Aborter i Europa

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Aborter i Europa

Inlägg av Daniel L » 5 mars 2005, 16:34

Läste nyss följande artikel på Svenska Dagbladets hemsida. Hur kommer det sig att Sverige placerar sig bland östeuropeiska länder med förhållandevis lägre levnadsstandard? Så har det inte alltid varit, varav kommer denna förskjutning?

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_9276981.asp

Aborter per 1000 kvinnor
  • Ryssland 47
    Rumänien 44
    Ukraina 37
    Vitryssland 34
    Estland 32
    Bulgarien 27
    Lettland 25
    Ungern 22
    Sverige 17
    Moldavien 16
    Slovenien 14
    Litauen 14
    Storbritannien 14
    Norge 13
    Danmark 12
    Tjeckien 12
    Slovakien 12
    USA 12
    Italien 10
    Finland 9
    Tyskland 7
    Spanien 6
    Belgien 6
    Kroatien 6
mvh/ Daniel

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 5 mars 2005, 17:56

Jag vet inte vad det beror på, antagligen är det en kombination av flera faktorer:
- undersökningar visar att svenska ungdomar är sämst på att använda kondomer
- förändrad syn på sex, allt yngre har sex
- förändrad syn på abort, många har börjat använda det som ett slags preventivmedel
- lättsinnig bland unga tjejer: "en abort är väl ingenting" (ja, jag har hört dylika kommentarer, vet ej om just de tjejerna är representativa)

Artur

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Re: Aborter i Europa

Inlägg av Probstner » 5 mars 2005, 18:02

D. Löwenhamn skrev:Hur kommer det sig att Sverige placerar sig bland östeuropeiska länder med förhållandevis lägre levnadsstandard?
Att utveckla ämnet ger risken att spåra ur i det politiska träsket, men jag frestas ändå att reflektera över om inte svaret ligger redan i D. Löwenhamns fråga.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 5 mars 2005, 18:47

Om man jämför med ex USA, så propageras det där om problemet med tonårsgraviditeter, till skillnad från i Sverige.
Jag tror inte svenskarna är mindre upplysta iofs, men det ses väl inte lika allvarligt med att göra abort.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 5 mars 2005, 21:43

I USA ligger tonårsgravideterna på 53 graviditeter per 1000 tonåringar, i Sverige är det 7 per 1000. De amerikanska abstinenskampanjerna leder till ökad okunnighet med medföjande graviditeter och sjukdomspridning. Sexualupplysning minskar antalet aborter. Inte för att det spelar någon roll för de vars sexualmoral motiveras av religiösa dogmer.
http://www.monbiot.com/archives/2004/05 ... -soldiers/
D. Löwenhamn skrev:Så har det inte alltid varit
Jasså?
stanislav skrev:Jag vet inte vad det beror på, antagligen är det en kombination av flera faktorer:
- undersökningar visar att svenska ungdomar är sämst på att använda kondomer
- förändrad syn på sex, allt yngre har sex
- förändrad syn på abort, många har börjat använda det som ett slags preventivmedel
- lättsinnig bland unga tjejer: "en abort är väl ingenting" (ja, jag har hört dylika kommentarer, vet ej om just de tjejerna är representativa)
Vilka undersökningar skulle det vara? Finns det några belägg för att många använder aborter som preventivmedel.
Har svårt att tänka mig att ungdomar i länder som Irland är bättre på att använda preventivmedel. I dessa länder hålls ju abortstatistiken dessutom låg genom officiella förbud.

I nyheterna angavs en av orsakerna till en ökad frekvens av klamydia att alkoholkonsumtionen ökat och krypit ner i åldrarna. Dessutom verkar sexualupplysningen i allmänhet ha minskat med konsekvenser.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 5 mars 2005, 23:51

Jag tror inte det räcker med de där siffrorna och nog tror jag bilden är mer komplex än att folken inte kommer för sig att använda kondom. D.v.s. statistiken behöver inte antyda dåliga seder med preventivmedelsanvändningen. Men givetvis är frånvaron av kondomen m.m. huvudorsaken.

T.ex. framgår inte den bakomliggande orsaken för aborten, eller hur andelen unga kvinnor bland kvinnorna förhåller sig. Vidare, andra faktorer som kan påverka valet av abort, är ekonomisk situation, karriärplaner, hälsa, barnets hälsa (missbildning p.g.a. t.ex. alkoholism), våldtäkt, m.m.
Siffrorna kan alltså visa att i östra Europa inkl. Skandinavien är kvinnor mer karriärsugna, eller tänker på sin hälsa; för att statuera med de positiva faktorerna.

Jag tror Inga Grebesjeva teori om att det beror på kommunism - eller vem det nu var som sa det - är fullständigt felaktigt...

