Polen 1981

Skriv svar
Artur Szulc
Medlem

Polen 1981

Inlägg av Artur Szulc » 8 januari 2005, 20:28

Hej!

Jag antar att många av er känner till vad som hände i Polen i december 1981. För er som inte vet så var det så, att decemberhändelserna markerade kulmen på en maktkamp mellan den polska fria fackföreningsrörelsen Solidaritet (Solidarnosc) och de kommunistiska makthavarna, som hade pågått från 1970-talet. Under 1981 insåg kommunisterna att de på allvar var på väg att förlora kontrollen över landet och därför valde man att ta till såväl militära som paramilitära styrkor för att slå ned "upproret".
Den 13 december 1981 tog alltså den polska militären över och undantagslagar infördes. Solidaritetsmedlemmar fängslades, misshandlades och mördades.
Polen styrdes från och med då av general Jaruzelski, som för övrigt har fått hjältestatus i dagens Polen, vilket övergår alla förstånd och bara visar hur funtade polackerna är (jag vet, är polack själv :) ). Anledningen till detta är att hans ingripande tydligen hade en lugnande effekt på ryssarna som stod beredda att invadera Polen under 1981. På senare år har det framkommit dokument som bekräftar att ryssarna var i full färd med att mobilisera trupper.

Nåväl, under åren 1981-1983 var alltså Polen ett land som styrdes utifrån krigslagar, där vem som helst, när som helst och hur som helst kunde gripas eller trakasseras.

Jag och min mor hade turen att komma till Sverige en vecka för Lucia 1981 och erhöll då politisk asyl i Sverige.

Jag undrar nu, om det finns några på Forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter från de här händelserna som utgjorde början på slutet av det kommunistiska Polens historia.

Mvh
Artur

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 8 januari 2005, 21:14

En släkting till mig som var ganska hög artilleriofficer i Tjeckoslovakiens armé berättade att det var riktigt nära att grannländerna från WP skulle ha gått in om inte Jaruzelski hade ingripit. Så att han är hjälte för många polacker är väl inte alls konstigt (f ö lär hans solbrillor bero på en ögonskada som han ådrog sig i ett sibiriskt läger, vet ej om det stämmer).

Turistade sensommaren 81 i en ödslig bergstrakt i östra Slovakien alldeles intill ett militärt övningsområde. Det var mycket action på g, fordon och kanonmuller, godsvagnar fulla med sovjetiska soldater på järnvägsstationen i Poprad etc. For f ö hem över Gdansk, där stämningen kokade av entusiasm och nervositet.

Bara några personliga minnen, har inga mer gedigna kunskaper i ämnet f ö.

/ Probstner

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 8 januari 2005, 21:18

Bara några personliga minnen, har inga mer gedigna kunskaper i ämnet f ö
Det är just sådana här personliga minnen som jag efterfrågar.

Artur

(visst kan jag förstå att många i dagens Polen ser på Jaruzelski som någon som hjälpte landet, men hjälte vet jag inte om jag skulle kalla honom)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2005, 02:09

Det kommer jag ihåg lite grann, det var lite rörligt faktiskt och det var då när Walesa började göra sig känd. :D

Stefan

Skriv svar