Krigsförbrytare vill sitta i Sverige

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Krigsförbrytare vill sitta i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 15:53

http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=1- ... =latestnav

Det handlar om kriget i Rwanda för cirka tio år sedan, är det bara för att dom har hört att svenska fängelse är rena rama "lyxhotellen" i paritet med afrikanska fängelser? :D :lol: Min åsikt är att de är mindre risk för dom själva om de sitter i fängelset i Sverige än exempelvis Afrika.

Stefan

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 24 januari 2005, 22:22

Sverige kommer inte godkänna det.

Det är inte miljön i fängelset som är straffet... så man kan lika gärna bli inlåst i ett slott, det är ens medfödda rättighet till frihet som slås i kedjor. Vad för nytta är "lyxhotell" om du inte får göra som du vill. jag kan inte så mycket om kriminalvård mm men för mig ser det mest ut som att de försöker göra ett vanligt liv i fängelsemiljö för människor som hamnat snett i livet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2005, 08:35

Bedrettin

Ursäkta att jag uttryckte mig så, när jag nämnde "lyxhotell", så menade jag på skämtsamt vis jämförelsen mellan svenska och eventuellt afrikanska fängelser. Men jag hoppas att du har rätt att Sverige inte kommer att acceptera detta.

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 januari 2005, 11:00

Det är kanske onödigt med en ursäkt Stefan - svenska fängelser måste framstå som veritabla lyxhotell jämfört med de flesta i Afrika och Asien och många i Mellan- och Syd-Amerika. Bedrettins kommentar att det är frihetsberövandet som är straffet - och att fängelsemiljön är oväsentlig - är ju svammel. I vissa 'fängelsemiljöer' är överlevnad av långa straff föga trolig. I andra och bättre - inte bara säker utan med bonus av medicinsk vård, balanserat kosthåll och möjligheter till intellektuell och professionell förkovran.
Stefans länk indikerade att Sverige undertecknat något avtal om att krigsförbrytare i vissa fall tillåts avtjäna straffen i svenska fängelser. Lite ovanligt och vore intressant höra den paragrafen kom till?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 25 januari 2005, 14:26

Bedrettins kommentar är inte alls svammel eftersom han redogör för den syn på fängelsestraffets funktion som råder i Sverige och många andra länder. Straffet är alltså inte att pinas i en källare utan att inte vara fri. Därmed inte sagt att någon inbillar sig att det skulle vara mysigare i en källare än på Österåker. Även om jag faktiskt blir lite osäker när jag tänker efter.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 januari 2005, 17:08

Det finns grader i helvetet också.

Jag har ingen personlig erfarenhet utöver 12 timmar i tolkskolans våld - de skulle spela förhörsledare från stormakten - och det var ingen rolig historia.

Att vara frihetsberövad är nog aldrig roligt men att jämföra ett svenskt fängelse med egen cell, tillgång till tv och kurser, träningsmöjligheter och permissioner - med t.ex. ett fängelse i Nordkorea eller Zimbabwe är nog inte riktigt korrekt. Där man får sova i skift eftersom platsen i cellen som du delar med 50 andra inte räcker till för alla att ligga ner. Där isande kyla eller tropisk värme gör förhållandena olidliga. Där maten inte skulle serveras till svenska grisar, våldtäkterna flitigt förekommande på den manliga avdelningen, hälsovården obefintlig och dödligheten mycket hög.

MVH

Hans

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 25 januari 2005, 23:28

varjag skrev:Bedrettins kommentar att det är frihetsberövandet som är straffet - och att fängelsemiljön är oväsentlig - är ju svammel.
Kan du förklara för mig varför det är svammel och oväsentlig?

Jag tycker att du har helt fel men vill höra en djupare argumentering av dig innan jag kan bestämma för var nivån skall ligga, typ om jag behöver förklara för dig vad rättsamhället är, och att det är en viktig punkt som skiljer oss från de länder som du komiskt jämför oss med, jag kanske borde förklara att straff & påföljd inte finns för att hämnas den skadelidande, men jag förmodar att det är sånt man känner till och även att det du kallar för lyx är vanligt värdigt liv, kan du peka på en detalj i fängelset som inte en vanlig människa har, just det en vanlig för att man skall försvara en kriminells mänsklighet och vanliga värdiga liv även om han är inspärrad.

Om svenska fängelser är lyx, redogör för mig då vad du anser är en riktig fängelse, twin tower i USA (också rättstat, bra o jämföra) eller Turkiska fängelser? Och om du tillåter mig leka med tanken! om du var kriminell, tror du att du vill sitta i turkiskt fängelse eller svenskt? Och fråga dig varför! så bottnar det i att du behåller din mänsklighet, dina minnen, dina tankar och hudfärg och kilon på kinderna och fina naglar samt tillfälle att få kontakt med världen genom dator, telefon, besök och kabel tv, men det är ju lyx eller hur?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 januari 2005, 02:06

Jag tycker du själv - har besvarat frågan i din sista post.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 26 januari 2005, 10:35

Man är ute och cyklar om man tycker att "min" förklaring är svammel, för att man borde väl förstå att det inte är "min" ståndpunkt, utan det är rättstatens, och därmed medborgarnas.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2005, 16:29

OK, det är deras önskan att sitta av sitt straff i Sverige, men man får se hur det politiska planet beslutar i detta ärende. Om dom inte har gjort det förstås.

Stefan

Skriv svar