Svenska politikers åsikter om fritt Baltikum kring 1990

Skriv svar
Starvid
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 november 2003, 10:46
Ort: Uppsala

Svenska politikers åsikter om fritt Baltikum kring 1990

Inlägg av Starvid » 3 februari 2005, 22:48

Jag läste igår i "Fred och fruktan" av Agrell att endast ett fåtal svenska politiker propagerade för självständighet för de baltiska länderna när Sovjet började rasa samman. Han nämner också ett riksdagsbeslut där man med stor majoritet röstade för att Sverige inte skulle vara positivt inställd till en sådan utveckling. Finns det några arkiv (gärna på internet) där man kan kolla upp vem som röstade vad i den och andra voteringar? Det vore ju trevligt att se vilka politiker som gick emot strömmen och stod upp för friheten, och vilka som inte gjorde det.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 3 februari 2005, 22:53

Riksdagstrycket finns ju på en rad ställen (bibliotek) men jag tror det bara handlar om debatter inte voteringar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 14:08

Inträffade det inte 1991? Jag är faktiskt osäker om det var 1990 eller 1991, så du får nog kolla upp det en gång till.

Stefan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 4 februari 2005, 18:40

Det är märkligt vad retoriken om frihet kommer i efterhand, när man står inför situationen med kallt krig och en rättfärdig fruktan för vad en diktatur i dödsryckningar kan åstadkomma, då var det att rekomendera att "trippa på tå".

J.K Nilsson

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2005, 18:57

Nu vet jag inte riktig hur tråden går riktigt, men visst förekom motstånd mot Sovjets tilltagande metoder i Baltikum i början av 1990-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 5 februari 2005, 04:55

J.K Nilsson skrev:Det är märkligt vad retoriken om frihet kommer i efterhand, när man står inför situationen med kallt krig och en rättfärdig fruktan för vad en diktatur i dödsryckningar kan åstadkomma, då var det att rekomendera att "trippa på tå".

J.K Nilsson
1991 var väl fortfarande en Röd Invasion ett tänkbart scenario.. för att inte tala om Bomben. Förstår att man kanske även i Riksdagen var en smula försiktig på orden då.

Starvid
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 6 november 2003, 10:46
Ort: Uppsala

Inlägg av Starvid » 5 februari 2005, 12:54

För att citera "Fred och fruktan", sidan 265: ""Frihet åt Baltikum" var fortfarande i slutet av1980-talet en paroll som hörde hemma hos det kalla krigets värsta hökar och nazianstuckna extremnationalister och få svenska politiker ville på allvar ställa sig bakom den. När frågan om Litauens självständighet kom upp i riksdagen var det bara en handfull ledamöter som röstade för."

Jag alltså skulle vilja veta vilken denna handfull av politiker var. Är det någon som vet var jag kan finna den informationen?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 5 februari 2005, 14:44

Pröva med Riksdagens hemsida. Det finns faktiskt en del från den tiden tillgängligt via nätet.


http://www.riksdagen.se/debatt/anf/index.asp

Sökning på Litauen i Anföranderegistret för 89/90 ger följande lista:

Sökning: litauen

Antal funna poster: 2

Post
1 Prot. nr: 116
Ämne: Litauen
Talare: Andersson, Sten /s
Schörling, Inger /mp
af Ugglas, Margaretha /m
Hurtig, Bengt /vpk

2 Prot. nr: 128
Ämne: Litauen
Talare: Gahrton, Per /mp
af Ugglas, Margaretha /m
Granstedt, Pär /c
Eliasson, Ingemar /fp

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 5 februari 2005, 16:23

Finns en bok som heter "fredagsmöten på sergels torg" eller något liknande, intressant läsning.

Skriv svar