Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av alexcykel » 4 januari 2006, 09:36

Jag tycker att det vore underhållande om forumet delade med sig av sina kalla krigsskrönor.

Jag bjuder på den första.

När jag gjorde min lärarpraktik hade jag en handledare i historia som återgav följande personliga erfarenhet.
När han gjorde en särskild övning för värnpliktiga befäl på 60-talet med sitt kustartilleriförband i närheten av Helsingborg, fick de i uppdrag att ta ut koordinaterna för ett mål som man skulle skjuta på i Helsingör. Målet skulle ligga på en sådan plats att ingen människa eller egendom skulle komma till skada. Samtidigt skulle det tydligt framgå var skotten tagit. Valet föll till sist på ett område med några fotbollsplaner. Syftet med den planerade eldgivningen var enligt officerarna att under stormaktskrigets inledningsskede skulle Sverige låtsas agera neutralt och besvara överflygningar av Natoplan med "fientlig" eldgivning. Vid den här rekognoceringen deltog endast kompanichefen och värnpliktiga KB till vilka han hörde.

Vi kan väl spara på källkritiken i denna tråd, men berätta gärna om du hört samma historia fast i en annan tappning.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 januari 2006, 15:18

?

Skulle ett KA-förband skjuta på plan? Hursomhelst så skulle det inte varit den första gången svenska armén "bluff-puffat" på allierade flygetyg.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 4 januari 2006, 15:55

Belisarius skrev:?

Skulle ett KA-förband skjuta på plan? Hursomhelst så skulle det inte varit den första gången svenska armén "bluff-puffat" på allierade flygetyg.

Tja, för dels hade ju KA eget luftvärn och dels var det en del av Marinen, inte Armen.
Fast det verkade som att dom skulle skjuta med sjömålskanonerna, vilket inte var luftvärnspjäser 8O

Har för mig att KA-batterierna längs Öresund hade förutbestämda mål att beskjuta i Danmark, exvis järnvägsstationen i Helsingör, under VK2.

/CvD

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Förtydligande

Inlägg av alexcykel » 5 januari 2006, 09:12

Syftet med eldgivningen var naturligtvis inte att skjuta på planen utan att markera sitt "missnöje" och låtsas försvara neutraliteten. När sovjet anföll oss var det naturligtvis slut på maskeraden.

Syftet med den här tråden var att få läsa lite fler skrönor. Därför kan vi väl spara på källkritiken?

När jag var med i FVRF under de sista åren av kalla kriget förekom det många sådana. Det hade varit roligt att få läsa de skrönor ni hört.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 5 januari 2006, 10:48

Den allra mest efterhängsa är väl att Sverige skulle ha ett topphemligt bergrum någonstans (Studsvik, Oskarshamn, Muskö, Boden) där alla delarna till svenska kärnvapen skulle ligga magasinerade; redo att plockas ut, sättas ihop och hängas på flygplan... Eller om det rentav var en färdig bomb, eller bara vapenplutoniumet och ritningarna.

Sen sägs det om otaliga krigsflygplatser att "banan byggdes så lång för att ta emot B-52:or". Ehuru anledningen till att de byggdes så långa är något omtvistad så kan man åtminstone utesluta B-52 ur ekvationen, eftersom planet hade interkontinental räckvidd och var byggd för att slippa utnyttja framskjutna staging och recovery bases.

Kolla också in MD650:s tråd om Svensk materiel under kalla kriget - även om det inte behandlar sägner per se, så är det sagolika mängder material det handlar om.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 5 januari 2006, 11:25

En annan skröna är att det fanns engångsmagasin i plast till AK4 ( och i vissa historier AK5) som låg färdigladdade i Mobförråden.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 januari 2006, 12:30

hur är det med de här superdupertrimmade stridsvvagnarna som skulle finnas? det var visst ngn fredstidssprint man drog ut ur motorn så skulle stridsvagnarna kunna dundra fram i 130km/h?

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Ha ha!

Inlägg av alexcykel » 5 januari 2006, 12:32

Den om flygbasernas längd har jag hört förut. I den tappningen var det lockhead starfighter som inte kunde landa på våra korta banor.

