I USA ligger tonårsgravideterna på 53 graviditeter per 1000 tonåringar, i Sverige är det 7 per 1000. De amerikanska abstinenskampanjerna leder till ökad okunnighet med medföjande graviditeter och sjukdomspridning. Sexualupplysning minskar antalet aborter. Inte för att det spelar någon roll för de vars sexualmoral motiveras av religiösa dogmer.
http://www.monbiot.com/archives/2004/05 ... -soldiers/
D. Löwenhamn skrev:Så har det inte alltid varit
Jasså?
stanislav skrev:Jag vet inte vad det beror på, antagligen är det en kombination av flera faktorer:
- undersökningar visar att svenska ungdomar är sämst på att använda kondomer
- förändrad syn på sex, allt yngre har sex
- förändrad syn på abort, många har börjat använda det som ett slags preventivmedel
- lättsinnig bland unga tjejer: "en abort är väl ingenting" (ja, jag har hört dylika kommentarer, vet ej om just de tjejerna är representativa)
Vilka undersökningar skulle det vara? Finns det några belägg för att många använder aborter som preventivmedel.
Har svårt att tänka mig att ungdomar i länder som Irland är bättre på att använda preventivmedel. I dessa länder hålls ju abortstatistiken dessutom låg genom officiella förbud.
I nyheterna angavs en av orsakerna till en ökad frekvens av klamydia att alkoholkonsumtionen ökat och krypit ner i åldrarna. Dessutom verkar sexualupplysningen i allmänhet ha minskat med konsekvenser.