Skrönor och historier från det kalla kriget
-
- Medlem
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Dessutom för att öva soldaterna mot brandstridsmedel fanns alunat och kresol som blandades med bensin så man fick napalm. Skojiga brandövningar med en napalmindränkt brinnande gransristunnel som soldaterna fick krypa igenom. Andra övningar där de fick träna åtgärder då de fått napalm på sig. Men vi övade aldrig i Armén att göra egna brandladdningar att använda mot den lede fi - brännflaskor (Mototovcoctails) undantaget.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Per Andersson skrev:Poängen med vägbaserna var väl inte att de var hemliga, utan att de var så jämrans många att det alltid skulle finnas en tillräcklig banstump tillgänglig.Ansan skrev: Borde inte vara allt för svårt för spioner att hitta: vägen blir dubbelt så bred och helt platt i 2 km dessutom ser man asfalterade ytor stora som 4 busshållplatser i båda ändarna.
Hoppas då att det finns färdiga planer på att i samband med krigslarm omedelibums besätta dem alllihopa (inkl alla längre raka vägsträckor) med försvarsstyrkor. De är ju som hittade för fientliga landsättningar mha transportplan... Ryssarna har säkert transportplan med korta landningssträckor.
Landande flygplan är visserligen sårbara för ett par uppställda kulsprutor som brassar på, men dessa kulsprutor MÅSTE vara där i full beredskap...
-
- Medlem
-
- Saknad medlem †
Skjöljning medelst MTB
I flottan fanns en gammal skröna från 'Grönsåpans tid'. Då tvätten sommartid företogs nere vid
sjön....En motortorpedbåt transiterade Göta Kanal - givetvis på krypmotorerna (Ford V-8:or = 7 knop)
I ngn sjö i Östergötland där kvinnor idogt gned tvättkläderna mot sina tvättbräden - sägs fartygschefens
tålamod ha trutit när han beordrade huvudmotorerna startade! (vilket redan på tomgång var = 18 knop).
Hans kommentar...'tvätta ni kärringar - jag skall skjölja!....Varjag
sjön....En motortorpedbåt transiterade Göta Kanal - givetvis på krypmotorerna (Ford V-8:or = 7 knop)
I ngn sjö i Östergötland där kvinnor idogt gned tvättkläderna mot sina tvättbräden - sägs fartygschefens
tålamod ha trutit när han beordrade huvudmotorerna startade! (vilket redan på tomgång var = 18 knop).
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Skjöljning medelst MTB
Vilket påminner mig om någon liknande historia från stockholms skärgård (?) och femtiotalet (?) i samband med ett brittiskt (?) örlogsbesök. Där båten, av modell större, tröttnar på att krypa fram och drar på gasen. Kostnaden för statsverket blev avsevärd då ett antal bryggor och fiskebodar krossades av svallvågen. Har båtmaffian mer?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
@Hans
Sann historia. Det var vid drottning Elizabeths II besök i Stockholm 8 juni 1956. om jag minns rätt så var det inte hastigheten i sig som var det kritiska, utan att bogsvallet från HMY Britannia tillsammans med eskorterande örlogsfartyg tack vare interferensfenomen förstärktes kraftigt. Då man inte kunde ändra hastighet och inbördes positioner utan vidare resulterade detta i en våg av förstörda bryggor längs med majestätets väg genom skärgården. Gick ett inslag om det på tv här för några veckor sedan.
Sann historia. Det var vid drottning Elizabeths II besök i Stockholm 8 juni 1956. om jag minns rätt så var det inte hastigheten i sig som var det kritiska, utan att bogsvallet från HMY Britannia tillsammans med eskorterande örlogsfartyg tack vare interferensfenomen förstärktes kraftigt. Då man inte kunde ändra hastighet och inbördes positioner utan vidare resulterade detta i en våg av förstörda bryggor längs med majestätets väg genom skärgården. Gick ett inslag om det på tv här för några veckor sedan.
-
- Medlem
Intressant - denna historia har jag hört av min far som lumpade på jagare. Då var det en jagare som stod för sköljningen någonstans i Sthlms södra skärgård.varjag skrev:I flottan fanns en gammal skröna från 'Grönsåpans tid'. Då tvätten sommartid företogs nere vid
Henrik
-
- Medlem
Tror att ni ska ta en titt i Attack till sjöss, där nämns både varjags händelse och Sarvis.
http://www.marinlitteratur.se/index2.htm
/CvD
http://www.marinlitteratur.se/index2.htm
/CvD
-
- Medlem
Gödsling medelst Ubåt.
Apropå Varjags historia finns en liknande från ubåtsvapnet. En icke namngiven ubåtsman hade under
en lång tid pratat om att gräsmattan vid hans skärgårdsstuga växte dåligt.
Under passage förbi stugan passade man då på att tömma "bajstanken", och skickade
sedan ett vykort: "Vi har gödslat, så nu kan du kalka!".
Ytterligare varianter på begäran...
/Otto
en lång tid pratat om att gräsmattan vid hans skärgårdsstuga växte dåligt.
Under passage förbi stugan passade man då på att tömma "bajstanken", och skickade
sedan ett vykort: "Vi har gödslat, så nu kan du kalka!".
Ytterligare varianter på begäran...

/Otto
-
- Medlem
En MTBdivision lär ha skickat upp en gubbe i eka på en kobbe när de passerade lite för nära i hög fart.Hans skrev:Vilket påminner mig om någon liknande historia från stockholms skärgård (?) och femtiotalet (?) i samband med ett brittiskt (?) örlogsbesök. Där båten, av modell större, tröttnar på att krypa fram och drar på gasen. Kostnaden för statsverket blev avsevärd då ett antal bryggor och fiskebodar krossades av svallvågen. Har båtmaffian mer?
MVH
Hans
Gubbens båt blev tändstickor, och han skickade ett mycket ilsket brev.
Flottan skickade ersättning för båten samt ett helrör renat som kompensation.
Efter ett tag kom ett svarsbrev, där det stod något i stil med att "Ni får gärna köra förbi igen!".
/Otto
-
- Medlem
JAG HÖRDE DET DÄR SISTA. Mutter, mutter sk-tväder. Lågt till tak och ingen sikt.Sarvi skrev:Hemvärnet hade i regel som uppgift att skydda krigsflygfält - inklusive bemanna värnkanoner där sådana fanns. Men tanken var väl att flygvapnet skulle göra en eller annan insats mot osportsliga påfund som luftlandsättningar och inte bara sitta på mässen och klaga på vädret...

Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.
J.K Nilsson
-
- Redaktör emeritus
Vid hemvärnslarm var det väl 2 h.J.K Nilsson skrev: [Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.
J.K Nilsson

-
- Medlem
FVRF
Jag vill påminna om flygvapenföreningarnas roll, förutom huvuduppgiften att sköta den optiska luftbevakningen så fanns det de som var placerade på krigsflygbas i syfte att bevaka och iordningställa inför flygdivisionernas ankomst.
-
- Medlem
Inte när jag enrollerades en gång i histrorien.MD650 skrev:Vid hemvärnslarm var det väl 2 h.J.K Nilsson skrev: [Skulle komma till hemvärnets roll. Det är ingen slump att de hade mobtider på 24 h vid hemvärnslarm. Det är denna tid som blir lite kritiskt och att markhotet inte var så högt när bas 60 byggdes. Senare vid bas 90 var det betydligt "varmare" att komma ut till bas.
J.K Nilsson

J.K Nilsson