DDR-relaterade verksamheter i Sverige

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sonnenflieger
Medlem
Kontakt:

DDR-relaterade verksamheter i Sverige

Inlägg av Sonnenflieger » 10 april 2005, 18:37

Jag har länge sökt information kring de verksamheter som drevs av den östtyska staten i Sverige, men har inte funnit särskilt mycket.

Tänker främst på DDR-Kulturzentrum (i Finland har man forskat kring instansen i Helsingors: http://www.ddr-kulturzentrum.com) som lär ha funnits i Stockholm. Vad var syftet med detta "kulturcentrum" bortsett från att förmodligen bedrevs underrättelseverksamhet genom den? På vilken adress låg centret? Vad jag förstår så användes centret i Helsingfors för "kulturellt utbyte" - dvs utställningar och föreställningar av östtyska konstnärer och artister. Men var utbytet verkligen så stort att det fanns behov av en stor lokal på egen adress för detta?

Utöver detta så fanns DDR-Turistbyrå på Vasagatan 19 i Stockholm där såväl den statliga turistbyrån och flygbolaget Interflug hade sina representationer. Hur länge fanns turistbyrån kvar på denna adress - stängdes den omedelbart efter återföreningen eller hade Interflug kvar verksamhet i lokalen till nedläggningen i april 1991?

Har även för mig att jag läst något om ett DDR-Handelscentrum i Göteborg men kan ha blandat ihop detta med något annat. Någon som minns bättre? Hade DDR ett konsulat i Göteborg, och var låg det i så fall?

Slutligen, på vilken adress fanns DDR:s ambassad i Stockholm och vad finns där idag?

Tacksam för minsta hjälp av någon expert!

Hans J

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: DDR-relaterade verksamheter i Sverige

Inlägg av Hans » 11 april 2005, 09:53

Jag har inte svaret på dina frågor men när jag såg rubriken kom jag att tänka på uppgifterna om hur Stasi mördade journalisten Cats Falck i Stockholm 1984.

25/9 2003

"Svensk tv-reporter mördades av DDR"

Den svenska tv-journalisten Cats Falck och hennes väninna Lena Gräns mördades 1984 på uppdrag av den östtyska statsledningen, rapporterade dagstidningen Berliner Zeitung på torsdagen.

Morden, som i Sverige har avskrivits som olycka, kan vara på väg att klaras upp sedan den tyske riksåklagaren låtit häkta en 53-årig man från Berlin. Han misstänks för att 1976-87 tillsammans med andra ha utfört beställningsmord åt DDR-regimen.

Enligt tidningen mördades Cats Falck, som arbetade på SVT:s Rapport, för att hon genom sina undersökningar fått reda på för mycket om smuggling av högteknologi och vapen från Sverige till den kommunistiska regimen i Östtyskland.

Dessutom ska Falck ha fått kunskap om hur den svenska vapentillverkaren, Boforsföretaget Nobel Kemi, smugglade krut till DDR. Krutet, som enligt företaget var avsett för jaktammunition, levererades senare vidare till Iran, som då var i krig med Irak.

Berliner Zeitung skriver att mördarkommandot från DDR bestod av tre personer, varav en kan ha varit den nu häktade.

I Stockholm ska de ha tagit kontakt med Cats Falck och bjudit henne och hennes väninna på restaurang. Där ska kvinnorna ha förgiftats. Därefter placerades de i Gräns bil, som rullades över kajkanten ner i Hammarbykanalen. Den hittades först i maj 1985.

Uppdragen att mörda personer som stod i vägen för DDR:s intressen, ska inte ha kommit enbart från säkerhetstjänsten. Besluten ska ha fattats ännu högre upp, av personer i den dåvarande stats- och partichefen Erich Honeckers absoluta närhet.

- Förmodligen var dödskommandots medlemmar Stasiofficerare, men de opererade som en självständig enhet och fick order, som också godkänts av Honecker, säger Andreas Förster på Berliner Zeitung.

De första offentlig kända uppgifterna som talade om att Cats Falck mördats och att spåren ledde till Östberlin kom för sex år sedan via ett anonymt brev till Säpo från Tyskland. Brevet ledde till att utredningen kring dödsfallen togs upp av den svenska polisen igen, efter att ha legat nere i flera år.

Den tyske riksåklagarens presstaleskvinna lät på torsdagen meddela att man inte kommenterar uppgifterna i Berliner Zeitung.

Svensk polis har ännu inte kontaktats av tysk polis.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_6224766.asp

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Inlägg av Fältmarskalken » 11 april 2005, 20:17

Hittade en länk om östtyska ambassaden i Stockholm.
http://www.pararkitekter.se/projektnyhe ... asp?id=151

Skriv svar