Behöver hjälp angående rymdkapplöpningen!

Skriv svar
Alezman
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 september 2004, 19:58
Ort: Borås

Behöver hjälp angående rymdkapplöpningen!

Inlägg av Alezman » 23 maj 2005, 14:44

Gjorde lite snabba sökningar och hittade inget relevant angående rymdkapplöpningen under kalla kriget..

Ska skriva ett arbete i historian angående någonting på efterkrigstiden, mer eller mindre halva klassen tog kalla kriget och annat ganska uttjatade ämnen..

Jag tyckte det skulle vara intressant och skriva om rymdkapplöpningen och dess diplomatiska efterföljder som dom hade..

Nån som har någon bra sida om detta ?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 maj 2005, 15:02

Catweb har samlade länktips inom en del områden, du kan kika in där.

http://www.catweb.nu

Så slipper du söka efter det på altavista eller nånting.
Lycka till

Stefan

Alezman
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 september 2004, 19:58
Ort: Borås

Inlägg av Alezman » 23 maj 2005, 18:57

mjo, tack för den.

Någon som har mer om själva kapplöpningen och vilka politiska konsekvenser den fick?

Vad det kosta, nyckelfigurerna osv.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 maj 2005, 08:12

Vi kan väl göra så här: Du läser in dig på ämnet, genom Nationalencyclopedin, Wikipedia, susning, kanske catweb och varför inte den här länken http://www.thespacerace.com/index.php och sen skriver du en redogörelse för vad du kommit fram till.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 maj 2005, 08:26

Finns en tråd som kanske kan vara intressant. viewtopic.php?t=7614


/Martin

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 24 maj 2005, 10:03

Denna webbplats kan kanske vara intressant: http://www.astronautix.com/

Det finns många intressanta temaartiklar, exempelvis denna:

http://www.astronautix.com/articles/whynrace.htm (Why did the Soviet Union lose the Moon Race?)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 25 maj 2005, 05:54

Dessutom så satte Amerikas Förenta Stater press på sina grannar i Norr och "tog" över massor av teknisk personal, bl.a
sådana som emigrerat ifrån 3:e riket till Kanada.
Mer om "svarta fredagen" och annat på http://www.avroland.ca/al-c102.shtml

Skriv svar