Konstgjort väder
Konstgjort väder
På 1980-talet i Sovjetunionen använde man AN30M (Antonov=AN) för att tömma moln på vatten.
Planet (fanns 2?) hade en väder radar och var utrustad med behållare av kolsyresnö (C20, Carbon dioxide)
som man först kylde ner molnen med, sedan använde man silver+jod (silver iodid, AgI) för att starta regnet
och tömma det på vatten så att det inte skulle regna på röda torget under första maj (även använt till stora
flygshowen i Moskva, Maks).
Är Ryssarna ensamma om denna teknik?
Planet (fanns 2?) hade en väder radar och var utrustad med behållare av kolsyresnö (C20, Carbon dioxide)
som man först kylde ner molnen med, sedan använde man silver+jod (silver iodid, AgI) för att starta regnet
och tömma det på vatten så att det inte skulle regna på röda torget under första maj (även använt till stora
Re: Konstgjort väder
Har vagt för mig (bra källa vaFrogman skrev:På 1980-talet i Sovjetunionen använde man AN30M (Antonov=AN) för att tömma moln på vatten.
MVH
Hans
Min källa nu - är googleFrogman skrev:Hercules som användes?
Förresten min källa Red Star boken "An-24,-26,-30,-32".
During the 1950s and early 1960s, military interest in weather modification was limited. With the onset of the Vietnam War, operational interest in modifying weather to support combat operations increased, ultimately leading to a multi-service effort called PROJECT POPEYE. The goal of this project was to flood supply routes used by the North Vietnamese into South Vietnam by seeding clouds in the area. When this effort was exposed, however, the military endured tremendous pressure and criticism, especially from Congress. Within five years of the negative publicity, U.S. military weather modification research had ceased, and operational use of BWM gradually declined
http://www.fas.org/spp/eprint/coble.htm
The American military's only acknowledged recent experience in using weather as a weapon occurred with Project Popeye, which began in 1966. The experiment's objective was to extend the monsoon season, thereby increasing the amount of mud that formed on the Ho Chi Minh trail, a supply route that wound from what was then North Vietnam through Laos and Cambodia into South Vietnam. To produce the rain, a silver iodide rainmaking agent--dubbed "Olive Oil"--was dispersed from WC-130, F4 and A-1E aircraft into the clouds over the trail. http://www.popularmechanics.com/science ... 81146.html
Intressant ämne.
MVH
Hans
En släkting till mig, som arbetade med någon typ av radarspaning mot Sovjet, har berättat en ganska rolig historia om det där.
När ryssen (för första gången gissar jag) skulle fixa vacker himmel på konstgjord väg gav det ett enormt utslag på de svenska radarskärmarna, området runt Moskva blev helt grönt. Direkt tog svenskarna för givet att det var en massa stoft i luften, självklart orsakat av en större detonation (läs: atombomb från USA). Så det gick storlarm och hela maktapparaten sammankallades till krismöte, men efter någon timme fick man reda på den verkliga orsaken och faran blåstes av. Detta är väl inte så konstigt men det intressanta kommer nu: Tydligen var inte de svenska militärerna så sturska när atomkriget stod för dörren, många i höga (och ledande) positioner ska enligt uppgift ballat ur totalt och inte alls kunnat sköta sitt jobb. Om jag inte minns fel så berättade släktingen om högdjur som t.o.m tog till sjappen.
Vad som är sant vet jag inte, tyvärr kan jag inte heller fråga då min släkting numera är avliden.
När ryssen (för första gången gissar jag) skulle fixa vacker himmel på konstgjord väg gav det ett enormt utslag på de svenska radarskärmarna, området runt Moskva blev helt grönt. Direkt tog svenskarna för givet att det var en massa stoft i luften, självklart orsakat av en större detonation (läs: atombomb från USA). Så det gick storlarm och hela maktapparaten sammankallades till krismöte, men efter någon timme fick man reda på den verkliga orsaken och faran blåstes av. Detta är väl inte så konstigt men det intressanta kommer nu: Tydligen var inte de svenska militärerna så sturska när atomkriget stod för dörren, många i höga (och ledande) positioner ska enligt uppgift ballat ur totalt och inte alls kunnat sköta sitt jobb. Om jag inte minns fel så berättade släktingen om högdjur som t.o.m tog till sjappen.
Vad som är sant vet jag inte, tyvärr kan jag inte heller fråga då min släkting numera är avliden.
Hmm. Hade vi till att börja med radaranläggningar som kunde se så långt på den höjd som krävs?Trubbel skrev:En släkting till mig, som arbetade med någon typ av radarspaning mot Sovjet, har berättat en ganska rolig historia om det där.
När ryssen (för första gången gissar jag) skulle fixa vacker himmel på konstgjord väg gav det ett enormt utslag på de svenska radarskärmarna, området runt Moskva blev helt grönt.
Henrik
- Belisarius
- Medlem
Ja. Jag uttryckte mig kanske oklart. Frågan är alltså om vi hade en radar som kunde se tillräckligt långt på ca 5.000 m höjd, eller vilken höjd man nu pudrade moln på.Belisarius skrev:Det är väl enklare för radarn att se högt och långt än lågt och långt...
Om jag räknar på det får jag det till att en radarmast som är 500 m hög (och det är högt) inte kan se längre än ca 33 mil på 5.000 m höjd. Det räcker inte riktigt till Moskva, tror jag (har för mig att det är 150-200 mil dit).
Henrik