Ubåtskränkningar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 26 mars 2005, 09:12

Stefan Lundgren skrev:
tryggve skrev:
Stefan Lundgren skrev:Tryggve

Jag känner till att det förekom aktivitet i samband med U137s grundstötning, men sen var det också en händelse som utspelades också vid Karlskrona under samma tidpunkt, fast under den kalla årstiden.

Stefan
Jag känner vagt igen det (jag var inte mer än sju år gammal vid den här tiden). Var det månne efter Hårsfjärden?
När du skrev om Hårsfjädern så blev jag samtidigt lite osäker på den geografiska platsen. Men Hans kanske kan komma ihåg händelsen med grodmannen, om det var antingen i Karlskrona eller i Hårsfjädern, för jag vet att han är några år äldre vad jag var. Jag var själv inte så gammal heller, fast några år äldre än dig iallafall.

Stefan
Du har blandat ihop händelserna, vilket du mycket riktigt påpekar. Grodmannen var (tror jag ) i Hårsfjärden 1982 där en post såg nåt som såg ut som en grodman. Posten stod i anslutning till en bro och hade chans att öppna eld men gjorde inte det.
:)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 mars 2005, 18:37

Tyckte det var en sköning som "hittade" ubåten "Hej jag heter X, ville bara säga att det ligger en Ubåt här". ;-)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 27 mars 2005, 14:52

Psilander skrev:Händelsen finns beskriven i "I kamp mot överheten" av Kk Hans von Hofsten, dåvarande, och siste chefen på Halland.

Jag återger historien som jag minns den från boken.
Halland var på väg hem till Berga och man fick kontakt med ubåten på svenskt inre vatten strax utanför Utö. Halland agerar provokativt för att driva bort ubåten men den provoserar tillbaka och vägrar lämna svenskt vatten. Halland beslutar då att insätta Aurak (37,5cm ubåtsjakt raket, 105kg hexatonal) mot ubåten. Halland skjuter avsikikligt mycket nära ubåten (FC bryter nästan mot eldbestämmelserna i dåvarande IKFN). Man tappar kontakten med ubten i det upprörda vattnet, eftersök ger inga resultat.

Undr nästa dag får en SH37 Viggen kontakt med en rykande Whiskey Ubåt som eskorteras/bogseras av en kollegapå internationellt vatten mellan fastlandet och Gotland, kursen är rakt ut från det område där Halland insatt aurak dagen innan, samma Viggen får under sitt spaningsvep även kontakt med ett polskt ubåtsbärningsfartyg som är på väg upp mot ubåtar, med vilket de sammanstrålar någon dag senare .
OK, jag kände till eldgivningen i sig, men inte det faktum att man hade iaktagit en skadad ubåt sedan. intressant.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 27 mars 2005, 23:32

Njord skrev:
Under tiden den Sovjetiska Wiskey ubåten stod på grund så var det politiska läget mellan Sovjet och Sverige mycket känsligt. Dels de mätningar som Sverige gjorde och som visade att ubåten hade kärnstridsvapen ombord och dels den flottstyrka som Sovjet skickade ut mot svenskt territorialvatten. Sverige ville dra ubåten från grundet själva men drog ut på tiden. Den Sovjetiska marina flottstyrkan åkte spikrakt mot svensk territorialvatten gräns ända tills det att de kom fram då de svängde av. Under tiden pågick ett diplomatiskt spel i de högre regionerna vilket jag vill mena att Sverige vann då den svenska uppfattningen gick igenom. Sovjet hade ju kunnat kränka svenskt vatten med fler enheter för att dra loss sin ubåt och sedan vända hem igen.

