Skyddsrum

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Luff
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2003, 02:25
Ort: Stockholm

Skyddsrum

Inlägg av Luff » 25 februari 2005, 01:14

Hej
Har hört talas om att svenska staten byggde nått stort skyddsrum under kalla kriget för samhällets höjdare i händelse av krig..

Det ska tydligen ligga undert något bostadsområde i stockholmstrakten men utan att någon upptäckte det under 30tals år...

Någon som vet nått om detta..?

Kan iofs jag som missat nått och att detta är vida känt.. men men.. :P

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skyddsrum

Inlägg av Hans » 25 februari 2005, 09:19

Regeringens tillhåll i krigstid var tidigare ett bergrum i Karlskoga. För ganska många år sedan fick de ett nytt bergrum som jag inte vet om jag får berätta var det ligger. I Stockholmstrakten finns/fanns säkert ett antal olika ledningscentraler nersprängda i berget - Milostaber, fostaber, luftförsvaret, civilförsvaret och ett antal andra hade stora fina mer eller mindre kärnvapenskyddade bergrum med ledningfunktioner integrerade. Desutom finns det flera stora skyddsrum för civilbefolkningen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 25 februari 2005, 12:53

Det finns ett stort skyddsum under ett stort sjukhus i Stockholmsområdet har jag för mig. Namn?

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 25 februari 2005, 19:35

Kan det inte gälla Södersjukhuset ?!!?
Jag slängde ett halvt öga på en diskussion kring detta på flashback.
Tydligen skulle det finns sju våningar under jord och en privat tunnelbanestation. Som skåning föredrar jag att inte ha någon som helst åsikt om sanningshalten i detta, intresserade kan glutta lite på Urban*Exploration diskussionerna på Flashbacks eget forum.

Luff
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 juli 2003, 02:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Luff » 26 februari 2005, 00:30

Sökte lite på flashback och hittade lite.. detta är detta är tydligen saxat ur en tidning:


Härifrån skulle det som fanns kvar efter Den Stora Smällen administreras.
Kalla kriget fick statsmakten att investera miljarder i atombombssäkra skyddsrum.
Långt nere i urberget vilar originaldesign från 60- och 70-talen.

Kall luft möter oss när vi går genom den diskreta öppningen. Folk i höghusen på berget har aldrig vetat att de bott på en av Storstockholms hemligaste och viktigaste civilförsvarsanläggningar. Så hemlig var den att bergrummet hade ett eget kodnamn: Elefanten.
[---]
berget under västra Edsberg i Sollentuna, en mil utanför Stockholm, passade bäst. Här kunde ingången till den superhemliga anläggningen läggas en bra bit upp på bergssidan. Där syntes den knappt. En gallergrind och en stålport täckt av löv och bara med en liten grusbacke som slingrade sig upp.
[---]
Det är gigantiskt stort. Inne i bergrummen, på gjutna plintar med väldiga fjäderpaket, står tre fastigheter stora som hyreshus i flera våningar. Här skulle de stänga in sig, människorna som betydde något, samhällsbyggarna, beslutsfattarna, civilförsvararna.
[---]
215 människor skulle leva, arbeta och bo här inne om kriget kom.
[---]
En hel fastighet är reserverad för sovande. En kasernbyggnad med ändlösa smala korridorer och våningssängar. Toaletterna är av orört 70-talssnitt, knappast använda, tvålarna ligger framme på handfaten kompletterade med små, blå bubblor, automater för flytande tvål. All mekanik är klar att starta, aggregat för friskluft, vattenrening, pumpar och elektricitet. Nipplar och leder, anslutningar och växlar är infettade för att inte rosta igen. Allt är klart att sätta i gång till kriget, ett krig som aldrig kom.

Det kan ju inte vara hemligt än.. eftersom det stod om det i någon tidning.. undra om man får gå in och ta sig en titt...

Bergan
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 november 2006, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Bergan » 21 november 2006, 06:30

Hej!!

Jag var senast inatt vid Edsbergs skyddsrum, även kallat "Hotellet". Det skall finnas 3 öppningar i etapper på berget varpå den stora Öppningen där d va tänkt att man skulle komma in enklast ligger bakom bilprovningen i Edsberg. Åk dit och kolla, jag lovar, d e jävligt ballt. Ovanför öppningen finns det skrivet ett telefonnr. som jag ej skriver här. Ska försöka ringa det å kolla om man skulle kunne få gå in å kika. Lär ju vara d mäktigaste man skådat i detta liv.

Det ligger även en öppning upp vid parkeringen ungefär framför garageinfarterna till bostadsområdet.

