Återlämnande av Karelen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Återlämnande av Karelen

Inlägg av Fältmarskalken » 27 oktober 2005, 14:15

Hittade en sida där man tar upp frågan om återlämnandet av Karelen till Finland. Tydligen så togs frågan upp i början av 90-talet och Jeltsin ska då ha öppnat dörren för ett återlämnande. Men efter vad jag förstår så var saken utagerad enligt Jeltsin i slutet av 90-talet. Hur går debatten i Finland och Ryssland idag? Skulle det vara möjligt?

http://virtual.finland.fi/netcomm/news/ ... SAID=25907

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 27 oktober 2005, 16:30

Tror inte att det finns något intresse överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 27 oktober 2005, 17:02

Den finska organisationen Pro Karelia arbetar för ett återbördande av de aktuella områdena. Jag är dock osäker på vilket stöd organisationen har bland Finlands befolkning - de penningsummor som skulle krävas för att rusta upp det nedgånga området till finsk standard är enorma. Och eftersom jag antar att etnisk rensning inte är på menyn, så kan man undra hur man ska förfara med den ryska befolkningen i området?

Putin är absolut inte intresserad av dylika separistiska tendenser - ett Karelen som avgår till Finland skulle ur den ryska ledningens perspektiv skapa ett farligt prejudikat.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 27 oktober 2005, 18:07

Vad tycker karelerna själva?
Eftersom Finland är så mycket rikare än Ryssland ligger det nära till hands att lokalbefolkningen vill byta. Utom den ryska minoriteten möjligtvis.

Jag håller med om att ett frisläppande av Karelen skulle orsaka rejäla problem för Putin på andra fronter. Däremot håller jag inte odelat med om det ekonomiska argumentet. Finland kan mycket väl vara intresserat av att få en ökad hemmamarknad, en buffert mot Ryssland och så vidare. Även om maskinparken är föråldrad, har regionen stora naturtillgångar än idag.
Med tanke på hur det gått för det enade Tyskland är det dock tveksamt om Finland vill ha en landsända som lever på socialbidrag... så jag säger väl varken bu eller bä. 8)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 27 oktober 2005, 18:14

Löwe skrev:Vad tycker karelerna själva?
Eftersom Finland är så mycket rikare än Ryssland ligger det nära till hands att lokalbefolkningen vill byta. Utom den ryska minoriteten möjligtvis.
Den finska-karelska befolkningen flydde och/eller fördrevs nästan helt från området när det tillföll Sovjetunionen. Den nuvarande befolkningen i ryska Karelen består nästan helt av inflyttade ryssar samt diverse etniska minoriteter som flyttade(s) till området från andra delar av dåvarande Sovjetunionen. Så den nuvarande befolkningens ståndpunkt är inte nödvändigtvis pro-finsk, även om jag inte känner till några opinionsundersökningar i frågan.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 oktober 2005, 18:15

Löwe skrev:Vad tycker karelerna själva?
Eftersom Finland är så mycket rikare än Ryssland ligger det nära till hands att lokalbefolkningen vill byta. Utom den ryska minoriteten möjligtvis.
Snarare vad den ryska majoriteten tycker, tror inte att man automatiskt ska säga att människor i Karelen skulle välja Finland för att det är ett rikare land. Deras land är Ryssland på gott och ont. Detta tror jag inte är något unikt för ryssar, det ska rätt mycket till innan man flyttar till ett annat ladnd.

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 27 oktober 2005, 18:25

Martin Lundvall skrev:Snarare vad den ryska majoriteten tycker, tror inte att man automatiskt ska säga att människor i Karelen skulle välja Finland för att det är ett rikare land. Deras land är Ryssland på gott och ont. Detta tror jag inte är något unikt för ryssar, det ska rätt mycket till innan man flyttar till ett annat land.
Ja det är sant. Men fattigdom finns det ju gott om i öst. Väldigt gott.

Något vi som arbetar inom slaktbranschen märker.
Många polacker och balter är jätteglada att de kan få halva vår lön... men det kanske är en annan diskussion.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 29 oktober 2005, 15:12

Jag tror att det finns ung.10-12% karelare-finnar kvar i Karelen.

