Koreakriget..

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

Koreakriget..

Inlägg av Kampuchea » 23 juli 2002, 01:16

...har haft lite tankar kring koreakriget...

..öppna strider mellan å ena sidan b.la. kinesiska och nordkoreanska trupper, å andra sidan b.la. FN- och USA-trupper...i en tid då läget i världen var otroligt spänt..

..hur kunde det inte urarta till en total katastrof..?..amerikanarna hotade ju t.o.m. med kärnvapen...var det så att båda sidorna "kände" lite på varandra, och båda blev avskräckta, amerikanarna för "kommunisternas" hängivenhet och fanatism, och kineserna/nordkoreanerna för "imperialisternas" stridsduglighet och inställning??

..hur såg ryssen på konflikten? positivt? negativt? hade han tänkt blanda sig i en eventuell upptrappning?

..hur såg egentligen striderna under konflikten ut..?..var det, som vanligt, "dead from above" och tunga artilleriet som gällde från jänkarna, medan motståndaren kör på antal..?

Konstantin
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 juli 2002, 23:55
Ort: vv

Inlägg av Konstantin » 26 juli 2002, 15:10

Jag har för mig att jag har läst nån gång att General McArthur (om det var så han hette, tror det var samma general som styrde Japan flera år efter WW2) ville atombomba Kina, men att President Truman sa emot honom där. Jag tror också Ordförande Mao ska ha sagt att Kina skulle kunna överleva ett atomkrig.....

//Konstantin

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 28 juli 2002, 09:19

Har för mig att det blev ett par riktigt hårda strider på marken där amerikanernas bazookas och M24-stridsvagnar stod sig rätt slätt mot de T-34/85 de mötte.
Vidare har jag för mig att Mig-15 gjorde sitt första scenframträdande och sprakade arsle rätt bra.
Amrisarna skickade då Pershingvagnar och sakernas allmäna tillstånd stabiliserades.
Det var överlag rätt reguljärt krigande på marken som gällde i början iallafall.
US-Marines gjorde tydligen synnerligen bra ifrån sig här med.

Skriv svar