Den etniska rensningen av Schlesien, Pommern och Preussen

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 25 augusti 2005, 21:20

Prknus skrev:Jag syftade snarare på att Tyskland fick förtsätta existera som stat.
Vad var alternativet? Skulle de upplösa Europas folkrikaste stat? Belägga dem med mer skulder och glömma Versaillesfredens dumhet?

Tur för segermakterna att östsidan var under kommunistiskt förtryck och västsidan blev en flumliberal stat. Annars skulle förmodligen tyskarna sagt ifrån en gång till.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2042
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 25 augusti 2005, 21:22

Dûrion Annûndil skrev:Som sagt, Tyskland lät saken bero. Vem skulle tala för de tyska offren, om inte den tyska regeringen? Man valde att inte ta upp saken.
Inom Tyskland är det inte så nedtystat. Gå in i vilken större bokhandel som helst i Tyskland och du kommer hitta en sektion med böcker med titlar som "Sista dagen i Schlesien" och liknande. Inför sextioårsminnet skrevs det oerhört mycket om händelserna i tysk press.

Om man tittar på hur det officiella Tyskland har hanterat frågan så har det varierat dels över tiden och dels beroende på vilket officiellt Tyskland vi pratar om.

I DDR var det givetvis förbjudet att ens diskutera frågan efter att revolten 1953 krossades av Sovjetiska trupper.

I BRD diskuterades frågan livligt under efterkrigstiden. De fördrivna hade relativt stort politiskt inflytande genom ett antal olika organisationer, t.ex. Bund der Vertriebenen[1]. Argumentationen var väldigt lik den som används i Palestinakonflikten. I praktiken spelade det dock ingen större roll vad BRD regeringen sa och tyckte eftersom det kalla kriget satte dagordningen.

Styrkan hos BdV började klinga av vid mitten av sextiotalet och vid slutet av sextiotalet hade större delen av BRD etablissemanget helt enkelt accepterat "det nya läget på marken". Ockupationen hade varat i tjugo år och BRD var mitt uppe i "Wirtschaftswunder".

I nuläget är Tysklands intresse för att ta hand om ytterligare ett Östtyskland med eller utan vidhängande befolkning, totalt obefintligt. Der Spiegel frågade nyligen wessies vad de tyckte om tanken att återuppbygga muren och 60% (OJMR) tyckte att det var en bra ide.

Om man är intresserad av ämnet och kan läsa tyska har Wikipedia en bra artikel [2]

[1] http://de.wikipedia.org/wiki/Bund_der_Vertriebenen
[2] http://de.wikipedia.org/wiki/Vertreibung

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 25 augusti 2005, 21:29

Gutekrigaren skrev:
Rancid skrev:Ockupation är ett folkrättsligt begrepp som kortfattat innebär att en stat erövrar hela eller delar av en annan stats territorium, besätter detta och övertar statens funktioner som t ex polisiära funktioner och liknande. Men det ockuperade området är inte del av det ockuperade landets territorium och befolkningen har inte de rättigheter och skyldigheter det ockuperade landets befolkning har.
För att klargöra skall det väl vara ockuperande på två ställen i sista meningen ovan?

Mvh Petter
Ja, självklart!
Tack för rättelsen! :)

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 26 augusti 2005, 01:32

För att ta ner diskussionen på ett personligt plan, om rädslan för att egendom skall tas tillbaka. Det är inte jag som är personen utan en av mina bästa vänner.

Darian, vars far och hans släkt hade ett mkt stort hus i Lwov innan kriget, på den tiden Polskt. De är judar. De hamnade i nya Polen efter kriget. Där gick det bra för dem innan de skickades ut på sent 60-tal. Italien, o Darian flyttade senare till Sverige för att läsa på KTH.
Nåväl, efter att Ukraina blev fritt 1991 så reste Darian till Lwov för att se den stad som är hans släkts ursprung, han ville också se deras gamla hus.
Visade sig att det nu var en statlig adminstativ byggnad.
Han kommer in o presenterar sig med namn som den han är och hans syfte att se huset där hans förfäder bott.
Han pratar bl.a. ryska och polska.
Högste chefen i administrationen, gammal politruk, som han direkt får tillträde till, bjuder ut honom på "stor" middag direkt på eftermiddagen för att smörja honom.

Lång historia kort, så var det så att politruken faktiskt var rädd att Darian var där för att återkräva sin släkts gamla hus, 1991.

Förvånande att tankarna om eventuellt återtagande av hus fanns kvar fortfarande 1991 hos Ukrainsk myndighetsföreträdare..

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 26 augusti 2005, 03:33

Jag har i "modern" tid haft kontakt med flera personer som varit rädda för att Tyskar skulle komma tillbaka och kräva deras egendom. Och det är de nog med rätta eftersom just detta är en fråga som många Tyskar har drivit. Visserligen utan framgång men tanken har varit där.

Ett bra exempel är en Polack från Sclesien som jag jobbade ihop med några år i mitten av 90-talet. Hans far hade köpt en fastighet som tidigare varit Tysk, som min Polske kompis sedan hade ärvt.

Den här killen jobbade som maskinist på ett Norskt fartyg och jag var inspektör för fartyget. Han tjänade alltså grova pengar (efter Polska mått) och vi blev goda vänner.

"För säkerhets skull" som han uttryckte det sålde han sin ärvda fastighet. Så köpte han ny mark i sin hemby i Schlesien. Mark som han kollade noga att den aldrig hade varit ägd av Tyskar eller blivit konfiskerad av någon regim så långt tillbaka man kunde kolla. Där byggde han sitt nya hem.

Därför att - som han uttryckte det - man kan aldrig veta vad som händer i framtiden och han ville inte riskera att någon regimförändring skulle leda till att fastigheten överfördes till någon annan.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2042
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 26 augusti 2005, 11:14

Donkeyman skrev:Jag har i "modern" tid haft kontakt med flera personer som varit rädda för att Tyskar skulle komma tillbaka och kräva deras egendom. Och det är de nog med rätta eftersom just detta är en fråga som många Tyskar har drivit. Visserligen utan framgång men tanken har varit där.
Det har hänt lite juridiska saker som verkar göra att tyska privatpersoners rätt att återkräva egendom i Polen har stärkts sedan Polen gick med i EU. I Polen har polska privatpersoner sedan tidigare haft rätt att återkräva egendom. Denna rätt har dock inte gällt utlänningar t.ex. tyskar. I och med EU inträdet så måste Polen följa EU lag t.ex. så får man inte diskriminera unionsmedborgare vilket innebär att tyskar skall ha precis samma rättigheter som polacker. Jag tror att nuläget är att frågan behandlas någonstans inom det europeiska domstolsväsendet. Polackerna brukar kontra med att de i så fall vill ha ersättning för den förstörelse som tyska trupper orsakade under kriget vilket gör att tyska regeringen föredrar att det inte händer så mycket på den här fronten. Tyska stadskassan skulle i nuläget inte uppskatta att behöva betala X miljarder euro.

http://www.dw-world.de/dw/article/0,156 ... 38,00.html

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 26 augusti 2005, 11:57

Hur fungerar preskeptionstiden i sådana här fall?

Skriv svar