Ubåtskränkningar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Lasse O » 17 mars 2011, 14:23

tryggve skrev: Jo precis, det är lite märkligt att det är så knäpp bom tyst om det nu var fråga om rätt omfattande kränkningar. Även om de som själva deltagit inte går ut med det så borde ju andra känna till det på andra nivåer. Men inte ett ljud. Speciellt som svenska tidningar/media torde vara beredda att betala en hel del för information av något slag.

Jag utgår från att man från svensk sida efter Sovjets fall har försökt att gräva i detta, och försökt hitta personer som varit med.... Det är ju möjligt att man har hittat folk, och hållit det hemligt, men...
Lojalitet och tystnadsplikt väger nog tyngre än längtan att berätta för svenskar vad som egentligen inträffade, särskilt som tystnadsplikten för militär personal inte upphävdes då Sovjet föll samman, undantaget kan vara Sovjets satellitstater men där vet jag inte vilken policy man intagit.
Dessutom är nog intresset i Ryssland för de eventuella kränkningarna 1970-89 ganska litet. Sverige var och är en liten aktör i sammanhanget.

Angående tystnaden kan man se motsvarande fenomen i Sverige när det gäller t ex Catalinaaffären, DC-3:an, IB-affären, STASI-arkiven och alla de vapenaffärer som inträffade under 70- och 80-talen. Så vitt jag vet har inte allt ännu redovisats utan det sipprar fram lite då och då. Nyligen har ju t o m en känd svensk journalist ertappats med att ta emot pengar av KGB och det har tagit fyrtio år att komma fram i ljuset.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Probos » 17 mars 2011, 17:19

Jag sitterar från länken i föregående inlägg till f.d. ÖB artikel.

"Av intervjuerna av tre f d ubåtsmän framgår nämligen att de varit i främmande vatten, bland annat skandinaviska och svenska. Vidare att de vid sjunkbombsanfall mot dem fått besättningsmän som kommit i panik, måst bindas och sövas ner tills man nått hemmahamnen. Vidare att man till och med fått förluster i döda. Troligen främst bland attackdykare, som befunnit sig utanför ubåtarna."

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av tryggve » 17 mars 2011, 17:55

Tack! Intervjun med ubåtsmän låter ju intressant. Är det med i boken, eller är det i TV-programmet som hänvisas till?

Medan det om den ryske personen som hälsar på släkting i Örebro nog har lite mer "min brors kompis svåger" över sig.... :-)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Hans » 17 mars 2011, 21:10

TV eller bok, vet ej. Har inte sett TV och har inte boken, än.

Första-, andra- och tredje-handsvittnen skall man vara försiktiga med, i stigande skala, likaledes är att inga vittnen trätt fram inget bevis för något.

MVH

Hans

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Probos » 17 mars 2011, 21:34

tryggve skrev:
Tack! Intervjun med ubåtsmän låter ju intressant. Är det med i boken, eller är det i TV-programmet som hänvisas till?

Medan det om den ryske personen som hälsar på släkting i Örebro nog har lite mer "min brors kompis svåger" över sig.... :-)
Det är samma citat i hans bok. Bengt Gustavsson skriver också i boken att han inte får redogöra för hemligstämplat material i arkiven.

Man kan fråga sig vad han menar med det?

Finns det uppgifter i arkivet som skulle klargöra ubåtsfrågan eller är det mera rökridåer?

Jag har en personlig spekulation som jag själv tycker ganska osannolik. I wikileaks dokumenten som läcktes så beskrev den amerikanska ambassadören att Sverige har mycket goda underrättelser om rysk verksamhet. Ponera att Sverige på 80-talet fick underrättelser från Sovjet från någon centralt placerad agent, ponera att denna person fortfarande eller till nyligen fortfarande haft en central poisiton inom Ryssland. Detta är inte omöjligt om personen var i 35-40 års åldern på 80-talet. Då vill Svergie förstås skydda denna källa till varje pris och all information som på något sätt skulle leda till denna person hålls hemligt.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Probos » 17 mars 2011, 21:43

Författarerns slutsats delar jag inte men han samlat mycket intressant material, flera sovjeter citeras här.

http://www.prio.no/upload/people/ola_tu ... el%202.pdf

Läs gärna också om "Piteåpitten" och jämför med det tidigare youtube klippet på Piranhan.

