"Demokratiska Kampuchea"

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 18 juli 2002, 08:37

Ingmar skrev:Ordfront är ett oberoende förlag som är svårt att placera på vänster/höger-skala. Contra är ett uttalat borgerligt förlag.
Ehm, svårt att placera Ordfront????
Jag tycker inte alls det är nämnvärt svårt att placera ut Ordfront på en politisk skala.
Däremot håller Ordfront förlag en avsevärt högre klass på sina böcker än vad t.ex. Contra förlag gör.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 18 juli 2002, 09:01

Det som inte är roligt det är den kampanj(?) som pågått på svenska kultursidor i 20 år mot allting som är till höger om Vänsterpartiet. Nån som har hört talas om en kulturjournalist som är sosse, liberal eller moderat?

Inte undra på att det blivit ett sånt ramaskri i vissa delar media mot kravallerna och domarna i Göteborg, det var ju kulturjournalisternas och deras kompisars barn som deltog/ åkte fast i kravallerna.

Ett annat fall är kulturmedias reaktion på Jesus Alcala-historien. "Han var ju en av oss. Han kan inte ha gjort nåt!"

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 juli 2002, 12:48

Dalmas skrev:Det som inte är roligt det är den kampanj(?) som pågått på svenska kultursidor i 20 år mot allting som är till höger om Vänsterpartiet. Nån som har hört talas om en kulturjournalist som är sosse, liberal eller moderat?

Inte undra på att det blivit ett sånt ramaskri i vissa delar media mot kravallerna och domarna i Göteborg, det var ju kulturjournalisternas och deras kompisars barn som deltog/ åkte fast i kravallerna.

Ett annat fall är kulturmedias reaktion på Jesus Alcala-historien. "Han var ju en av oss. Han kan inte ha gjort nåt!"
Ja det är intressant det där. Är det någon som har följt debatten om Jesus Alcala i DN under våren och sommaren? Mer roande morgonunderhållning får man leta efter.

Det är självklart att journalisters bild av händelserna i Göteborg färgas av deras politiska färg. Men har inte bevakningen av händelserna blivit anklagade (naturligtvis från kultursidorna och den där Linton) för att vara för polisvänliga. Finns det månne två läger av journalister?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 18 juli 2002, 12:50

Det som inte är roligt det är den kampanj(?) som pågått på svenska kultursidor i 20 år mot allting som är till höger om Vänsterpartiet. Nån som har hört talas om en kulturjournalist som är sosse, liberal eller moderat?
Jag skulle vilja påstå tvärtom , att av dom största tidskrifternas kultursidor är det endast Aftonbladets som har en vänsterprofil.
Titta exempelvis på SVD som har en väldigt högerinriktning på sina kultursidor , t.ex läste jag för ett tag sedan där en artikel som påstod att Kommunismens enda drivkraft var att mörda så många människor som möjligt och att terror var ett självändamål för Sovjet , väldigt vänsterinriktat alltså:D

Du kanske skulle börja läsa kultursidorna istället för att ta för givet att dom är vänsterextrema så kanske du lär dig något.

I fallet Contra så kan ni ju roa er med att läsa deras forum som främst befolkas av fanatiska Abortmotståndare och NationalDemokrater och annat slödder.

Angående frågan om vilka länder som varit Kommunistiska så orkar jag inte räkna upp men jag påpekar igen att Pol Pots Kambodja inte var det eftersom inget av hans politik upfyller kraven för en kommunistisk stat.
Annars kan ni dra en parralell , Usama Bin Laden fick sin akademiska utbildning i USA och han och Talibanerna fick USAs stöd för att ta makten i Afghanistan , alltså borde Talibanernas Afghanistan en Marknadsliberal Demokrati?
Åtminstone borde det vara det om man använder Herr Kampucheas förklarings modell.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 18 juli 2002, 12:53

Inte undra på att det blivit ett sånt ramaskri i vissa delar media mot kravallerna och domarna i Göteborg, det var ju kulturjournalisternas och deras kompisars barn som deltog/ åkte fast i kravallerna.
Dom stora reaktionerna och skildringarna i Media angående Göteborgskravallerna var knappast Poliskritiska utan tvärtom.
Jag tycker att du verkar vilja förvanska sanningen vilket är svårt när händelserna ligger så nära i tiden.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 18 juli 2002, 13:42

Det råder knappast någon tvekan om att de som var med i kravallerna i Göteborg är barn till de som var med i sextioåttavänstern. Dessa som idag sitter på de flesta posterna i svenskt kulturliv.

