Huygens @ Titan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Huygens @ Titan

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2005, 18:23

Fortsätter från en annan tråd, viewtopic.php?t=17798:
Anton Severin skrev: Den 14 januari är det tänkt att ESA's rymdsond Huyges ska landa på Saturnus måne Titan. Man tror bl.a. att man kommer att stöta på sjöar av flytande metan.
I skrivande stund uppger officiella sidan

http://saturn.jpl.nasa.gov/home/index.cfm

att det är knappt 17 timmar kvar till det stora ögonblicket. Vid fredagens lunch bör det alltså bli klart om det blev en flipp eller flopp.

(Man har aldrig tidigare försökt att landa en sond så långt bort; statistiken för dylika försök på Mars skall vi nog inte tänka på i ett sånt här ögonblick... :|)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 13 januari 2005, 21:19

Jag håller verkligen tummarna för att detta ska lyckas, det är ju faktiskt både nutidshistoria och teknikhistoria som skrivs...

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 14 januari 2005, 12:37

På ESA's hemsida följer ni bättre dagens händelser med bl.a. regelbundna statusrapporter.

http://www.esa.int/SPECIALS/Cassini-Huygens/index.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2005, 13:08

Med tiderna omräknade till CET också, inkl. de 67 minuter det tar för signalerna att komma till jorden
:) Besked kommer inte förrän nån gång efter kl 16.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 januari 2005, 15:38

Hoppas verkligen att sonden landar med ett plask! Det vore verkligen en historisk händelse om vi fick se ett hav på en annan värld. :D
Även om havet inte är av vatten.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 januari 2005, 17:58

Jag var inne på NASA: s webtv-sändningar, och såg en presskonferens där ESA meddelade att sonden har landat lyckligt och väl, och (om jag tolkade det rätt) fortsatt att sända data i åtminstone två timmar efter landningen!

Men i alla fall: landningen har lyckats! :D

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2005, 18:05

Vilket sammanträffande att denna Händelse skulle sammanfalla med fredag kväll; jag säger inte mer 8)

Två timmar låter inte mycket, särskilt som den lilla guldklimpen tagit sju långa år på sig, men i den ruskigt ohälsosamma miljön det är frågan om så hade man inte planerat för särskilt mycket mer. Jämför de veneriska sonderna, vars livslängder på Venus yta räknades i några timmar även de - helt planenligt.
ESA skrev: The probe began transmitting data to Cassini four minutes into its descent and continued to transmit data after landing at least as long as Cassini was above Titan's horizon. The certainty that Huygens was alive came already at 11:25 CET today, when the Green Bank radio telescope in West Virginia, USA, picked up a faint but unmistakable radio signal from the probe. Radio telescopes on Earth continued to receive this signal well past the expected lifetime of Huygens.
Så nog verkar det vara en lyckad expedition minsann!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 januari 2005, 18:20

Hexmaster skrev:Vilket sammanträffande att denna Händelse skulle sammanfalla med fredag kväll; jag säger inte mer 8)

Två timmar låter inte mycket, särskilt som den lilla guldklimpen tagit sju långa år på sig, men i den ruskigt ohälsosamma miljön det är frågan om så hade man inte planerat för särskilt mycket mer. Jämför de veneriska sonderna, vars livslängder på Venus yta räknades i några timmar även de - helt planenligt.
Man räkande efter vad jag har förstått inte med mer än max 30 min "livslängd" för sonden när den väl landat, men det var p g a dess batterikapacitet. Inget direkt om att det skulle vara miljön som tagit kål på den. På Venus så smälte väl sonderna i princip, här är det kallt i stället...

Här är länken där jag såg nyhetssändningen, för övrigt... Det var dock direktsändning då, och jag vet inte hur man hittar "gamla" program igen, men det går kanske...

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 14 januari 2005, 20:09

Än så länge ser det ut som om expeditionen var en stor framgång. Huygens landade på fast mjuk mark och sände data till Cassini i 2 timmar efter touchdown. Senare i kväll kommer man att börja bearbeta datan och förhoppningsvis kommer även bilder att publiceras.
Fortsätt att bevaka utveckling på ESA's hemsida som jag länkade till högre upp. Där kan ni bl.a. titta på presskonferenser från för- och eftermiddagen.

Det ska bli intressant att se hur mycket utrymme detta får i media. Det är ju, som tryggve påpekade, nutidshistoria som skrivs och de aktuella händelserna påminner om rymdkapplöppningens glansdagar. Jag är dock beredd på att det endast kommer att nämnas som en parantes i tv och tidningar. :(

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 januari 2005, 21:20

Anton Severin skrev: Det ska bli intressant att se hur mycket utrymme detta får i media. Det är ju, som tryggve påpekade, nutidshistoria som skrivs och de aktuella händelserna påminner om rymdkapplöppningens glansdagar. Jag är dock beredd på att det endast kommer att nämnas som en parantes i tv och tidningar. :(
Tyvärr så har du nog rätt, det är nog en stor nyhet en eller två dagar, sedan så... :(
Men jag måste allt erkänna att svenska massmedia faktiskt har bevakat detta mycket mer intensivt än vad jag trodde de skulle göra.
Hatten av för svenska media i det avseendet!

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 14 januari 2005, 22:26

Bild
This is one of the first raw images returned by the ESA Huygens probe during its successful descent. It was taken from an altitude of 16.2 kilometres with a resolution of approximately 40 metres per pixel. It apparently shows short, stubby drainage channels leading to a shoreline.
källa: http://www.esa.int

Detta är ju en bra indikation på att det finns större mängder av flytande material på ytan, kanske i ocean form.

Förövrigt tycker jag det är roligt att åtminstone två personer till på forumet delar mitt intresse och fascination för rymden.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 14 januari 2005, 22:34

Roligt att rymdsonden fungerade... :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2005, 23:00

Den första bilden någonsin från ytan av en annan planets måne:

Bild

Detta är, nota bene, den högupplösta versionen. Med ett så gruvligt tajt schema så blir det inte så många pixlar... Men hur-häftigt-som-helst, det är vad det är :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 14 januari 2005, 23:07

Nej, Hexmaster, du lade upp bilden före mig... :wink:
Ja,ja, det är inte fy skam ändå.... :P

Visst är det ganska fantastiskt? OK, bilden är inte speciellt högupplöst, men man kan nog få många data ändå.

Dock är jag lite besviken att landaren inte landade i ett hav...

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 14 januari 2005, 23:25

Bilderna är ju av så pass dålig kvalité därför att de inte har bearbetats än. Dessa versioner kommer säkert snart.
Vad jag inte har förstått är om den andra bilden (Hexmasters) är tagen från ytan eller på vägen ner. Om fallet är det senare måste isklumparna vara enorma.

Är dessutom mycket spänd på att få höra om Huygens har registrerat några blixtar. Den hade med sen en mikrofon som skulle lyssna efter dessa.

edit: När vi ändå håller på så kan jag posta den sista bilden som har lagts ut.

Bild
This is one of the first raw images returned by the ESA Huygens probe during its successful descent.It was taken at an altitude of 8 kilometres with a resolution of 20 metres per pixel. It shows what could be the landing site, with shorelines and boundaries between raised ground and flooded plains.
källa: http://www.esa.int

Skriv svar