda krigsflygfält - inklusive bemanna värnkanoner där sådana fanns. Men tanken var väl att flygvapnet skulle göra en eller annan insats mot osportsliga påfund som luftlandsättningar och inte bara sitta på mässen och klaga på vädret... ;)
JAG HÖRDE DET DÄR SISTA. Mutter, mutter sk-tväder. Lågt till tak och ingen sikt. :?

Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 01 feb 2006 23:59

J.K Nilsson skrev: [Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.

J.K Nilsson
Vid hemvärnslarm var det väl 2 h.
:)

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 nov 2005 16:15
Ort: Gävle

FVRF

Inlägg av alexcykel » 02 feb 2006 08:54

Jag vill påminna om flygvapenföreningarnas roll, förutom huvuduppgiften att sköta den optiska luftbevakningen så fanns det de som var placerade på krigsflygbas i syfte att bevaka och iordningställa inför flygdivisionernas ankomst.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 02 feb 2006 09:36

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev: [Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.

J.K Nilsson
Vid hemvärnslarm var det väl 2 h.
:)
Inte när jag enrollerades en gång i histrorien. :)

J.K Nilsson