Halloween

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 4 november 2005, 07:56

Alla brukar klaga på Halloween: Allt från att det är komersielt amerikansk skräp, till att det skrämmer barn och gamla. Till och med motiveringen att det är hedninskt brukar användas. Läs insändar sidorna i pressen, man får sig ett gott skratt ibland. :D
Men allvarligt har inte Halloween trenden mattats av lite grann. Jag upplever inte alls att den är lika påtaglig i år som förrut. Den kanske är påväg bort.
Inte mig emot jag gillade att vara ensam om att fira denna helg.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 november 2005, 08:26


Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 4 november 2005, 16:51

sonderling skrev:Alla brukar klaga på Halloween: Allt från att det är komersielt amerikansk skräp, till att det skrämmer barn och gamla. Till och med motiveringen att det är hedninskt brukar användas. Läs insändar sidorna i pressen, man får sig ett gott skratt ibland. :D
Men allvarligt har inte Halloween trenden mattats av lite grann. Jag upplever inte alls att den är lika påtaglig i år som förrut. Den kanske är påväg bort.
Inte mig emot jag gillade att vara ensam om att fira denna helg.

Sonderling
Ibland frestar det att vända på begreppen.

Från att ha varit en nordamerikansk tradition (inte bara i USA) har det även blivit svenskt kommersiellt skräp.
(?)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 7 november 2005, 01:47

Undrar just om samma människor som klagar på de påknackande barnen även stör sig på de påknackande påskkärringarna?

Nej, jag tror det handlar om anti-amerikanism och en kulturkrock. Svenskar är inte vana vid att grannskapets barn ringer på dörren och nästintill "tränger sig på". Här är "mitt hus min borg". Ingen jäkel man inte känner ska komma innanför farstun. Så sant som det är sagt...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 november 2005, 09:18

Carolus skrev:Undrar just om samma människor som klagar på de påknackande barnen även stör sig på de påknackande påskkärringarna?

Nej, jag tror det handlar om anti-amerikanism och en kulturkrock. Svenskar är inte vana vid att grannskapets barn ringer på dörren och nästintill "tränger sig på". Här är "mitt hus min borg". Ingen jäkel man inte känner ska komma innanför farstun. Så sant som det är sagt...
Ehm, har ni inte påskkärringar i Stockholm? Eller Lucia? Barn som spökar ut sig och terroriserar folk genom att misshandla julsånger eller vill ha påskgodis i utbyte mot en papperslapp med dåligt ritad kyckling på. Det som är nytt och ovant känns såklart inte lika självklart som en sed man själv växt upp med. Fattas bara annat att Agda, 76 år, blir lite putt när ungar kommer och kräver godis på Allghelgona, och när hon inte har något hemma får hon ägg kastade mot fönstren. :roll:

Det blev väldigt tjockt med högtider helt plötsligt - Halloween, alla helgons, eid el fitr och Gustav II Adolf. Bara att välja och vraka...

Skriv svar