Till skillnad från Norge och Danmark var Sverige inte med i NATO. Sverige var inte med i någon militär allians överhuvudtaget. Det vet alla. Det går inte att vara "hemlig" medlem om man med det menar att de villkor som ingår i ett medlemskap i NATO för de "öppna" medlemmarna även gällde för Sverige, fast i hemlighet. Valet att inte bli medlem hade sina säkerhetspolitiska orsaker. De kan debatteras. Vi kan göra det senare.Stighult skrev:Kul att följa trådarna med en blandning av myter, "hörfel", och nyheter.
Klassikern är att landningsbanorna förlängdes för NATOS bombflyg, har för mig att framförallt Lansen krävde rätt lång bana hur det var med Hawker Huntern har jag inte orkat kolla. Glöm dessutom inte bort SAAB 36, trots allt så var den ett projekt till att börja med. Banorna behövde en bredd också, hade kanske gått att landa något plan med sen hade det varit ganska trångt på basen.
Däremot så är det nog mycket politik bakom hemlighetsmakeriet, Sossarna/Regeringen samarbetade betydligt mer med NATO en vad de vill erkänna under kalla kriget. Politiskt dilemma som sossarna inte vill kännas vid.
Borgliga tycker att det är pinsamt att offentligt kritisera sossarna för samarbetet som de själva förespråkat."
Sveriges relation till NATO var inte som "hemlig" medlem. Relationen grundades på att det alliansfria Sverige givetvis måste relatera sin säkerhet- och försvarspolitik till NATO. För Sverige under kalla kriget kom det militära hotet från Warzawapakten och Sovjetunionen. Då är det en självklar utgångspunkt att försöka förstå hur NATO och dess ledande nationer, USA och Storbritannien utformat sin försvarsstrategi gentemot Warzawapakten och sätta in den i vårt svenska motsvarande sammanhang. Det förutsätter ett samarbete, det förutsätter förberedelser.
Hur mycket av den synliga säkerhet-, försvars och utrikespolitiken världen över är ett dubbelspel? Hur ofta får vi i allmänheten veta sanningen? Förutom att internationell politik mer ofta än sällan grundas i nationella intressen klädda i internationella relationer och dessa nationella intressen oftare än sällan inte är något respektive nation önskar visa upp öppet för andra nationer, vänligt sinnande som fientligt, så är målet att värna om den egna befolkningens liv och säkerhet vilket gett devisen "målet helgar medlen" många märkliga och i bland farliga effekter. Det senaste avslöjandet om NSAs och den brittiska underrättelsetjänstens massiva övervakning av elektronisk kommunikation hör till den senare kategorin.
Sätt in den svenska säkerhet- och försvarspolitiken under kalla kriget i det här sammanhanget. Jag anser den vara försvarbar och att den inte på något sätt var farlig för det svenska folket.
Det är det däremot om det Sverige och svenska folket utsattes för under 1980-talet var psykologisk krigsföring initierad av USA/Storbritannien och i samarbete med svenska ledande militära befäl och möjligen dessutom med politisk förankring. Det skulle vara det närmaste statskupp vi kommit i Sverige under modern politisk historia. Jag är böjd tro att det är på det sättet med ubåtskränkningarna.