Är amerikanerna lika patriotiska i verkligheten?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Är amerikanerna lika patriotiska i verkligheten?

Inlägg av Svenska Björnen » 7 juli 2002, 01:33

God Kväll!

Har de senaste dagarna kollat på Behind Enemy Lines och Black Hawk Down.
I dessa filmer gäller "No one is left behind". Och då gör soldaterna allt för att rädda sina skadade/döda kamrater. 8)

Nu till frågan: :)

Är det bara i specifika förband som det gäller eller är det en allmän "regel" inom den amerikanska försvarsmakten?

Noterade i tråden "Kvinnor i stridande förband" att det stod att män (i den israleliska armén) offrade sig mer för att rädda sina kvinnliga kamrater än manliga?Betyder det att den Isrealiska armén överger sina soldater vid behov eller? :|

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 7 juli 2002, 01:42

Jag tror att man i den amerikanska armén generellt sett kör med "No one is left behind".
Anledningen till detta är att det förbättrar moralen.
Vet man att kamraterna kommer att göra allt som står i deras makt för att undsätta och/eller rädda en, så vågar man ta större risker.
Samma effekt, högre moral och större beredvillighet att ta risker alltså, uppnåddes även i Korea genom införandet av ambulanshelikoptrar. Soldaten visste att om han blev sårad, så kunde han befinna sig på ett fältsjukhus inom loppet av minuter. Detta gjorde att han vågade ta större risker.

Jag tror för övrigt att samma principer borde tillämpas inom den svenska krigsmakten.
D.v.s. i praktiken fler ambulanshelikoptrar och splitterskyddade, terränggående ambulanser i varje kompani.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Hmm...

Inlägg av Svenska Björnen » 7 juli 2002, 01:44

Men vad är då den svenska hrm...regeln för "omöjliga situationer".
Att rädda folk om möjligt annars överge dem eller?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 7 juli 2002, 02:13

Låt mig förtydliga mig.
Jag anser att man ska ta stora risker för att undsätta soldater i nöd.
Även om det smakar mer än det kostar i människoliv, så ska soldaten veta att han "aldrig" blir övergiven.

För övrigt skulle jag vilja tillägga att den patriotism som många amerikaner uppvisar, enligt min mening enbart är "solskenpatriotism".
D.v.s. man är patriot så länga man bara behöver stå i solskenet och vifta på flaggan.

Skriv svar