Svenska politikers åsikter om fritt Baltikum kring 1990
Svenska politikers åsikter om fritt Baltikum kring 1990
Jag läste igår i "Fred och fruktan" av Agrell att endast ett fåtal svenska politiker propagerade för självständighet för de baltiska länderna när Sovjet började rasa samman. Han nämner också ett riksdagsbeslut där man med stor majoritet röstade för att Sverige inte skulle vara positivt inställd till en sådan utveckling. Finns det några arkiv (gärna på internet) där man kan kolla upp vem som röstade vad i den och andra voteringar? Det vore ju trevligt att se vilka politiker som gick emot strömmen och stod upp för friheten, och vilka som inte gjorde det.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- J.K Nilsson
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
1991 var väl fortfarande en Röd Invasion ett tänkbart scenario.. för att inte tala om Bomben. Förstår att man kanske även i Riksdagen var en smula försiktig på orden då.J.K Nilsson skrev:Det är märkligt vad retoriken om frihet kommer i efterhand, när man står inför situationen med kallt krig och en rättfärdig fruktan för vad en diktatur i dödsryckningar kan åstadkomma, då var det att rekomendera att "trippa på tå".
J.K Nilsson
För att citera "Fred och fruktan", sidan 265: ""Frihet åt Baltikum" var fortfarande i slutet av1980-talet en paroll som hörde hemma hos det kalla krigets värsta hökar och nazianstuckna extremnationalister och få svenska politiker ville på allvar ställa sig bakom den. När frågan om Litauens självständighet kom upp i riksdagen var det bara en handfull ledamöter som röstade för."
Jag alltså skulle vilja veta vilken denna handfull av politiker var. Är det någon som vet var jag kan finna den informationen?
Jag alltså skulle vilja veta vilken denna handfull av politiker var. Är det någon som vet var jag kan finna den informationen?
Pröva med Riksdagens hemsida. Det finns faktiskt en del från den tiden tillgängligt via nätet.
http://www.riksdagen.se/debatt/anf/index.asp
Sökning på Litauen i Anföranderegistret för 89/90 ger följande lista:
Sökning: litauen
Antal funna poster: 2
Ämne: Litauen
Talare: Andersson, Sten /s
Schörling, Inger /mp
af Ugglas, Margaretha /m
Hurtig, Bengt /vpk
2 Prot. nr: 128
Ämne: Litauen
Talare: Gahrton, Per /mp