Historien om plastmagasinen har jag också hört men blev glatt påmind då jag hade glömt den.

Här kommer en till.

Vid något tillfälle flög ett Natoplan olovligt över Skåne, ett Viggen skickades upp, kom nästan ifatt och lyckades identifiera det som en SR 71 Blackbird. Några dagar senare kom ett vykort med en hälsning och gratulationer från flygbasen i England där de var stationerade.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 5 januari 2006, 12:43

KA skrev:En annan skröna är att det fanns engångsmagasin i plast till AK4 ( och i vissa historier AK5) som låg färdigladdade i Mobförråden.
Sådana vill jag påstå finns! Under min lumpartid vid S1 Enköping var vi nere i Halmstad och övade strid i bebyggelse, där fick vi bland annat en föreläsning där engångsmagasin i plast för AK5 visades upp :) Så jag har iaf hållt i ett sådant..

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 12:45

Simon_HBG skrev:
KA skrev:En annan skröna är att det fanns engångsmagasin i plast till AK4 ( och i vissa historier AK5) som låg färdigladdade i Mobförråden.
Sådana vill jag påstå finns! Under min lumpartid vid S1 Enköping var vi nere i Halmstad och övade strid i bebyggelse, där fick vi bland annat en föreläsning där engångsmagasin i plast för AK5 visades upp :) Så jag har iaf hållt i ett sådant..
Det finns plastmagasin till AK 5 (med flera vapen) men inte mig veterligen några engångsmagasin.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 5 januari 2006, 12:46

Simon_HBG skrev:
KA skrev:En annan skröna är att det fanns engångsmagasin i plast till AK4 ( och i vissa historier AK5) som låg färdigladdade i Mobförråden.
Sådana vill jag påstå finns! Under min lumpartid vid S1 Enköping var vi nere i Halmstad och övade strid i bebyggelse, där fick vi bland annat en föreläsning där engångsmagasin i plast för AK5 visades upp :) Så jag har iaf hållt i ett sådant..
Det råkade inte vara ett vanligt plastmagasin ( inget engångs) som numera används av många länder, däribland Sverige.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 5 januari 2006, 12:53

KA skrev:Det råkade inte vara ett vanligt plastmagasin ( inget engångs) som numera används av många länder, däribland Sverige.
Detta var någon gång 1997-98 och har inte så jätteklart minne av detta, dock vet jag att det var i plast och "enbart tänkt att användas i skarpt läge" ... Om magasinet var just engångsmagasin, eller om det var ett fullt funktionellt magasin minns jag inte.

Min fundering som plastingenjör är dock, varför göra ett magasin i plast som bara går att använda en gång, detta när det inte är mycket svårare/dyrare att göra ett som håller lika bra som plåtmagasinen.. :roll:

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Plastmagasin

Inlägg av alexcykel » 5 januari 2006, 13:00

Den om plastmagasinen hörde jag i samband med AK4 för första gången. Jag har även hört den om AK5.

En annan skröna är att det finns färdigbandade lådor till KSP 58.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 5 januari 2006, 13:06

Simon_HBG skrev:
KA skrev:Det råkade inte vara ett vanligt plastmagasin ( inget engångs) som numera används av många länder, däribland Sverige.
Detta var någon gång 1997-98 och har inte så jätteklart minne av detta, dock vet jag att det var i plast och "enbart tänkt att användas i skarpt läge" ... Om magasinet var just engångsmagasin, eller om det var ett fullt funktionellt magasin minns jag inte.

Min fundering som plastingenjör är dock, varför göra ett magasin i plast som bara går att använda en gång, detta när det inte är mycket svårare/dyrare att göra ett som håller lika bra som plåtmagasinen.. :roll:
Det är rätt olämpligt att fylla mobförråden med fyllda magasin som kanske är 20 år gamla när de ska användas, fjädern fungerar då rätt dåligt.
Engångsmagasinen är därför en skröna. Plastmagasin däremot har används länge av andra länder, fördelen är bla vikt, kostnad och att man lätt ser hur många patroner som är kvar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Plastmagasin

Inlägg av Hans » 5 januari 2006, 13:09

Härfinns det bilder på plastmagasinen.

MVH

Hans

Skriv svar