Håller till stor del med, men för mig känns detta lite mer som 1970-, 1980- eller 1990-tal. I dag upplever jag att "medelsvensson" har betydligt större marginaler. Man får inte glömma att det finns ett visst inslag av jantelag i Sverige, vi tror gärna att folk har lite mindre pengar än de egentligen har. Detta blev rätt tydligt när lönen uteblev på Saab och nästan ingen behövde ta "nödlån".Donkeyman skrev:Så kommer en medelklass som består av arbetare, tjänstemän och småföretagare. Dessa har en ekonomi som tillåter en livsstil som kan beskrivas som "medelsvenson". Men de har små marginaler och de flesta måste kämpa hårt för att hålla uppe den livsstilen. Och en förändring till det sämre som arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa eller andra liknande "katastrofer" kan få dramatiska följder. Dessa utgör den absoluta majoriteten i samhället och bekämpar varje förändring i som kan sätta deras position i fara. De skulle gärna vilja ta sig upp i överklassen men möjligheterna är mycket små. Medan deras största fasa är att ramla ned till botten av klasstegen.
Detta stämmer nog ungefär, men jag har svårt att se att det finns 5 procent överklass i Sverige (ca 500 000 personer). Jag tror snarare att det handlar om någon procent, om ens det. Tänk på att ägandet i samhället blir allt mindre personligt.Donkeyman skrev:I Sverige skulle jag i dag anslå att procenttalen mellan dessa tre klasser är 5-75-20, med avsevärda lokala variationer.
Sedan måste man också tänka på de extremt höga bostadspriserna i Sverige och de låga skatterna på boende. Det finns å ena sidan låginkomsttagare som för 30-40 år sedan köpte ett hus som i dag är värt flera miljoner och som nu bor nästan gratis där (små/inga lån, låg fastighetsavgift, ingen förmögenhetsskatt), och å andra sidan yngre hyfsat välbetalda storstadsbor som får kämpa för att ha råd att bo i en tvåa. Jag tror att vi generellt sett tittar för mycket på inkomsterna i Sverige och tänker för lite på andra aspekter av privatekonomin.
Dessutom blir det lite konstigt om man bortser från att Sverige har blivit ett allt mera mångkulturellt samhälle under det senaste halvseklet.