Varför tror du att den sovjetiska marina flottstyrkan drejade bi vid den svenska territorialvattengränsen? För att de inte ville kränka svenskt vatten? Knappast. Anledningen var helt enkelt att den svenska eldledningsradarn vid 15,2 cm batteri Tjurkö hade övergått från spaningsmode till målföljningsmode. Från "Ubåt 137 - Tio dagar om skakade Sverige" av Anders Hellberg och Anders Jörle:

-citat-
"I det tunga batteriets eldledningscentral följdes styrkan uppmärksamt och rapporter gick hela tiden till operationsrummet på Fo-staben i Karlskrona. Ryssarna fortsatte stadigt mot den svenska territorialgränsen.
När operatörerna vid den svenska eldledningsradarn på stabens order övergick från radarspaning till målföljning fick den utsända radarvågen en annan karaktär. radarn började nu lämna uppgifter till datorn, som med hänsyn till kurs, fart och avstånd räknade ut hur manskapet vid pjäsen skulle ratta in kanonen för att träffa. Värdena presenterades på små lysande visarinstrument i kanontornet och riktarna följde uppmärksamt efter med pjäsen.
Ombord på 446 Obraztsovyj (Kasjin-kl; min anm.) märkte man genast att de svenska radarstationerna gått över till målföljning. Speciella instrument visade att pulsen i den svenska radarsändningen förändrades. Amiral Kalinin förstod att svenskarna hade börjat sikta in sig.
Från gränsen behövde bärgningsfartygen en knapp timme för att nå ubåten i Gåsefjärden. Under den tiden skulle de riskera att skjutas sönder av ett, för dem, okänt antal stridsberedda kustbatterier inne på öarna.
Torpedbåtarna som med jämna mellanrum dök upp och forsade fram mellan de sovjetiska fartygen utgjorde också ett hot.
Kalinin visste att han inte fick riskera stridshandlingar. Han visste inte mycket om svenskarnas avsikter. Hur provokativt kunde han uppträda?
Här står hela ubåtsaffären och väger.
Men Kalinin prövar inte det svenska tålamodet. Undsättningsflottan ändrar kurs mindre än en distansminut från territorialgränsen och mindre än 60 sekunder efter det att kustartilleriets radar gått över till målföljning.
Bara ett fartyg fortsatte framåt som om inget hänt. Ubåtsbärgaren SS-30 passerar den svenska gränsen.
Varför?
Kanske var det en ren provokation, kanske hade kaptenen inte i tid uppfattat ordern om kursändring.
De svenska torpedbåtarna tycktes bara ha väntat på tillfället. Genast kom en av dem forsande framför stäven på bärgaren. En ström av blinkningar från signallampan - hotfulla - visade kaptenen att det var bäst att återvända till internationellt vatten.
I eldledningscentralen och på staben drog man en suck av lättnad när det sista radarekot satte kurs bort från skärgården. Kanonerna behövde inte användas.
Säkert hade de tunga pjäserna kunnat sänka några sovjetiska fartyg, men knappast alla. För att säkert lyckas befria ubåten skulle ryssarna ha varit tvungna att sänka svenska torpedbåtar och åtminstone förstöra den svenska eldledningsradarn. Och då skulle mineringen utanför Gåsefjärden ha varit ett olöst problem.
En attack skulle också ha varit en oerhörd provokation.
Så brådstörtat gav sig inte Sovjetunionen i krig. Nästa dag var det i praktiken för sent. Från morgonen hade svenskarna en helt annan styrka i sitt försvar."
-slut citat-

Vad ryssarna inte visste var att man bara haft tid och personal att bemanna en av de fyra pjäserna i batteri Tjurkö. På Torhamnslandet provades dock den nya försökspjäsen för 12 cm KARIN systemet, och den omgrupperades genast till en lämplig position för att skydda inloppet till Gåsefjärden. Två kanoner - den ena byggd på 40-talet och den andra så modern att den bara fanns i en försöksversion - var alltså vad kustartilleriet hade för att stoppa ryssarna kvällen den 28 oktober 1981. I övrigt bestod det svenska försvaret i området omkring kl 20 på kvällen av beredskapstroppen från KA 2, några torpedbåtar som hunnit anlända, några minsvepare, samt några bevakningsbåtar. På morgonen den 29 väntades de första patrullbåtarna från Gålö. I 11 i Växjö var då också berett att skicka ner sin beredskapstropp plus ett extra kompani.

/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 27 mars 2005, 23:58

Med anledning av den diskussion som har varit om när olika ubåtsincidenter och ubåtsjakter inträffat så vill jag bara påpeka att den i Karlskrona med omnejd inträffade 1984. Då hittades bl a mänskliga exkrementer på en av öarna som man trodde kom från en främmande dykare, och en hund hittade även ett spår där. Man kastade även vid flera tillfällen skarpa handgranater i vattnet vid minsta indikation på något, vilket senare fick försvarsmakten att omarbeta de instruktioner som gäller vid kränkningar.

