Jag antar att många av er känner till vad som hände i Polen i december 1981. För er som inte vet så var det så, att decemberhändelserna markerade kulmen på en maktkamp mellan den polska fria fackföreningsrörelsen Solidaritet (Solidarnosc) och de kommunistiska makthavarna, som hade pågått från 1970-talet. Under 1981 insåg kommunisterna att de på allvar var på väg att förlora kontrollen över landet och därför valde man att ta till såväl militära som paramilitära styrkor för att slå ned "upproret".
Den 13 december 1981 tog alltså den polska militären över och undantagslagar infördes. Solidaritetsmedlemmar fängslades, misshandlades och mördades.
Polen styrdes från och med då av general Jaruzelski, som för övrigt har fått hjältestatus i dagens Polen, vilket övergår alla förstånd och bara visar hur funtade polackerna är (jag vet, är polack själv
Nåväl, under åren 1981-1983 var alltså Polen ett land som styrdes utifrån krigslagar, där vem som helst, när som helst och hur som helst kunde gripas eller trakasseras.
Jag och min mor hade turen att komma till Sverige en vecka för Lucia 1981 och erhöll då politisk asyl i Sverige.
Jag undrar nu, om det finns några på Forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter från de här händelserna som utgjorde början på slutet av det kommunistiska Polens historia.
Mvh
Artur