Ondskans arv dök upp i Ukraina

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Ondskans arv dök upp i Ukraina

Inlägg av sonderling » 25 juli 2002, 08:05

Publicerad 25 juli 2002 00:23
Dagens nyheter

Ondskans arv dök upp i Ukraina

ZJOVKVA. I två år har Volodomyr Dolganjuk studerat Guds ord i den lilla, spartanskt inredda klostercellen. Tills nyligen hade han ingen aning om vad som fanns alldeles under hans fötter: spåren av namnlös ondska.



En dag bestämde sig någon för att gräva ut källaren i det gamla 1600-talsklostret. Några ben dök upp. Och sedan några till. När katakomberna var rensade från jord och grus hade lämningarna av 225 människor hittats - och de tillhörde inte gamla anfäder, utan fäder, mödrar och syskon till dagens ukrainare, troligen offer för den sovjetiska hemliga polisens utrensningar efter andra världskriget.

Upptäckten av massgraven offentliggjordes i veckan i denna lilla stad, fem mil från polska gränsen. Bland Zjovkvas invånare gav nyheten upphov till avsmak, om än inte förvåning. I Ukraina, liksom i andra före detta sovjetrepubliker, påminns folk med jämna mellanrum om att Sovjetstatens syndakatalog ännu inte är fullskriven.

- Vi måste möta det förflutna för framtidens skull, säger Jevgen Gryniv, en människorättsaktivist som har undersökt de mänskliga kvarlevorna under klostret.

- Nu talar alla om terrorism. Det är vad detta är - terrorism mot folket. Nästan varenda plats här påminner om döden.

Skelettsamlingen under Vasilijanskijklostret är knappast den enda massgrav som upptäckts sedan Sovjetunionens fall. Men aldrig tidigare har en så omfattande massgrav hittats av en slump. Den är också en av de kusligare. Av de 225 kroppar som grävts ut är 80 barnkroppar; några av de ben som upphittats är så små att de måste tillhöra ett foster.

Vissa av kranierna har små kulhål baktill, en del av dem fortfarande svarta av krutstänk. Andra har spräckta pannben, troligen från yxhugg, eller har krossats ovanifrån, möjligen av en hammare.

Kropparna verkar ha kastats ned. Inga knappar, kammar eller skor - de klädesdetaljer som normalt inte förmultnar - finns kvar, vilket troligen innebär att kropparna begravdes nakna.

Ingen har hittills kunnat lämna information om vad som hänt. Men äldre människor i Zjovkva säger att klostret användes av NKVD, KGB:s föregångare, alldeles efter kriget. Vissa ledtrådar om när kropparna begravdes har man också funnit i kryptan, bland annat mynt som präglats 1946 och 1949.

Enligt utredare som arbetar med fallet tillhör kropparna ukrainare som avrättades av sovjetmyndigheterna under en kampanj för att "återställa lugnet" efter det att Nazi-Tyskland besegrats. Vissa av de ukrainska partisaner som hade kämpat mot tyskarna vägrade lämna in sina vapen och slogs i stället mot Sovjetväldet ända fram till 50-talet.

Nu undrar många Zjovkvabor om deras nära och kära finns bland kropparna i massgraven.

- Min bror försvann under oklara omständigheter, säger Bagdan Kondrat, en pensionerad fabriksarbetare som har tillbringat fyra år som politisk fånge i Sibirien.

- Möjligen finns han här. Jag känner mer än 40 människor som tror att deras släktingar kan finnas i massgraven.

De kanske aldrig får visshet.

En åklagare har inlett en förundersökning, men utan tandregister eller dyra DNA-tester är det mycket svårt att identifiera halvsekelgamla kroppar.

Antingen måste trovärdiga vittnen ge sig till känna, eller så måste Ryssland lämna ut den dokumentation många här tror finns. Annars kan historien om Vasilijanskijklostret förbli hemlig.

Peter Baker, Washington Post

---------------------------------------------------------------------------

Vad var det Stalin sa?: Några hundra döda är en tragedi, några tusen är statistik.

Deprimerande läsning till frukostwienerbrödet :cry:

Sonderling

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 25 juli 2002, 11:38

Var det inte Eichmann som sa det?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2002, 12:05

Nope!
När du dödar en så är det en tragedi, när du dödar miljoner så är det statistik. :|

Det var Stalin som sa det!(i alla fall i Red Alert 1) :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 25 juli 2002, 12:12

När du dödar en så är det en tragedi, när du dödar miljoner så är det statistik.

Så var det ja.

Sonderling

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 25 juli 2002, 12:59

Ganska makabert citat, fast vem var det som sa så först?

Jag har hört en SS-man uttrycka sig så (jag tror det var vid Nürnberg-rättegången) att: "Vi har dödat så många att ingen kommer kunna förstå. När du dödar en person är det en tragedi, när du dödar miljoner är det statistik"

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 25 juli 2002, 13:06

Gothmog II skrev:Ganska makabert citat, fast vem var det som sa så först?

Jag har hört en SS-man uttrycka sig så (jag tror det var vid Nürnberg-rättegången) att: "Vi har dödat så många att ingen kommer kunna förstå. När du dödar en person är det en tragedi, när du dödar miljoner är det statistik"
Jag misstänker att det är en myt att Stalin skulle ha sagt det. Varför skulle han det?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Stalin-citat

Inlägg av varjag » 25 juli 2002, 13:16

Jag tror mig minnas att Stalincitatet inte rorde sig om mord utan om
antal. Salunda;
'en manniskas dod - ar en tragedi,
'tiotusens dod - ar en statistik'

Det har aldrig tillskrivits Eichmann men pa flera stallen, Stalin.
Ett halvsekel efter karln dog ar det svaart att reda ut fakta fraan fantasi
men citatet publicerades sa tidigt som pa 60-talet.(Deutscher)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Re: Stalin-citat

Inlägg av Leonidas » 25 juli 2002, 13:30

varjag skrev:
Det har aldrig tillskrivits Eichmann men pa flera stallen, Stalin.

Men jag är säker på min sak...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 26 juli 2002, 07:43

Leonidas
Jag har bara Cynikernas Uppslagsbok som källa, och där står Stalin för citatet. Det är visserligen bara en källa, jag brukar kräva tre oberoende för att själv bli överbevisad. :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 26 juli 2002, 11:42

Jag har alltid läst att dessa ord myntates av Stalin...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 26 juli 2002, 13:03

Ok, eftersom jag efter idogt letande inte har funnit att Eichmann myntade detta uttryck så får jag ge mig.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 juli 2002, 21:50

Det citat jag "lärt" mig är "One death is a tragedy, a million is a statistic", sagt av Stalin.

/Johan

Rymdeman
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 oktober 2003, 23:32
Ort: Sverige

Inlägg av Rymdeman » 31 oktober 2003, 22:32

Mig veterligen så kommer dessa ord från Stalins mun...

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 31 oktober 2003, 23:04

Rymdeman skrev:Mig veterligen så kommer dessa ord från Stalins mun...
Det dock aldrig någon som kan ange en källa till detta citat, så det är nog påhittat.
Själv har jag för mig att jag någonstans läst att det riktiga citatet lyder som följer: "I den västerländska pressen är det så att när en människa dör i en trafikolycka, så är det en tragedi. Men när miljontals dödas i ett krig så är det bara statistik." Sagt av just Stalin, men påpassligt förvrängt av någon mindre nogaräknad.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 2 november 2003, 21:22

Stalin får min röst...

Skriv svar