I övrigt så har en inkräktande miniubåt även med stor sannolikhet skadats vid en incident utanför Hävringe 1988. Ett minjaktfartyg av Landsort-klassen som "tecknade av" havsbottnen med sin högfekventa hydrofon upptäckte konturerna av en stillaliggande miniubåt (med hjälp av utskrifter så räknade man efteråt ut att den var ca 28 meter lång). För att inte röja att man hade upptäckt miniubåten, som befanns sig på svenskt vatten, kallade man på hjälp medan minjaktfartyget fortsatte på sin kurs. Två stycken patrullbåtar av Hugin-klassen rusade kort därefter in över målet och täckte detta med var sin sjunkbombmatta (senare konstaterades med hjälp av kratrarna efter sjunkbomberna att miniubåten troligen skadats). Dagen efter incidenten skickade man ut ett kustbevakningsflygplan av typ CASA 212 på internationellt vatten utanför Hävringe, och då upptäcktes med hjälp av värmekamera ett stråk av kallare vatten som bildades. Detta tolkades då som att den skadade miniubåten nu linkade hemåt.

/Per

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 29 mars 2005, 09:23

Kallare vatten? Hur skulle ubåten göra vattnet kallare?

Nu efter kalla kriget och de flesta kalla krigs hemligheter är kända som tex B-2, hadde sovjet någon 28 meters ubåt?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 29 mars 2005, 10:02

Ja77 skrev:
Kallare vatten? Hur skulle ubåten göra vattnet kallare?

Nu efter kalla kriget och de flesta kalla krigs hemligheter är kända som tex B-2, hadde sovjet någon 28 meters ubåt?

På trettio meters djup där ubåten rör sig är vattnet nästan alltid kallare än vid ytan, och en del av detta kan då kastas upp till ytan av propellern. Med en värmekamera kan man då kanske se hur ett stråk av kallare vatten bildas på ytan. Detta gäller förstås endast om ubåten går ganska grunt.

Sovjet hade minst två st miniubåtar av 28 meters längd, och klassen kallades Piranha-klassen. Officiellt användes dom endast marginellt, men hur det var i verkligheten vet väl ingen med säkerhet.

/Per

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 mars 2005, 14:14

Jag är överens med Perman om att Sovjet hade en klass av miniubåtar - om nu 28m långa har jag glömt. Men jag har sett EN bild av torrdockade miniubåtar från Klaipeda eller omnejd......om dom hade 'larvfötter' för att spåra i svensk bottenlera eller ej - framgick ej av bilden. Mini-ubåtar - lärde man redan under 2:a VK - var oerhört svåra att bekämpa med vanliga undervattensladdningar, då ubåtens lilla deplacement - tenderade att 'ruska om och kasta omkring' den - mera än att orsaka läckor i fartyget. Tyvärr, saknar jag rapporter om hur ubåtsbesättningen upplevde omruskningen och kringkastningen.....Men det måste ha varit en upplevelse väl värd att bevara till historien.......

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 april 2005, 18:51

Den ryska miniubåten Pirahna (ej att förväxla med brittiska Piranya), med det ryska namnet Losos är huvud misstänkt.

Bild
Så här ser den ut.

Bild
Här en bild på ryssarnas båda Losos båtar

en uppsats om ubåtskränkningar
http://cgi.kkrva.se/sve/kkrvaht/911/uba ... ngar.shtml

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 april 2005, 13:08

Bravo Psilander! Äntligen bilder av av dem.....samma sort jag skrev om 29/3 - med 'bröst' framför tornet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 4 april 2005, 21:19

Vad är "brösten"? Bränsletankar?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 4 april 2005, 21:59

Intressanta bilder! Tack Psilander! Måste in till bibban på onsdag och kolla om de finns med i senaste Combat Fleets. Har försökt hitta info på nätet om denna klass med misslyckats.

Intressant artikel också av Carl Bildt, även om den var ngt gammal. Han beskriver bl a den händelse som jag försökte beskriva i mitt tidigare inlägg (och som enligt Bildt innebar en brytpunkt i de sovjetiska diversionsförbandens uppträdande på svenskt vatten):

-citat-
"Till denna klara politiska markering i januari kom så den klara militära markering som den svenska ubåtsskyddsstyrkans insatser mot en sovjetisk operation i farvattnen i och utanför Södermanlands skärgård i slutet av maj och början av juni innebar.

