Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 februari 2006, 08:48

Jajamen: flygvapnet hade brandbomb m/58 och armén hade eldspruta m/41. Fanns antagligen något mer brandstridsmedel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 09:31

Dessutom för att öva soldaterna mot brandstridsmedel fanns alunat och kresol som blandades med bensin så man fick napalm. Skojiga brandövningar med en napalmindränkt brinnande gransristunnel som soldaterna fick krypa igenom. Andra övningar där de fick träna åtgärder då de fått napalm på sig. Men vi övade aldrig i Armén att göra egna brandladdningar att använda mot den lede fi - brännflaskor (Mototovcoctails) undantaget.

MVH

Hans

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 februari 2006, 10:17

Per Andersson skrev:
Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.

Hoppas då att det finns färdiga planer på att i samband med krigslarm omedelibums besätta dem alllihopa (inkl alla längre raka vägsträckor) med försvarsstyrkor. De är ju som hittade för fientliga landsättningar mha transportplan... Ryssarna har säkert transportplan med korta landningssträckor.
Landande flygplan är visserligen sårbara för ett par uppställda kulsprutor som brassar på, men dessa kulsprutor MÅSTE vara där i full beredskap...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 februari 2006, 10:35

Hemvärnet hade i regel som uppgift att skydda krigsflygfält - inklusive bemanna värnkanoner där sådana fanns. Men tanken var väl att flygvapnet skulle göra en eller annan insats mot osportsliga påfund som luftlandsättningar och inte bara sitta på mässen och klaga på vädret... ;)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Skjöljning medelst MTB

Inlägg av varjag » 1 februari 2006, 12:37

I flottan fanns en gammal skröna från 'Grönsåpans tid'. Då tvätten sommartid företogs nere vid
sjön....En motortorpedbåt transiterade Göta Kanal - givetvis på krypmotorerna (Ford V-8:or = 7 knop)
I ngn sjö i Östergötland där kvinnor idogt gned tvättkläderna mot sina tvättbräden - sägs fartygschefens
tålamod ha trutit när han beordrade huvudmotorerna startade! (vilket redan på tomgång var = 18 knop).
Hans kommentar...'tvätta ni kärringar - jag skall skjölja!....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skjöljning medelst MTB

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 12:56

Vilket påminner mig om någon liknande historia från stockholms skärgård (?) och femtiotalet (?) i samband med ett brittiskt (?) örlogsbesök. Där båten, av modell större, tröttnar på att krypa fram och drar på gasen. Kostnaden för statsverket blev avsevärd då ett antal bryggor och fiskebodar krossades av svallvågen. Har båtmaffian mer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 1 februari 2006, 13:28

@Hans
Sann historia. Det var vid drottning Elizabeths II besök i Stockholm 8 juni 1956. om jag minns rätt så var det inte hastigheten i sig som var det kritiska, utan att bogsvallet från HMY Britannia tillsammans med eskorterande örlogsfartyg tack vare interferensfenomen förstärktes kraftigt. Då man inte kunde ändra hastighet och inbördes positioner utan vidare resulterade detta i en våg av förstörda bryggor längs med majestätets väg genom skärgården. Gick ett inslag om det på tv här för några veckor sedan.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Re: Skjöljning medelst MTB

Inlägg av Henke » 1 februari 2006, 13:50

varjag skrev:I flottan fanns en gammal skröna från 'Grönsåpans tid'. Då tvätten sommartid företogs nere vid
sjön....En motortorpedbåt transiterade Göta Kanal - givetvis på krypmotorerna (Ford V-8:or = 7 knop)
I ngn sjö i Östergötland där kvinnor idogt gned tvättkläderna mot sina tvättbräden - sägs fartygschefens
tålamod ha trutit när han beordrade huvudmotorerna startade! (vilket redan på tomgång var = 18 knop).
Hans kommentar...'tvätta ni kärringar - jag skall skjölja!....Varjag
Intressant - denna historia har jag hört av min far som lumpade på jagare. Då var det en jagare som stod för sköljningen någonstans i Sthlms södra skärgård.

Henrik

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 1 februari 2006, 14:14

Tror att ni ska ta en titt i Attack till sjöss, där nämns både varjags händelse och Sarvis.

http://www.marinlitteratur.se/index2.htm

/CvD

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Gödsling medelst Ubåt.

Inlägg av Otto Gaz » 1 februari 2006, 20:23

Apropå Varjags historia finns en liknande från ubåtsvapnet. En icke namngiven ubåtsman hade under
en lång tid pratat om att gräsmattan vid hans skärgårdsstuga växte dåligt.

Under passage förbi stugan passade man då på att tömma "bajstanken", och skickade
sedan ett vykort: "Vi har gödslat, så nu kan du kalka!".

Ytterligare varianter på begäran... :-)

/Otto

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Re: Skjöljning medelst MTB

Inlägg av Otto Gaz » 1 februari 2006, 20:27

Hans skrev:Vilket påminner mig om någon liknande historia från stockholms skärgård (?) och femtiotalet (?) i samband med ett brittiskt (?) örlogsbesök. Där båten, av modell större, tröttnar på att krypa fram och drar på gasen. Kostnaden för statsverket blev avsevärd då ett antal bryggor och fiskebodar krossades av svallvågen. Har båtmaffian mer?

MVH

Hans
En MTBdivision lär ha skickat upp en gubbe i eka på en kobbe när de passerade lite för nära i hög fart.
Gubbens båt blev tändstickor, och han skickade ett mycket ilsket brev.
Flottan skickade ersättning för båten samt ett helrör renat som kompensation.
Efter ett tag kom ett svarsbrev, där det stod något i stil med att "Ni får gärna köra förbi igen!".

/Otto

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 1 februari 2006, 20:39

Sarvi skrev:Hemvärnet hade i regel som uppgift att skydda krigsflygfält - inklusive bemanna värnkanoner där sådana fanns. Men tanken var väl att flygvapnet skulle göra en eller annan insats mot osportsliga påfund som luftlandsättningar och inte bara sitta på mässen och klaga på vädret... ;)
JAG HÖRDE DET DÄR SISTA. Mutter, mutter sk-tväder. Lågt till tak och ingen sikt. :?

Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 februari 2006, 23:59

J.K Nilsson skrev: [Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.

J.K Nilsson
Vid hemvärnslarm var det väl 2 h.
:)

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

FVRF

Inlägg av alexcykel » 2 februari 2006, 08:54

Jag vill påminna om flygvapenföreningarnas roll, förutom huvuduppgiften att sköta den optiska luftbevakningen så fanns det de som var placerade på krigsflygbas i syfte att bevaka och iordningställa inför flygdivisionernas ankomst.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 2 februari 2006, 09:36

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev: [Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.

J.K Nilsson
Vid hemvärnslarm var det väl 2 h.
:)
Inte när jag enrollerades en gång i histrorien. :)

J.K Nilsson

Skriv svar