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 6 mars 2005, 18:05

Utan att veta någonting om det, men kan det ha någon betydelse för siffrorna att aborter kan vara förbjudna i vissa länder och så gör de abort utomlands stället? Jag tänkte att det kanske är mycket lättare att göra abort i vissa länder än andra.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 mars 2005, 18:27

Av någon anledning kom jag att tänka på det franska nunnekloster som grävdes ut av arkeologer och där det i husgrunden fanns hundratals spädbarnslik från flera generationer av nunnor.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 6 mars 2005, 20:18

Usch, småkusligt. Har du någon mer information om det där klostret?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 6 mars 2005, 21:53

Fan vad pinsamt, det stämmer nog inte att det hände på riktigt nu när jag undersökt saken noggrannare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 mars 2005, 15:04

Stötte på vidare läsning i ämnet:

http://www.guttmacher.org/pubs/journals/25s3099.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 mars 2005, 11:12

Kanske är sjukvårdskostnaderna i länderna i fråga även en faktor? I de forna öststaterna är väl sjukvård fortfarande någonting statligt subventionerat, liksom i Sverige, så att bekosta en abort är fortfarande lättare i dessa länder än i länder där kostnaderna för privatpersonen kan bli betydande?

Mvh -Dan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2005, 11:20

Synen på aborter i olika länder skulle jag vilja har det till. För cirka tio år sedan så var det en 14-årig tjej som blev med barn efter en våldtäkt på Irland. Eftersom landet är katolsk så fanns det motstånd i landet. Det var sådana som tyckte att flickan skulle föda sitt barn som gjordes på ofrivilligt basis. Minns det var en tandlös gumma som tyckte att flickan skulle föda barnet ändå, allt för att behålla katolismens regler. :D Jag skrev på skämt det sista meningen, men det var också många som var för att de kvinnor/flickor som blev med barn i samband med våldtäkter skulle får göra abort.

Stefan

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 8 mars 2005, 15:32

Inte bara motstånd, det var olagligt.

Det skulle vara intressant att se lite statistik på antalet graviditeter, tonårsgraviditeter och tonårsaborter också för att få en lite bredare bild. Det skiljer sig trots allt rätt mycket från olika delar av världen i synen på aborter. Här anses det måhända som ett svårt beslut men endå det beslut en tonåring "bör" ta till skillnad från tex USA där en abort är mycket svårare att acceptera, vad jag förstått är det också mycket vanligare att kvinnan lämnar bort sitt barn efter graviditeten för adoption.

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 9 mars 2005, 15:27

Två saker kan ju var värda nämna kring aborter i Sverige.
Antalet aborter har varit rätt stabilt sen Sverige fick fri abort 1975, mellan ca 31000 som lägst (1999) och 38000 som högst (1989). Sett till antal aborter per 1000 kvinnor i åldern 15-44 har variationerna varit mellan 17,7 och 21,5. Finns ingen trend att aborter ökat eller minskat sen 1975, det som kan sägas är att när barnafödandet är högt ökar också aborterna.

En annan sak är att av vissa inlägg kan man få intrycket att aborter är ett ungdomsproblem men av de ca 34000 kvinnor som gjorde abort 2003 var "bara" drygt 6500 under 20 år. Tonårsaborterna har minskat sen 70-talet så det verkar inte som att sexualkunskapen minskat eller att fler unga har oskyddat sex nu för tiden.

När det gäller de relativt höga antalet aborter i östeuropa så användes ju abort som ett "försenat preventivmedel" i Sovjetunionen då p-piller och liknande ofta var svårt få tag på, det är ju främst länder som tidigare var del av Sovjetunionen som ligger högt i statistiken. Man väl gissa att inställningen till aborter blandbåde folk i allmänhet och sjukvården fortfarande präglas av hur det fungerade tidigare även om tillgången till preventivmedel nu borde ökat.

Rumänien ligger ju också högt och det är lite knepigare hitta förklaringar till. Lagstiftningen kring aborter varierat kraftigt i landet genom åren. Fram till 1966 var aborter fria i Rumänien men då ansåg Ceausescu att det föddes för lite barn i landet och förbjöd över en natt inte bara aborter utan även alla former av preventivmedel. Efter störtandet av Ceausescu 1989 så blev åter aborter och preventivmedel fria.
Min högst privata gissning är att preventivmedelsanvändningen är betydligt lägre i Rumänien än övriga Europa pga av det tidigare förbudet och att informationen kring dessa är bristfällig. Däremot har möjligheten till abort setts som en bättre lösning än barnhemsplacering och liknande som var alternativet tidigare vid oönskad graviditet.

Skriv svar