Det rörde sig i detta fall om en större sovjetisk operation med betydande bredd. En grupp trängde in mot Stockholms södra skärgård medan en trängde in mot Södermanlands skärgård. Fler grupper kan ha förekommit. Samtidigt förekom en rad indikationer i Göteborgsområdet.

Efter mycket klara indikationer kraftsamlades marinens insatser mot den grupp som opererade in mot Södermanlands skärgård. Den samlade ubåtsskyddstyrkan sattes in.

På morgonen torsdagen den 2 maj får ett av de tystgående minjaktfartygen en tydlig bild av en ubåt av den något större typen i väntläge på botten i närheten av Gustaf Dahléns fyr i Hävringe-bukten. Det var uppenbart att ubåten inte var medveten om att den var upptäckt.

Ett större anfall med AU-granater och sjunkbomber fällda i matta från patrullbåtar sattes snabbt in. Relativt sent noterade ubåten det inkommande anfallet och gjorde då de panikmanövrar som resulterade dels i ett mycket tydligt bottenspår när den slet sig från botten, dels i ett mycket kraftigt luftuppkok när den därefter tog in vatten i tankarna för att förhindra att den steg till ytan.

Som ofrånkomligt är efter ett anfall som detta förlorades kontakt. Men såväl den svenska som den sovjetiska operationen fortsatte.

På söndagen den 5 juni kl 10.30 lokaliserades en av gruppens mindre ubåtar inne i Örsbaken och på nytt sattes ett anfall med AU-granater och sjunkbomber in. Också här finns det anledning att anta att det blev en mycket uppskakande upplevelse.

Det är rimligt att utgå från, att erfarenheterna från sammanstötningarna i Örsbaken och Hävringebukten analyserades mycket noga av diversionsförbanden, och det lär knappast ha varit möjligt att dra någon annan slutsats än att den rent militära risknivån nu föreföll att ha ökat.

Som ett möjligt tecken på att nervositeten var stor under själva operationen kan man möjligen tolka det faktum att ett sovjetiskt ubåtsbärgningsfartyg anlände till och under denna tid låg kvar i trakten av Gotska Sandön.

Enligt min mening var sammanstötningen i Hävringe-bukten i juni 1988 det egentligen enda tillfälle under 1980-talet som den svenska ubåtsjakten var i direkt "stridskontakt" med de inkräktande enheterna. En närkontakt i Vidinge-fjärden i maj 1984 resulterade inte i någon svensk insats."
-slut citat-


Han refererar också till en amerikansk artikel där två typer av miniubåtar namnges:

-citat-
"I en artikel av Jack Anderson i Washington Post 6 maj 1990 omnämns i samband med ubåtsoperationer mot Sverige två sovjetiska miniubåtstyper med amerikanska kodbeteckningarna ´Argus´ och ´Zbuk´."
-slut citat-

Är någon av dessa typer identisk med Piranha/Losos-klassen, eller är det fråga om ytterligare två typer?

/Per

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 april 2005, 12:43

Belisarius skrev:Vad är "brösten"? Bränsletankar?
Ingen aning - men p.g.a. formen gissar jag sonar av ngt slag.....

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 6 april 2005, 09:04

tankar för ballast, utrymmet nere kan behövas för besättning etc, kvalificerad gissning bara

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 6 april 2005, 17:37

Här är vad jag fann om Losos (Pirhana) klassen i Combat Fleets 2002-03:

-citat-
"MIDGET SUBMARINES [SSM]
Disposal note: Losos (Pirhana)-class (Project 865) combatant midget submarines MS-520 and MS-521, in reserve since 7-92, were stricken during 1997, but one may have been retrieved during 1999-2000 and upgraded to serve as a technology and sub demonstrator by the St. Petersburg Maritime Machine-Building Bureau, which is offering variants of the design for export with submerged displacement of 130, 170, 400, 550 and 750 tons; gas turbine-powered generators are offered, and a crew of nine plus six combat swimmers could be carried."
-slut citat-

/Per

Skriv svar