Du är nog den förste jag stöter på som inte tycker att kulturjournalistiken är vänstervriden? AB är det, Expressen ibland, de lokala tidningarna jag läser är det alltid. Journalister är i allmänhet vänstervridna, kulturjournalister är det i synnerhet. Det skapar dessutom ett stort problem - tidningar är normalt polistiska på ledarsidan, professionella på övrig plats. Nu när jag läser min tidning kan ledarsidan vara liberal, kultursidan kommunistisk och övrigt professionellt. Det retar mig, det är inte professionell journalistik.

Vänstermänniskor brukar gilla att analysera maktstrukturer i samhället. Wreezig borde analysera sin egen vänster.

Jag håller med om att bevakningen av Göteborg inte var poliskritisk, men däremot den efterföljande debatten, som fortfarande pågår är rent ut sagt fördommande. Journalister sväljer argument från tokvänstern som: "Polisens närvaro provocerade oss, därför började vi kasta gatsten." eller "Det är polisens fel, vi gjorde det vi gjorde bara för att skydda oss, efter Wittfeldska...". Utan några följdfrågor eller diskussion.

Det jag saknar mest är en debatt om Göteborgskravallerna och grundlagen. De flesta verkar missa att anledningen till att så många dömts så hårt efter Göteborg är att domstolarna ser kravaller av det här slaget som ett direkt hot mot grundlagens demonstrationsfrihet.

Jag håller med om att man kan kritisera stora delar av de polisinsatser som gjordes. Vissa lagöverträdelser var dessutom helt uppenbart medvetna från polisens sida - t. ex. Järntorget. Det övergripande och största ansvaret för det som hände ligger ändå på tokvänstern, som utan tvekan fick precis som de ville.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Hiang S. Ngor

Inlägg av tyskaorden » 18 juli 2002, 15:10

För en skakande skildring av hur livet tedde sig under Pol Pot, kan jag rekomendera Liv på dödens fält av Hiang S. Ngor. Titeln anknyter till filmen Dödens Fält där han spelade en kambodjansk medhjälpare till en amerikansk journalist. Sorgerligt nog mördades Ngor av ett ligistgäng för några år sedan.

Mvh,
Marcus Karlsson

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 18 juli 2002, 16:40

Det råder knappast någon tvekan om att de som var med i kravallerna i Göteborg är barn till de som var med i sextioåttavänstern. Dessa som idag sitter på de flesta posterna i svenskt kulturliv.
Så alla ungdomarna var barn till 68-vänsteraktivisterna?
Källa?
Att komma med ett sådant påstående vittnar bara om din okunskap och dina förutfattande meningar , har du aldrig hört talas om att ungdomar gör uppror mot sina föräldrar genom att gå åt helt motsatt håll?
Kan inte ungdomar få ett engagemang för rättvisan i världen utan att ha blivit hetsade av sina föräldrar , eller saknar överklassglin förmåga till empati?
Nu när jag läser min tidning kan ledarsidan vara liberal, kultursidan kommunistisk och övrigt professionellt. Det retar mig, det är inte professionell journalistik
Välj en av dags/kvällstidningarna utgivna idag där kultursidan är kommunistisk och berätta vilken och på vilket sätt den är kommunistisk.
Jag har ALDRIG sett en Kultursida som förespråkar totalt statligt ägande eller liknande , jag misstänker att din paranoia har gjort dig blind.
Dom stora vänsterintellektuella tänkarna av idag talar om en totalt motsatt trend.
Att media går högerut , du har kanske inte märkt att media koncentrationen har ökat och ägs allt mer av stora internationella mediakonglomerat och dom sprider nog ogärna vänsterpropaganda , fast det kanske är så att högermänniskor är så oerhört okulturella och ointellektuella att det inte finns några sådana att anställa i Kulturredaktionen.
För övrigt så läses kultursidorna av en försvinnande liten andel av tidningsläsarna så resten av nyheterna påverkar nog mer , att vinkla nyheterna högerut och filtrera bort kritiken mot dagens ekonomiska system är betydligt effektivare än att skriva några notiser på kultursidorna.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 18 juli 2002, 17:21

Tycker att Wreezig ska göra en maktanalys av svensk vänster, istället för att rada upp självklarheter om västvärldens mediastruktur.

Jag påstår att dagens unga tokvänster är barn till 68-vänstern. De poliser som tog emot föräldrarna till de som greps i Göteborg förvånades över föräldrarnas höga sociala status, någon av kvällstidningsdrakarna hade en sammanställning på dem som greps i Göteborg, flertalet av aktivisterna hade rika föräldrar med bakgrund i 68-vänstern.

