Han som drack hormoslyr

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Han som drack hormoslyr

Inlägg av Hexmaster » 9 juni 2005, 17:15

En rikskändis på 70-talet var han som drack hormoslyr för att bevisa att det var ofarligt. Vem var han? Eller var det flera stycken?

Jag har hittat åtminstone fyra namn från olika källor, visserligen med varierande trovärdighet men ingen som lyser påfallande mycket starkare än någon annan. En viktig fråga i sammanhanget är huruvida han dog i cancer eller inte, påståendet att så skedde hittade jag rentav i en riksdagsmotion.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 juni 2005, 17:29

Jag drar mig till minnes att ha hört att en chef på Banverket ska ha gjort detta, för att visa att medlet var ofarligt och att det var helt ok att använda det till att bespruta banvallar.

Men jag har bara hört det återberättas, så det kan mycket väl vara en skröna av guds nåde....

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 9 juni 2005, 17:34

Såg en artikel i någon tidning om det. Kommentaren: "Det smakar som fotogen" har dock etsat sig fast i mitt minne.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 9 juni 2005, 18:01


Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 juni 2005, 21:17

Lennart Christoffersson är idag 88 år gammal och minns debatten på 70-talet mycket väl.
Thomas Johansson: Japp, Lennart är ett namn jag sett -- han är bevisligen vid liv.

Hittade följande i Tage Danielssons "Tankar från Roten":
Jägmästare Karl-Henrik Rudelius dricker hormoslyr för att bevisa dess ofarlighet. Tidigare gjorde skogschefen Lennart Christofferson i Uddeholm detsamma i TV. Rubrik i DN: "Biskopen vill spruta."
22 aug. 75
Se där! Två namn, det förklarar en del - för även Rudelius har figurerat i källorna, liksom en namnlös "jägmästare" och "skogsvaktare". Det var den senare som, enligt en riksdagsmotion, avled i cancer; vet någon om hr Rudelius verkligen fick detta öde?

Två namn som jag är beredd att avfärda är Valfrid Paulsson, dåvarande generaldirektör på Naturvårdsverket, samt Lars Foss, VD på BT Kemi.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juni 2005, 21:20

Hexmaster skrev: ......, samt Lars Foss, VD på BT Kemi.
Kom och tänka på slogan dom körde efter "skandalen": Vi bor i trivs i Teckomatorp
:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 juni 2005, 21:29

Män som världens öden styr
dricker gärna hormoslyr -
överhetens nya njutning:
inre hormoslyrbesprutning.

Man blir märkligt glad och yr
av en sexa hormoslyr.
Skogsbolagens direktörer
steppar som revycharmörer.

Hustrun sprayar sin frisyr
med en doft av hormoslyr.
(Det kan även få en tant ljum
som erotiskt stimulantium.)

Värmlands biskop blir vampyr
som vill suga hormoslyr.
Över hela gröna stiftet
sprider sig det sköna giftet.

Skog blir papper till broschyr:
Det är gott med hormoslyr!
Sveriges alla träpatroner
dricker stora dagsransoner.

Över skogen dagen gryr.
Inget regn av hormoslyr.
Skogens ägare får hicka
(hormoslyr och sockerdricka).

Vist försynen världen styr
som fördelar hormoslyr
så den hamnar rakt i truten
på de män som sprutar ut den.

/Tage D.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 juni 2005, 01:05

I Filip Hammar, Fredrik Wikingsson: 100 höjdare - Sveriges roligaste ögonblick genom tiderna (Bonnier Fakta 2004) ägnas ett (av hundra) kapitel åt hormoslyrdrickningen (s 111-113, enligt boken på 71 plats av Sveriges roligaste ögonblick). Enligt boken är det Lars Foss, VD för BT Kemi i Teckomatorp, som dricker ett glas hormoslyr i "ett nyhetsprogram" på tv 1975. Till historien hör att Foss skall ha tränat, att företaget gick i konkurs 1976 och att Foss dog i cancer "ytterligre några år senare".

Boken är avsedd att vara rolig, men den ger som helhet absolut inget speciellt vederhäftigt intryck. Den är f ö inte särskilt rolig heller, dessutom slappt skriven och vulgär utan finess. Men till dess försvar skall sägas att den faktiskt gick fort att läsa.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 10 juni 2005, 06:14

Hexmaster skrev:
Se där! Två namn, det förklarar en del - för även Rudelius har figurerat i källorna, liksom en namnlös "jägmästare" och "skogsvaktare". Det var den senare som, enligt en riksdagsmotion, avled i cancer; vet någon om hr Rudelius verkligen fick detta öde?
När jag inte hittade Rudelius i Sveriges dödbok 1947-2003, så gjorde jag en sökning i eniro.se och där fanns han med.
Han lever alltså.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 juni 2005, 08:51