Min farmor och mormor är båda från Viborg, och båda är inte så himla entusiastiska om att återförena landet. Dom båda flydde först 1939 och flyttade tillbaka 1942 och flydde igen 1944.
Jag tror att inte att nån av dem vill mera rita om gränserna, det är inte värt det för dem.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 30 oktober 2005, 05:27

Jag tror att man skall först se på Estlands och Lettlands konflikt med Ryssland om de områden som de har tvingats avstå från. Dessa länder har en grundinställning att man vill få tillbaka sina områden vilket Ryssland motsätter sig. Jag tror inte att Finland, som saknar samma stöd bland befolkningen för en återbördning, kommer att förekomma dem. Först efter ett eventuellt överlämnande i Baltikum tror jag därför att debatten om Karelens status kommer att bli riktigt aktuell i finländsk politik.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 30 oktober 2005, 18:44

Finsk-kareliska frågan är väl mest historia, men karelarna kan beskrivas ha viss national-separatistiska mål.

Åtminstone brukar den inte belysas nämvärt, jämför Konstantin Zamyatin
http://www.suri.ee/papers/zamjatine.html

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 30 oktober 2005, 18:50

Sarvi skrev:Putin är absolut inte intresserad av dylika separistiska tendenser - ett Karelen som avgår till Finland ...
Han har sagt att han inte ens kommer ägna uppmärksamhet i frågan.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 31 oktober 2005, 09:56

sibiriska tigern skrev:
Sarvi skrev:Putin är absolut inte intresserad av dylika separistiska tendenser - ett Karelen som avgår till Finland ...
Han har sagt att han inte ens kommer ägna uppmärksamhet i frågan.
Dessutom tror jag att Finland Regering närmast vill ha tyst på diskusionen. Tror att alla Riksdagspartier är emot att börja förhandla med Ryssland om ett återlämnade. Det enda parti som jag kan tänka mig skulle driva frågan idag är vårt lilla nationalistiska parti, Sannfinländarna. 1,5% av rösterna och 3mandat inte mycket.

Men det finns ju många Finländare som bott i området och nu flyttar tillbaka till Karelen. Vi måste minnas att Karelen var väldigt mångkulturellt. I Viborg fanns det 3% Svenskar, 2% Tyskar och 2% Ryssar. Finland förlorade en kulturstad, en grundpelare i Finland historia 1940. Viborg är tillsammans med Karelen en viktig del av Finlands Historia.

Jag tror att det är bäst att öppet diskutera saken, men jag anser inte det så klokt att kräva några områden tillbaka.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 31 oktober 2005, 11:15

Marco skrev:
sibiriska tigern skrev:I Viborg fanns det 3% Svenskar, 2% Tyskar och 2% Ryssar. Finland förlorade en kulturstad, en grundpelare i Finland historia 1940. Viborg är tillsammans med Karelen en viktig del av Finlands Historia.
Det är ju precis som t ex Wilno och Lwów för Polens del och Breslau, Königsberg m fl städer för Tysklands del. Jag tror att den enda realistiska utvecklingen är att i ett mer integrerat Europa skapa rörelsefrihet över nuvarande nationsgränser. Då kommer det också visa sig om det finns ett reellt intresse för nuvarande generationer flyktingättlingar att återupprätta verksamheter på förfädrens stamorter eller t o m flytta dit. Att revidera historiska oförrätter genom att begå nya är nog inget som någon regering eller större politisk rörelse skulle vilja ta på sitt ansvar idag.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 31 oktober 2005, 11:23

Det finns inte en politisk chans i världen skulle avträda en millimeter territorium, även om 95% av befolkningen i Karelen önskade detta (se: Tjetjenien).

Man skall ocksa komma ihag att det inte alltid är sa enkelt att folk vill tillhöra ett "rikare" land. Se t ex pa de fd DDR-medborgarna. De var tidigare de mest välbeställda i de gamla östblocket, men tillhör nu en gigantisk kollektiv underklass i Tyskland, saväl ekonomiskt som mentalt.

Det är roligare att vara (relativt) rikast i ett fattigt land, än fattigast i ett rikt land. Ett finskt Karelen skulle inom tio innebära att alla pratar om "problemet Karelen", hur mycket skattepengar de kostar, och att de är lata och inte gör ngt själva för att förbättra sin sociala och ekonomiska situation.

/Forsberg

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 31 oktober 2005, 15:49

Det är bättre att Finland tillsammans med Ryssland förhandlar fram Visum frihet och rörelsefrihet. Integartion måste fortsätta alltså.

Det skulle vara väldigt dyrt om Finland skulle få Karelen tillbaka. Det är bättre att inte rita om gränserna. Fredligt sammarbete är bättre. Kanske kan Finländska företag satsa på Karelen?

Karelen är nu en del av Ryssland, och för mig har det ingen större betydelse till vem det hör. Vi förlorade området, men vi fick fred.

Skriv svar