Jag hårddrar när jag säger att kultursidorna är kommunistiska, min egentliga kritik mot dem är INTE att de är kommunistiska eller vänstervrida - utan att de är oprofessionella. Jag skulle vara precis lika upprörd om de var högervridna. Wreezig tycks ha missat hela den debatt som föregått om Kulturjournalisternas handhavande av Jesus Alcala-affären. Och det fullständigt vidriga utpekande av hans f.d. sekreterare. Alcala var vänster och en del av Kulturelitens kotteri

Jag är inte:
-högermänniska.
-paranoia.
Att beskylla någon medavvikande uppfattning för att ha mentalsjukdom är klassiskt kommunistiskt sätt "att ta hand om" meningsmotståndare. Vilka belägg har du för att jag skulle vara paranoid? Har du inga, då tycker jag att du ska be om ursäkt.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 18 juli 2002, 17:56

Jag tror inte att du har sjukdomen benämnd Paranoid men ditt sätt att dra slutsatser utan till synes ett enda belägg har klara paranoida tendenser enligt mitt sätt att se saken , ungefär som McCarthys sätt att se varje tendens till vänsteråsikter som kommunistiska konspirationer.
Ditt sätt att kalla engagerade vänsterungdomar för Tokvänster är ju också att kalla dom tokiga vilket också är ett begrepp använt om mentalsjuka så sluta lipa över att jag kallade dig paranoid tack.
Jag påstår att dagens unga tokvänster är barn till 68-vänstern. De poliser som tog emot föräldrarna till de som greps i Göteborg förvånades över föräldrarnas höga sociala status, någon av kvällstidningsdrakarna hade en sammanställning på dem som greps i Göteborg, flertalet av aktivisterna hade rika föräldrar med bakgrund i 68-vänstern.
Ungefär 500 personer greps under kravallerna och du påstår alltså att flertalet av dom hade rika föräldrar med bakgrund i 68-vänstern , det vore kul att se den sammanställningen.
Hur gjorde kvällstidningarna för att se vilka föräldrar som varit aktiva i 68-vänstern , var dom registrerade hos SÄPO , var dom medlemmar i KPMLR eller liknande eller vad?

Att kalla aktivister för Tokvänster visar mer än väl på vilken sida av den politiska skalan du står så sluta svamla om att du är i mitten.

Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

men...

Inlägg av Kampuchea » 18 juli 2002, 18:56

Men glöm inte att det pol pot och hans anhang gjorde var, ända nerifrån upp till toppen, inspirerat av de kommunistiska texter dessa läst i paris...dock kanske ovanstående var lite väl "radikala" så att säga...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 18 juli 2002, 19:04

Kastar man sten på polis och försvarar sig med att polisen provocerar dem finns det bara en benämning: tokvänster. På precis samma sätt som svenska maoister planerade att ta varandra av daga därför att de var småborgerliga. Till och med de mest röda grupper tog avstånd från stenkastarna.

Förlåt, de som häktades, inte de som greps.

Merparten av de som häktades hade föräldrar som hade en politisk bakgrund. En mor var ganska framstående moderat, merparten tillhörde 68-vänstern.

När jag debatterar försöker jag skilja på sak och person. Det borde Wreezig också göra.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 18 juli 2002, 19:06

Glöm inte heller bort att han fick stöd av USA och England efter att massmorden skett och att Pol Pot förde krig mot det kommunistiska Vietnam.

Kampuchea
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
Ort: Grytgöl
Kontakt:

jooo

Inlägg av Kampuchea » 18 juli 2002, 23:32

...jag vet mycket väl vad som hände efter pol pot & co förlorade makten i kambodja...dessutom fick dom stöd utav kommunistiska kina, förutom redan nämnda usa....

vad anbelangar deras "krig" emot vietnam så är det knappast ett hållbart argument till att kambodja inte skulle ha varit kommunistiska....konflikten kambodja-vietnam går flera årtusenden tillbaka i tiden...tänk dig länderna som två personer som ska gå och sova...om den ena personen hade två sängbottnar och den andra personen två täcke-kudde-örngott-lakan sätt, så skulle dom aldrig byta med varandra...dom hatar varann så otroligt mycket...

kom f.ö. också ihåg att kommunistiska kina och kommunistiska vietnam hade flertalet stora gränskonflikter, som inte sällan resulterade i eldgivning och människorov, men bara därför så var ett land inte "inte-kommunistiskt"...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 19 juli 2002, 00:06

Kommunistiska Kina och dyl Sovjet hade ju förövrigt ett antal mer eller mindre våldsamma uppgörelser vad jag förstår längs den gemensamma gränsen.

Tror dock att det i frågan om konflikten mellan Vietnam-Kambodja låg mer historia än politik bakom den konflikten, och att man kanske inte ska dra allt för stora slutsatser av dessa.

Skriv svar