En faktoid (Hexmasters vokabulär) helt enkelt? / Probstner

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 10 juni 2005, 09:58

Probstner skrev:Enligt boken är det Lars Foss, VD för BT Kemi i Teckomatorp, som dricker ett glas hormoslyr i "ett nyhetsprogram" på tv 1975. Till historien hör att Foss skall ha tränat, att företaget gick i konkurs 1976 och att Foss dog i cancer "ytterligre några år senare"
Detta inslag såg jag i någon dokumenter på SVT för nått halvår sen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 juni 2005, 18:21

Probstner skrev:En faktoid (Hexmasters vokabulär) helt enkelt? / Probstner
Lite åt det hållet; det verkar som om minst en person vid minst ett tillfälle druckit hormoslyr i ett väldokumenterat sammanhang (Orlando får gärna höra av sig om han kommer ihåg detaljerna om det där programmet), så rent påhitt kan det väl ändå inte vara; men det verkar som om man glömt exakt vem det var, och blandat ihop aktörerna. Att någon hormoslyr-drickare skulle ha dött i cancer - som det ju hävdats även i riksdagen - motbevisas av att Christofferson, och som det verkar även Rudelius, är vid liv. Det skulle i så fall vara den verkliga faktoiden i sammanhanget - fast hur är det med Foss?

(Inte för att hormoslyr skulle vara mindre ofarligt för att det är drickbart, rätt dum demonstration, men det är ju en annan sak...)

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 10 juni 2005, 20:28

Hexmaster skrev:
Probstner skrev:En faktoid (Hexmasters vokabulär) helt enkelt? / Probstner
Lite åt det hållet; det verkar som om minst en person vid minst ett tillfälle druckit hormoslyr i ett väldokumenterat sammanhang (Orlando får gärna höra av sig om han kommer ihåg detaljerna om det där programmet), så rent påhitt kan det väl ändå inte vara; men det verkar som om man glömt exakt vem det var, och blandat ihop aktörerna. Att någon hormoslyr-drickare skulle ha dött i cancer - som det ju hävdats även i riksdagen - motbevisas av att Christofferson, och som det verkar även Rudelius, är vid liv. Det skulle i så fall vara den verkliga faktoiden i sammanhanget - fast hur är det med Foss?

(Inte för att hormoslyr skulle vara mindre ofarligt för att det är drickbart, rätt dum demonstration, men det är ju en annan sak...)
Jag tror att det var en del av detta program jag såg (ramp):

http://www.ur.se/ur/sok/frameset_web.ht ... &part=info

En anna källa till det föregående påståendet:
Doktor Gormander skrev:Historia är upprepning, hävdade Nietzsche. Jag minns hormoslyr, som förbjöds 1977 eftersom det innehåller dioxin (TCDD) som orsakar cancer. Skogsarbetarna sades bli skalliga, skogens kammar var klippta som Gyllenhammar och faunan dog.
Hormoslyr tillverkades av BT Kemi i Teckomatorp och företagets danske vd, Lars Foss, framträdde i tv och drack hormoslyr. Ett tag därefter avled han i cancer.
Hormoslyr slog aldrig igenom som måltidsdryck. Men det kanske kommer. Om Adami blir chef inom WHO.
Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/st ... 80,00.html

Hade Lars vetat det som kemisterna vid företaget visste vid den tidpunktenhade han aldrig druckit det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juni 2005, 14:21

Efter lite letande hittade jag http://www.fossfill.dk där man marknadsför en sorts syntetiskt dun, uppfunnet av en viss civilingenjör Lars Foss 1989. En förfrågan huruvida denne Lars Foss är 1) identisk med han som var chef för BT Kemi en gång i tiden samt 2) i livet renderade följande svar, här ngt. förkortat:
Lars Foss lever og har det bra. Han er 80 år og bliver 81 til september, er stadigt erhvervsaktiv, spiller golf og særdeles åndsfrisk.

Med venlig hilsen
Adam Foss
Bild

Hammar & Wikingsson samt Gormander i Aftonbladet hade alltså fel - är inte så förvånad. Eftersom Lennart Christofferson är livet, och även gamle jägmästaren Rudelius, enligt vad Göstring kom fram till, så verkar det åtminstone vara en myt att hormoslyr-drickaren dog i cancer.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 31 mars 2004, 13:00
Ort: Never Neverland

Inlägg av Orlando » 13 juni 2005, 15:11

Hexmaster skrev:Hammar & Wikingsson samt Gormander i Aftonbladet hade alltså fel - är inte så förvånad. Eftersom Lennart Christofferson är livet, och även gamle jägmästaren Rudelius, enligt vad Göstring kom fram till, så verkar det åtminstone vara en myt att hormoslyr-drickaren dog i cancer.
Hur vet du att det är samme Lars Foss?

Skriv svar