BroderNorbagge
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2006, 15:27
Ort: Oslo

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av BroderNorbagge » 19 mars 2011, 17:22

Probos skrev:Författarerns slutsats delar jag inte men han samlat mycket intressant material, flera sovjeter citeras här.

http://www.prio.no/upload/people/ola_tu ... el%202.pdf

Läs gärna också om "Piteåpitten" och jämför med det tidigare youtube klippet på Piranhan.
Det handlar ju mycket om periskopobservationer på Stockholms Ström i den länkade artikeln ovan.
Stockholms Ström rätt nu trångt farvatten IMO, med tanke på krav på en ubåts svängradius, för at kunna ta sig in och ut igjen. Om ubåten i fråga inte "fuskat" t.ex. genom at vara utrustad med bogthruster el. dylika extra manövreringsorgan.
Den amerikanska Sturgeon klass ubåten USS Parche lär t.ex ha varit utrustad med sådana extra manövreringspropellrar, i anknytning til hemliga avlyssningsoperationer mot Sovjetiska kommunikatkonskablar på havsbotten på Sovjetiska territorialvatten på 1970-80 talet.

En annan sak är hur mycket fritt manöverrum en ubåt vil ha på Stockholms Ström i djupled. Är det t.ex. djupt nog til at en ubåt kan passera mellan både sjöbotten och kölen på et mötande skepp?

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Probos » 21 mars 2011, 13:42

10 sidor av 58, Stockholms ström tycker jag är ointressant, läs vidare.

Probos
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:35

Re: Ubåtskränkningar Främmande ubåt – mitt i Stockholms inlo

Inlägg av Probos » 6 maj 2011, 22:25

Bild

"Här är bilden som får marinen att misstänka en främmande ubåt – mitt i Stockholms inlopp.
Fotot togs för tre veckor sedan av företagaren Hanna Harge. Hon och hennes söner blev vittnen till den misstänkta ubåtskränkningen.
Försvarsmakten bekräftar nu att det pågår en sekretessbelagd utredning.

Tidigt på morgonen den 13 april gick Hanna Harge, 40, från Saltsjöbaden upp för att ta hand om familjens hundvalp."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12985131.ab

Vad ska man tro om detta?

jnse
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 juni 2009, 02:42
Ort: Kiruna

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av jnse » 8 maj 2011, 20:22

Jag tror nog mer på förklaringen att det är en flytbrygga på ett isflak, än en ubåt. :)

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Marcus » 9 maj 2011, 19:24

Låt oss hålla denna tråden fokuserad på kalle krigets ubåtar och fortsätta diskussionen om den nu aktuella händelsen i den redan aktiva tråden i ämnet: viewtopic.php?f=74&t=39262

/Marcus

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av peter bjurman » 23 augusti 2011, 14:55

Angående bandspåren på botten av Hårsfjärden 1982,någon som vet måtten? bredd?bandbredd?längd på länkar?Eller någon som vet var jag kan hitta dessa uppgifter.Har man funnit bandspår vid någon annan kränkning?
Mvh Peter

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Rickard » 4 september 2011, 16:01

peter bjurman skrev:Angående bandspåren på botten av Hårsfjärden 1982,någon som vet måtten? bredd?bandbredd?
I Emils Svenssons bok "Under den fridfulla ytan" skriver han om att måtten blev hemlighetsstämplade och att man egentligen tänkt hemlighålla kunskapen om bandspåren, men att någon högre officer "läckt" detta till pressen, dock ej själva måtten. Jag vet inte om det kan ha släppts sedan dess.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av Rickard » 4 september 2011, 16:22

peter bjurman skrev:Eller någon som vet var jag kan hitta dessa uppgifter.
Efter lite sökande, från en länk som publicerades i tråden om Hårsfjärden här på forumet:

http://www.prio.no/upload/people/ola_tu ... el%203.pdf

I detta kapitel finns en stor mängd teckningar, skisser och exakta mått just från hårsfjärden 1982. Det är skrivet av Ola Tunander, som är välkänd för sin teori om västlig inblandning i kränkningarna.

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av peter bjurman » 21 september 2011, 14:11

Tack för länken :D

Skriv svar