MVH // Eric

Yoza
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 augusti 2006, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Yoza » 23 november 2006, 18:36

SÖS har väl en tågstation för järnväg/stambanan i sitt bergrum. Har för mig att det är DEMC på SÖS som har hand om lokalerna i berget. Var väl i riskzonen för att läggas ned för något år sedan enligt en tidningsartikel Värnpliktsnytt som jag tummade igenom på journalistutbildningen i Kalmar. Vet inte hur det är idag, men behovet av katastrofmedicin-kompetens finns ju kvar. Anläggningen är ingen hemlis längre, utan den har rustats om för att ta hand om bio- och chemincidenter. Tror att alla större sjukhus i storstadsområdena har någon form av beredskapsanläggningar, men SÖS lär ju vara något i hästväg.

Icke att förglömma bergrummen i berget (lagom under Mosebacke) vid Slussen.Här har jag också för mig att tanken var att ta hand om och isolera allvarliga sjukdomsfall såhär i avrustningstider.

SOS Alarm har nog det mysigaste bergrummet, trevligt beläget mitt under Stockholm.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 23 november 2006, 18:40

Någon som vet om det finns några rum i gbg som man kan besöka??

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 24 november 2006, 11:34

Det största befolkningsskyddsrummet i Göteborg är bara att knalla in i. Det är även känt under namnet kungsgaraget och är belägget under kungshöjd. I Kvarnberget under Sjöbefälsskolan lär det också ligga ett stort befolkningsskyddsrum som dock inte är öppet för allmänheten. På den mer militära sidan finns det ju Lfuc W2 Svalan som nog ligger i malpåse men som i alla fall fortfarande är skyddsobjekt och Lgc Spoven som lär tillhöra räddningsverket numera. Finns säkert flera cvila LC och liknande också. Kan kanske finnas något på det tidigare militära området vid Nya Varvet.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 25 november 2006, 09:58

Du har inga kartor på va dom ligger?

Någon som vet straffet och man skulle ta sig in på ett skyddobjekt ? Skarpa skott man får efter sig eller fängelse`?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 november 2006, 10:37

predator skrev: Någon som vet straffet och man skulle ta sig in på ett skyddobjekt ? Skarpa skott man får efter sig eller fängelse`?
Det brott man formellt begår när man obehörigt tar sig in på ett skyddsobjekt är förberedelser för sabotage eller spioneri alternativt spioneri/sabotage.
Detta kan medföra svårare påföljd än böter d.v.s. fängelse.
:)

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 25 november 2006, 17:22

Jorå, jag vet var både Spoven och Svalan ligger. Svalan är ju skyddsobjekt så jag skall väl antagligen inte skriva om det här. Om du å andra sidan googlar lite så hittar du säkert någon annan som skrivit ut läge. Spoven är ju inte längre något skyddsobjekt så det kan jag ju tala om att det ligger i Kallebäck. Jag vet inte exakt var inslaget är, men jag är rätt säaker på att det ligger i berget "mellan" vattenverket och väg 40. En hög radiomast på berget tror jag hör till anläggningen. Lite smålöjligt att Svalan skall vara skyddsobjekt, den lär ju helt sakna militärt värde och efter vad jag hört så används den numera till att förvara gamla persedlar från nedlagda flygflotiljer. Det hade ju varit grymt kul att få gå på studeibesök någon gång i Spoven eller Svalan, någon som känner nån som känner nån som känner nån kanske?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 november 2006, 17:31

[quote="Matsan"]. Lite smålöjligt att Svalan skall vara skyddsobjekt, den lär ju helt sakna militärt värde och efter vad jag hört så används den numera till att förvara gamla persedlar från nedlagda flygflotiljer. [quote]
Anläggningen i sig kanske inte har nåt värde men det som finns i kanske har det.
:)

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 25 november 2006, 17:59

Anläggningen i sig kanske inte har nåt värde men det som finns i kanske har det.
Kanske det, fast jag misstänker att den mest bara inte avhemligas i väntan på tömning och plombering. STRIL 60 är väl ändå rätt föråldrat vid det här laget, eller?

I vilket fall som helst sitter skyddsobjektskyltarna kvar så det är nog inte speciellt listigt att gå in på eget bevåg.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 november 2006, 18:34

Matsan skrev: I vilket fall som helst sitter skyddsobjektskyltarna kvar så det är nog inte speciellt listigt att gå in på eget bevåg.
Sedan kan det vara så att det inte är nåt skyddsobjekt trots att skyltarna är kvar. Det brukar vara dålig uppdatering på det.
:)

Skriv svar